اعمال دنیایی، تنها دارایی آخرت
کد خبر: 3904348
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
استاد اخلاق مطرح کرد:

اعمال دنیایی، تنها دارایی آخرت

آیت‌الله محمدعلی جاودان گفت: تنها چیزی که انسان در آخرت همراه خود دارد و مالک آن تلقی می‌شود اعمال او در دنیاست. اگر شما در دنیا آبرو، ثروت، ملک و اموال داشته‌اید، همه اینها برای همان دنیا بوده و تمام شده است.

آیت‌الله محمدعلی جاودانبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق، در جلسه هفتگی درس اخلاق خود، که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با اشاره به ثبت همه اعمال انسان در دنیا و حسابرسی آن در آخرت، گفت: در روز قیامت از تمام رفتار و اعمال و حتی حرف زدن ما حسابرسی می‌کنند؛ قرآن در آیه 18 سوره مبارکه ق می‌فرماید: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ؛ آدمى هيچ سخنى را به لفظ درنمى‌‏آورد، مگر اينكه مراقبى آماده نزد او آن را ضبط مى‌‏كند.»

وی بیان کرد: اگر شب قبل از خواب رفتار و اعمال طی روز خود را محاسبه کنید که مثلاً امروز چه کار کرده‌اید، شاید یک سری چیزها یادتان بیاید و خیلی چیزها هم یادتان نیاید، اما مأموران محاسبه اعمال همه رفتار و اعمال شما را ثبت و ضبط کرده‌اند. شاید موقع محاسبه و حسابرسی اعمال خود یادتان نیاید در طول روز 10 جور ناسزا گفته‌اید، 10 جور پشت سر مردم حرف زدید و بد با آن‌ها برخورد کردید و کلمه کلمه سخنی که شما گفته‌اید در روز قیامت محاسبه می‌شود.

آیت‌الله جاودان گفت: مأموران خدا ایستاده‌اند و هر کلمه‌ای که از این دهان بیرون می‌آید را ثبت و ضبط می‌کنند و هیچ کلمه‌ای نیست که از دست آن‌ها در برود و ننویسند؛ حالا اگر شما تندتند حرف بزنید یا با دوستانتان نشسته‌اید و همین‌طور بیهوده سخن می‌گویید، مأموران تک‌تک حرف‌های شما را ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: یک روز هم باید برای تمام این کلماتی که گفتید، پاسخگو باشید. بدانید که کلمه کلمه این حرف‌ها را حساب می‌کنند و از شما می‌پرسند که چه گفتید، چند سال باید برای حرف‌هایی که گفته‌اید در قیامت معطل شوید. در زمان حسابرسی برای اکثر حرف‌هایی که زده‌اید جوابی ندارید و به اشتباه خود پی می‌برید اما دیگر به درد نمی‌خورد و باید در دنیا به متوجه این اشتباه خود می‌شدید. قرآن در آیه هفتم سوره مبارکه تحریم می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ اى كسانى كه كافر شده‌‌ايد امروز عذر نياوريد در واقع به آنچه می‌کرديد كيفر مى‌‌يابيد.» اگر کسی حساب و کتاب کارهای خود را دارد در این دنیا عذرخواهی خواهد کرد، چنین کسی شب محاسبه اعمال روز خود را می‌کند و جایی که کاستی داشته عذرخواهی و جبران می‌کند.

آیت‌الله جاودان با اشاره به اثرات محاسبه اعمال در پی بردن به اشتباهات، اظهار کرد: در طول روز مثلاً یک کلمه از دهانتان خارج شده، یا یک نگاه اشتباهی کردید، یا یک قدم اشتباهی برداشتید که اگر شب رفتار خود را محاسبه کنید این را متوجه می‌شوید و شاید بتوانید عذرخواهی و جبران کنید.

وی ادامه داد: برخی چیزها امکان عذرخواهی و جبران ندارد. مثلاً اگر در طول روز دلی را شکسته باشید، باید بروید پیش آن فرد و از او حلالیت بطلبید، یا اینکه در مال مردم چیزی را کم و زیاد کرده‌اید و خرده‌های آن را حساب نکردید که اگر شما این خرده‌ها را حساب نکردید فردای قیامت همین‌ها را حساب می‌کنند. پس در محاسبه وقتی متوجه شدید باید از آن فرد رضایت بطلبید و اگر او هم راضی شد حل است ولی اگر راضی نشد این خرده‌ریزها در قیامت محاسبه می‌شود. نه فقط برای شما بلکه برای بنده هم بدتر و 10 برابر سخت‌تر محاسبه می‌شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه انسان در آخرت هیچ چیز ندارد و دارایی او فقط اعمالش است، گفت: بدانید که از دارایی‌های این دنیا هیچ چیز را همراه نمی‌برید، مثلاً اگر در این دنیا آبرومند بودید مثلاً پدر شما آیت‌الله یا شاهزاده یا امیرلشکر بوده از این چیزها در قیامت حساب نمی‌کنند و فقط خودتان هستید و هر کس می‌آید تک و تنها با اعمال خودش است.

وی افزود: تنها چیزی که انسان در آخرت همراه خود دارد و مالک آن است اعمال او در دنیاست. انسان مالک هیچ چیز نیست؛ اگر شما در دنیا آبرو، ثروت، ملک و اموال داشته‌اید اینها برای همان دنیا بوده و تمام شده است. مثلاً عنوان استاد و یا مدیر یک مدرسه را داریم ولی آنجا دیگر مدرسه‌ای وجود ندارد که استاد یا مدیری باشد و مدرسه را هم نمی‌توان با خود به آخرت برد، این عناوین دنیایی فقط برای همین دنیا بود و تمام شد.

این استاد حوزوی بیان کرد: آنچه به شما در دنیا داده‌اند، گذاشتید پشت سرتان و آمدید. در آیه 94 سوره مبارکه انعام می‌خوانیم: «وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ...؛ و همان‌گونه كه شما را نخستين بار آفريديم اكنون نيز تنها به‌سوى ما آمده‌‌ايد و آنچه را به شما عطا كرده بوديم پشت‏ سر خود نهاده‌‌ايد.»

‌آیت‌الله جاودان گفت: علاوه بر اینکه هیچ دارایی دنیایی در آخرت با خود ندارید، آنجا هیچ شفیعی هم ندارید که در ادامه همین آیه خداوند می‌فرماید «‌وَمَا نَرَى مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ...؛ و شفيعانى را كه در كار خودتان شريكان خدا مى‌‏پنداشتيد با شما نمى‌‏بينيم.»

وی اضافه کرد: در آخرت از شفیعان خودتان کسی را به همراه خودتان نمی‌بینید. حال آنکه در دنیا زمانی که مشکلی پیدا می‌کنید به وکیل خود زنگ می‌زنید و او به سرعت خودش را می‌رساند و مشکل شما را رفع و رجوع می‌کند؛ یا بچه‌ای در مدرسه مشکلی پیدا می‌کند و برای حل آن با والدین خود تماس می‌گیرد و آن‌ها شفیع می‌شوند و اگر فرزندشان خطایی کند، آن مشکل را حل می‌کنند.

آیت‌الله جاودان اظهار کرد: اگر کار خوبی انجام دادید، آن عمل نیک در آخرت شفیع شما خواهد بود. مثلاً اگر در دنیا وقتی برای امام حسین‌(ع) روضه می‌خواندند آنجا گریه کردید این عمل برای شما مانده است و آنجا شفیع شما است. اگر شما آبرو، جان، مال، جوانی، سلامتی، نیرو و بیداری خود را برای امام حسین(ع) خرج کنید و منتی هم نداشته باشید و برای خود حساب نکنید این کار شما قیمتی است و سرمایه‌ای در آخرت خواهد بود.
 
یادآور می‌شود، جلسات هفتگی درس اخلاق آیت‌الله جاودان شب‌های چهارشنبه برگزار می‌شود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha