تحت‌تأثیر توجیهات غیرمنطقی روزه‌خواری نباشیم
کد خبر: 3895158
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

تحت‌تأثیر توجیهات غیرمنطقی روزه‌خواری نباشیم

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برخی افراد در این روزها به دنبال توجیهی برای روزه‌خواری هستند، تأکید کرد: مؤمنان روزه‌دار نباید تحت‌تأثیر قرار بگیرند چرا که در این زمینه حرف کارشناسان دینی و پزشکان حجت است.

خانواده‌ها می‌توانند اعمال شب‌های قدر رابه‌صورت خانوادگی بجا آورندحجت‌الاسلام سیامک جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به شرایط روزه‌داری در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: با توجه به فتوای مراجع عظام تقلید، اگر مسئله بیماری کرونا تبدیل به بهانه‌ای برای روزه‌‌خواری شود، عمل صحیح و شایسته‌ای نبوده، زیرا حکم روزه واجب است، اما افراد بیمار باید مراقب سلامتی خود باشند.

وی با بیان اینکه اگر حکم عقلایی برای زیان‌دار بودن روزه ذکر شود باید قضای آن گرفته شود، افزود: افراد در صورتی می‌توانند از صیام خودداری کنند که احتمال عقلایی زیان داشتن روزه وجود داشته باشد، اما افرادی که به بهانه این بیماری عمداً و علناً اقدام به روزه‌خواری کنند، برای آن‌ها قضا و کفاره وجود خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه ادامه داد: برخی افراد در این روزها به دنبال توجیهی برای روزه‌خواری هستند که این توجیه آنها تنها یک بهانه‌ای بیش نبوده و نباید افراد مومن روزه‌دار تحت تاثیر حرف‌های آنها قرار بگیرند چرا که در این راستا حرف کارشناسان دینی و پزشکان حجت است.

وی در ادامه با بیان اینکه روزه‌داری در روزهای کرونا یک تجربه جدیدی با توجه به شرایط حاکم است، بیان کرد: برای بهره بردن از فضایل این ماه تنها نباید به حضور در مساجد، نمازهای جماعت و ختم قرآن دسته‌جمعی امید داشت بلکه روزه‌داران در خانه هم می‌توانند با قرائت قرآن و یا شرکت در برنامه‌های ختم قرآن مجازی از برکات این ماه نهایت استفاده را ببرند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با بیان اینکه شب‌های قدر از هزاران شب با ارزش‌تر است، تصریح کرد: با توجه به پیش‌رو بودن شب‌های قدر نیز نباید به بهانه عدم حضور در مساجد از فضایل این شب‌ها بی‌نصیب ماند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند برنامه‌ شب‌های قدر را در خانه برگزار کنند، بیان کرد: خانواده‌ها می‌توانند فرایضی چون قرائت قرآن، اقامه نماز، دعا و زیارت‌ها را همراه با اهل خانه به‌ صورت خانوادگی به جا آورند و از فضیلت این شب‌ها بهره‌مند شوند.

 

انتهای پیام
captcha