مشکلات فعالان قرآنی از زبان یک قاری جوان
کد خبر: 3915448
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

مشکلات فعالان قرآنی از زبان یک قاری جوان

یک قاری قرآن کریم عدم اعتماد مسئولان به نخبگان جوان قرآنی، نبود تخصص‌گرایی و جوان‌گرایی و منفعت‌طلبی برخی مدیران در مدیریت برنامه‌های قرآنی را باعث افزایش مشکلات فعالان قرآنی ذکر کرد.

نخبگان جوان قرآنی را دریابیدمحمد‌ حسین نقی‌زاده در سال ۸۸ کودک ۱۱ ساله‌ای بود که بعد از خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان در مسجد علی بن ابیطالب(ع) تبریز به جلسه تخصصی قرائت قرآن معرفی شد، راهیابی به جلسات تخصصی قرائت قرآن او را به یکی از فعالان قرآنی شهر تبریز تبدیل کرد. به طوری که او زیر نظر استاد حسین قربانی فعالیت قرآنی خود را ادامه داد و به قول خودش فن تلاوت کلام الهی را آموخت و در سال ۹۸ رتبه اول رشته قرائت چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف را کسب کرد.

در حاشیه برگزاری چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی خبرنگار ایکنا با محمد حسین نقی‌زاده همکلام شده که در زیر می خوانید:

محمد‌حسین نقی‌زاده تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ادامه داده است. وی در مورد تلاوت قرآن کریم گفت: تلاوت قرآن کریم یک فن است و زیر رشته‌های آن لزوماً زیر نظر اساتید مختلف نیست.

وی با اشاره به فعالیت‌های کنونی خود ادامه داد: در مسابقات امسال نیز در رشته قرائت شرکت کرده‌ام ولی در حال حاضر بیشتر روی مفاهیم، تفسیر و پژوهش‌های قرآنی فعالیت دارم.

این قاری قرآن‌ با اشاره به اینکه جامعه قرآنی به برخی اصلاحات نیاز دارد، ادامه داد: جامعه قرآنی استان راه زیادی برای راهیابی به مسابقات ملی دارد و برای رفع این فاصله‌ها به اصلاحات نیازمند است.

وی ادامه داد: برخی نهادهای قرآنی قدرت و ظرفیت بیشتری در اختیار دارند ولی این قدرت خود را در مباحث و موضوعات دیگری غیر از امر آموزش و توسعه علوم قرآنی استفاده می‌کنند.

نقی‌زاده‌ با اظهار تأسف و انتقاد از این موضوع، گفت: متأسفانه در برگزاری یک برنامه قرآنی در سطح شهر شاهد هستیم از نظر متخصصان قرآنی استفاده نمی‌شود بلکه این برنامه نهاد‌محور و مؤسسه‌محور است یعنی هر مؤسسه قرآنی که قدرت و اختیارات بیشتری دارد اجرای آن را بر عهده می‌گیرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی جامعه قرآنی استان، تصریح کرد: عدم اعتماد مسئولان قرآنی به نخبگان جوان، عدم تخصص‌گرایی و جوان‌گرایی و منفعت‌طلبی برخی مدیران در مدیریت برنامه‌های قرآنی باعث می‌شود روز به روز مشکلات فعالان قرآنی افزایش پیدا کند.

نقی‌زاده افزود: به‌عنوان مثال در مدیریت یک برنامه قرآنی پیشکسوتان قرآنی با ذهن خود برنامه‌ریزی می‌کنند بدون اینکه از افکار و ایده‌های جوانان قرآنی که مدام در جلسات تخصصی قرآنی حضور دارند استفاده کنند. به‌عنوان مثال برای برگزاری یک همایش قرآنی میلیون‌ها تومان اعتبار صرف می‌کنند در حالی که بهتر است این اعتبار به برگزاری مسابقات قرآن اختصاص یابد.

این قاری قرآن با اظهار ناراحتی از اینکه در شهر تبریز برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان ملی و بین‌المللی بسیار محدود است، بیان کرد: متأسفانه در تبریز برگزاری محافل انس با قرآن با حضور چهره‌های مطرح و بین‌المللی قرآن کریم بسیار کم است و این موضوع ساده‌ای نیست و باید مسئولان در این راستا یک اقدام اساسی انجام دهند.

این فعال قرآنی و فرهنگی تبریز گفت: متأسفانه افرادی که دغدغه این موضوع را دارند قدرت مالی و توانایی اجرای این کار را ندارند که قاریان ملی و بین‌المللی را دعوت کنند، افرادی نیز که قدرت و بودجه این کار را دارند برایشان اهمیتی ندارد. هر چقدر با حافظان، قاریان و داوران قرآن کریم و چهره‌های ملی و بین‌المللی ارتباط بیشتری داشته باشیم به همان نسبت بیشتر می‌توانیم در تربیت نوجوانان و جوانان قرآنی موفق باشیم.

انتهای پیام
captcha