درگذشت آیت‌الله تسخیری در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3917375
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱

درگذشت آیت‌الله تسخیری در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها

درگذشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب و از شخصیت‌های تقریبی جهان اسلام، در صدر اخبار معارفی امروز رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها در بیست و هشتمین روز از مردادماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، امروز پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «اعلام نتایج مسابقات قرآن تهران/ چرایی عدم معرفی برگزیدگان تلاوت» آمده است: چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران شب گذشته در مجموعه فرهنگی بصیرت تهران به پایان رسید و برگزیدگان این رقابت‌ها معرفی و تجلیل شدند. از نکات جالب این مسابقات عدم معرفی هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان رشته تلاوت تحقیق به عنوان برگزیده بود که در این زمینه سیدمهدی شرفی، رئیس اداره قرآنی اوقاف تهران گفت: در مرحله شهرستانی برگزیدگان در رشته تلاوت تحقیق حدنصاب امتیاز برای راه‌یابی به مرحله استانی را کسب نکردند و تنها یک نفر این حد نصاب را به دست آورد که تلاوت آن یک نفر هم در حد انتخاب به عنوان برگزیده مسابقات نبود. وی در خصوص حدنصاب برای راه‌یابی به مرحله استانی گفت: در آیین‌نامه مسابقات این‌گونه بیان شده که مثلاً برای راه‌یابی به مرحله استانی باید شرکت‌کنندگان ۷۵ درصد از نمره را کسب کنند که امسال تنها یک نفر این نصاب را به دست آورد.

رئیس اداره قرآنی اوقاف تهران درباره چرایی افت شرکت‌کنندگان رشته تلاوت تحقیق بانوان مسابقات قرآن استان تهران گفت: شیوع کرونا یکی از دلایل اصلی این اتفاق است و بسیاری از شرکت‌کنندگان باوجود نام‌نویسی در مسابقات شهرستانی شرکت نکردند. همچنین امسال در مرحله ثبت‌نام بسیاری از افراد موفق به ثبت‌نام نشدند و برخی هم ثبت‌نامشان کامل نبود. اینها مهم‌ترین عوامل افت شرکت‌کنندگان رشته تلاوت مسابقات قرآن استان تهران است.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « توزیع ۴۰ هزار بسته تحصیلی از سوی سازمان چاپ و انتشارات اوقاف+عکس»، «عملکرد مسئولان و فرزندانشان بر حجاب مردم اثر دارد»، «اگر برای هیئت‌تان جا ندارید، این خبر را بخوانید» و «ترتیل صفحه ۴۵۵ قرآن کریم+فیلم و متن» هستند.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا نیز چهار خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در خبری با اشاره به درگذشت آیت‌الله تسخیری آورده است: آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیر، امروز سه‌شنبه 28 مردادماه در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران دار فانی را وداع گفت. این شخصیت علمی و دینی ایران، در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در نجف اشرف در خانواده ای روحانی از خطه مازندران به دنیا آمد و در کنار تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی (در دانشکده فقه نجف اشرف) تحصیلات حوزوی را تا مرتبه اجتهاد در نجف اشرف سپری کرد و از محضر بزرگانی چون آیت الله سید محمدباقر صدر، آیت الله خویی، آیت‌الله سید محمدتقی حکیم و آیت‌الله شیخ جواد تبریزی بهره گرفت. وی فعالیت‌های علمی خود را از سال ۱۳۵۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد.

آیت‌الله تسخیری از چهره‌های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد. وی خدمات ارزنده‌ای در این قلمرو به اسلام و تشیع کرد. مشارکت در ده‌ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیئت رئیسه یا میهمان، عضویت در هیئت امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگون؛ از جمله فعالیت‌های مؤثر ایشان در زمینه‌های علمی و فرهنگی بود. وی همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. تسخیری در ۲۰ سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیئت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به عهده داشت.

سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «۱۰ مجلس تعزیه در بوستان سمیه تهران اجرا می‌شود»، «رسانه‌ها به تبیین آثار معنوی عاشورا بپردازند»، و «سینماگران جوانمرد برای معرفی مباهله به میدان بیایند» منتشر کرده است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز مثل همیشه پرکار بوده و تعداد هفده خبر با عناوین «بانوان مکتبی سررشته‌دار تبلیغ‌اند»، «آیت‌الله تسخیری درگذشت»، «ضرورت وجود زمینه‌های بصیرتی در خونخواهی شهدای کربلا/ چرا امام سجاد(ع) واقعه حره را تأیید نکردند؟»، «شبهات عاشورایی|آیت الله غروی: نسبت «خارجی» به امام حسین فاقد سند معتبر است»، «ایده‌های برتر اربعین در شرایط کرونایی معرفی می‌شوند»، «اولین مواجهه حرّ با کاروانیان / امام حسین‌(ع) چگونه در لفافه از عاقبت «حرّ» خبر داد؟»، «فرصت‌های موجود برای تدارک فضای باز به هیئت‌های مذهبی»، «مجموعه سخنرانی‌های نماز عاشورائیان تولید شد»، «اهتزار پرچم حمایت از آزادی مسجدالأقصی در ۲۴۱ مسجد تهران»، «هلالی و سیب‌سرخی مراسم دهه اول محرم را با همدیگر می‌گیرند»، «۳۰ سال عاشقی در کنار دیگ نذری/ مردی که لقب «طباخ‌الحسین(ع)» گرفت + فیلم»، «روزشمار محرم|می‌زنه قلبم داره میاد دوباره باز بوی محرم»، «برنامه‌های هیئت رزمندگان اسلام در دهۀ اول محرم»، «توصیه‌هایی به مداحان و منبری‌ها در آستانۀ محرم/ هیئتی‌ها نظام سلامت را در مقابل نظام دین قرار ندهند»، «وقایع روز ۲۸ ذی‌الحجه/ خطبه‌خوانی امام حسین(ع) در برابر یاران و لشکر حر بن یزید»، «پویش «زیر بیرق حسین(ع)» راه‌اندازی شد» و «آیت‌الله فاطمی‌نیا از بیمارستان مرخص شد/ ادامۀ روند درمان در منزل» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز یک خبر با عنوان «‌سبک زندگی اسلامی از درونی کردن جهان بینی ناشی می‌شود» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تا ساعت 14:30 سه خبر با عناوین «ترخیص آیت‌الله فاطمی‌نیا از بیمارستان/ روند درمان در منزل ادامه دارد»، «چند توصیه به افرادی که نمی‌توانند در مجالس سیدالشهدا (ع) شرکت کنند» و «‌منزلت اهل بیت (ع) در کلامی از رسول خدا (ص)‌» منتشر کرده است.

میزان

سه خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل «‌برنامه‌های مسجد مقدس جمکران در ماه محرم/میزبانی هیئت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی»، «هیئت آنلاین می‌تواند تلویزیونی برای هیئات باشد» و «مهمترین وقایع مسیر کاروان «امام حسین‌(ع)» به سمت کربلا در روز ۲۸ ماه ذی‌الحجه‌» است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا نیز امروز خبر با عناوین «ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آیین‌نامه‌های بهداشتی در آیین‌های محرم»، «پویش «سفیر حسین‌(ع)» برگزار می‌شود»، «دومین مجموعه سخنرانی‌های کوتاه نماز تحت عنوان نماز عاشورائیان منتشر شد»، «آیت‌الله تسخیری درگذشت»، «هیئت رئیسه فراکسیون مهدویت انتخاب شدند»، «در شرایط کرونایی هم می‌توان به تکلیف حسینی عمل کرد»، «برای رادیو اربعین برنامه بسازید»، «بررسی نقش مساجد در کتابخوانی»، «مهرواره شعر آیینی» برای نوجوانان»، «رفتار فعالان فرهنگی و هیئت‌های مذهبی باید برای مردم الگو باشد»، «شعری عاشورایی از محمدکاظم کاظمی»، «عصر عاشورای فرشچیان چگونه خلق شد؟» منتشر کرده است.

انتهای پیام
captcha