کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن کریم» اثر سیدسلمان صفوی منتشر شد
کد خبر: 3895536
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن کریم» اثر سیدسلمان صفوی منتشر شد

کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن کریم» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی، قرآن‌شناس معاصر و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن، در ۲۱۵ صفحه از سوی انتشارات سلمان ـ آزاده در تهران منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ فیلسوف نو صدرایی، سیدسلمان صفوی در مقدمه کتاب نماز نوشته است: «خوشا نماز و نیاز کسی که از سرِ درد     به آب دیده و خونِ جگر طهارت کرد». نماز از مفاهیم کلیدی قرآن و از عبادات واجب الهی است. در این کتاب از طریق تمسک به حدود نود آیه؛ نماز از دیدگاه کلام الله مجید تبیین شده است. در جوار آیات شریف قرآن کریم؛ روایات معتبر اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) نیز برای تشریح ساحت‌های مختلف نماز بیان شده است. به برخی از سروده‌های فردوسی، عطار، مولوی و حافظ در باب نماز نیز استشهاد شده است.

صفوی در قالب جملات کوتاه مسجع به صورت کتیبه‌های مستقل هنری شمای کلی عرفانی نماز را «نثر - نقاشی» کرده است.

رئیس دانشنامه معاصر قرآن کریم در بیان اجمالی نماز به نثر مسجع نوشته است: نماز شعله عشق و مشعل بیداری است؛ نماز راز و نیاز عاشقانه است با محبوب؛ نماز پرواز انسان به ملکوت با شکوه ربانی است؛ نماز گفت‌وگوی مستقیم مخلوق است با خالق؛ نماز تعامل سازنده عابد است با معبود؛ نماز هم‌نشینی فقیر است با غنی؛ نماز اذن حضور در بارگاه حضرت عشق است؛ نماز معراج مؤمن است؛ نماز نظرگاه خدای لایزال است به نمازگزار عاشق؛ نماز هم‌نشینی ذاکر است با مذکور؛ نماز سنت دیرینه حق‌جویان تاریخ است.

نماز کوبش حلقه وجود است بر بارگاه حق؛ نماز کریمه الهی است برای خلوت‌گزینی با خدای یکتا؛ نماز حلقه اتصال فرش و عرش است؛ نماز نوری است در ظلمت ناسوت؛ هر نماز زایش نوری است در فرش؛ نماز سنگر مجاهدان است در رزمگاه؛ نماز چکاچک شمشیر و سنان مجاهدان است با ما سِوَی الله؛ نماز رهایی انسان است از غیر حق؛ نماز آزادی انسان است از محبس کویر هبوط؛ نماز سلاح مجاهدان است در عرصه نبرد؛ نماز غذای روح سالک مشتاق است؛ نماز اطعمه و اشربه جان سالک  در سفر عشق است؛ هر نمازِ عشق بیان حضور است؛ هر نمازِ عشق لبیک معشوق است؛ هر نماز مشق انس است با انیس؛ هر نماز نوشیدن جرعه‌ای از حکمت حکیم است؛ نماز تناکح شور و سوز و عشق و حکمت است؛ نماز جمع طلب و رمز و خلوص و حضور قلب است در معبد حق.

هر نماز سفری نو به عالم اسرار جمال و جلال الهی است؛ نماز آرامش جان مهبوط است در پناه رفیق شفیق؛ نمازِ عارف پرواز به مقام حیرت است؛ نماز ستون دین، نور مؤمن، نشانه ایمان، پرچم و نشان اسلام، کلید بهشت، توشه آخرت و ابزار تطهیر روح، دژی در مقابل شیطان، کفاره گناهان، وسیله راندن شیطان، عامل نورانیت منزل، رافع بلا، رافع اندوه، جواز عبور بر صراط، بهترین وسیله تقرب به خدای مهربان است.

فصل‌های هفت‌گانه کتاب عبارت از مقدمه، فصل ۱: طلیعه نماز، فصل ۲: آیات قرآن کریم پیرامون نماز، فصل ۳: اقسام نماز؛ صورت نماز، استحباب اقامه و نماز، فلسفه اذان، فضیلت نماز شب، احکام نماز، تعقیبات نماز، تعقیبات مشترک نماز، فصل ۴: باطن نماز؛ ارکان باطنی نماز، باطن نماز، فضیلت خشوع و معنای آن، معنای باطنی کامل کننده نماز، اسباب معانی شش‌گانه؛ حضور قلب، تفهم، تعظیم، هیبت، امید و شرم، فصل ۵: اسرار نماز؛ معنای باطنی سوره حمد، تنصیف حمد بین بنده و خدا، خشوع و حضور قلب، درجات نمازگزاران، فصل ۶: فضیلت نماز در احادیث؛ چهل حدیث نبوی در باره نماز، هویت نماز در احادیث اهلب یت(علیهم السلام)، در فضیلت به جا آوردن کامل ارکان نماز، فضیلت رکوع، فضیلت سجود، قنوت نماز، هفت دعای قرآنی برای قنوت، برخی تعقیبات نماز از امام جعفرصادق(ع)، دعا برای اوقات مختلف نماز، فصل ۷: حال نماز و ذکر فاطمی، منابع، نمایه.

کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن کریم» به صورت «پی دی اف» یا فیزیکی با تخفیف ویژه رمضان از طریق سایت http://iranth.com/   قابل تهیه است. همچنین ویدئوی صوتی تصویری، همراه با نوای تار مقدمه کتاب نماز در صفحه اینستاگرام سید سلمان صفوی https://www.instagram.com/seyedsalmansafavi/ منتشر شده است.

 

انتهای پیام
captcha