ثبت ۲ اثر سیستان‌وبلوچستان در فهرست آثار طبیعی کشور
کد خبر: 3917013
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰

ثبت ۲ اثر سیستان‌وبلوچستان در فهرست آثار طبیعی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان گفت: در سومین جلسه شورای عالی ثبت میراث طبیعی کشور، منظر طبیعی خلیج پزم تیاب و منظر طبیعی روستای درک شهرستان کنارک در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، علیرضا جلالزایی، مدیرکل این اداره گفت: در سومین جلسه شورای عالی ثبت میراث طبیعی کشور که روز گذشته در تهران برگزار شد، منظر طبیعی خلیج پزم تیاب و منظر طبیعی روستای درک شهرستان کنارک در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه مناظر طبیعی خلیج پزم تیاب و روستای درک کنارک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نسبت به سایر آثار، برجستگی‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند که هر گردشگری را به خود جذب می‌کنند، افزود: سیستان‌وبلوچستان را باید سرزمین مناظر بکر و ناشناخته دانست و امیدواریم بتوان آن‌طور که شایسته است، آن را معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: امسال 21 پرونده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است. این پرونده‌ها شامل هشت اثر غیرمنقول، دو اثر طبیعی شامل روستای درک و پزم تیاب و همچنین 11 پرونده معنوی نظیر مرغ آبگوشتی، آچار بلوچی، کشک زرد سیستان، کشک بلوچی، جاروی محلی سیستان و مشک و کله جوش است.

به گزارش ایکنا، روستای پزم تیاب در منتهی الیه جنوب شرق ایران، در کنار آب‌های نیلگون دریای مکران واقع شده است. این روستا از شمال به دهستان جهلیان، از جنوب به دریای عمان، از شرق به شهر کنارک و از غرب نیز به دریای مکران محدود است.

روستای دَرَک نیز از توابع بخش زرآباد شهرستان کنارک است که با تپه‌های ماسه‌ای، ساحل صخره‌ای، شنی و مرجانی، وجود کوه، جنگل و دریا در یک نقطه سبب حیرت گردشگران داخلی و خارجی شده است. یکی از عجایب روستای دَرَک، وجود آب شیرین در چند متری دریاست که سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است.

انتهای پیام
captcha