ادغام مؤسسات قرآنی گرهی باز نکرد / ایجاد نهاد مستقل برای قرآن
کد خبر: 3918057
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰

ادغام مؤسسات قرآنی گرهی باز نکرد / ایجاد نهاد مستقل برای قرآن

قاری لرستانی با بیان این‌که ادغام مؤسسات قرآنی هیچ‌گونه کمکی به کیفیت امر قرآن نکرد، گفت: راه برون‌رفت از مشکلات جامعه قرآنی ایجاد نهاد مستقل برای امر قرآن است.

ادغام مؤسسات قرآنی گرهی باز نکرد / لزوم نهاد مستقل برای قرآنمحمدتقی موسویان، قاری لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به مشکلات و چالش‌های حوزه قرآن در شرایط کنونی، اظهار کرد: مدیران مؤسسات و اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها قبل از شیوع کرونا مصاحبه‌هایی مبنی‌ بر وضعیت نامطلوب این مؤسسات ارائه دادند و با شیوع ویروس کرونا و در شرایط کرونایی نیز عمده مؤسسات قرآنی رو به تعطیلی یا نیمه تعطیلی رفتند.

وی با ذکر این مطلب که مؤسسات قرآنی با هدف کمک به آموزش قرآن و بازوی کمکی برای متولیان امر قرآن ایجاد شدند به وضعیت نامطلوب مؤسسات قرآنی در لرستان و شهرستان ازنا اشاره کرد و گفت: متولیان امر قرآن در یک مقطع درگیر ادغام مؤسسات قرآنی بودند ولی ادغام شدن مؤسسات قرآنی هیچ‌گونه کمکی به ارتقای کیفیت آموزش قرآن نکرد.

صدور مجوز مؤسسات قرآنی بدون لحاظ کردن ظرفیت‌های بومی

موسویان با بیان این‌که برای راه‌اندازی مؤسسات باید برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌هایی با توجه به شرایط و ظرفیت‌های بومی صورت می‌گرفت، افزود: مؤسسات قرآنی بدون برنامه‌ریزی، لحاظ کردن ظرفیت‌های شهرستان‌ها و شرایط بومی هر منطقه، ایجاد شدند و مصداق آن در شهرستان ازنا است که به‌ دلیل عدم برنامه‌ریزی و نیازسنجی، مؤسسات قرآنی ایجاد شدند و امروز نتیجه آن تعطیلی مؤسسات قرآنی شده است.

این قاری لرستانی با بیان این‌که عدم برنامه‌ریزی در حوزه قرآن و عدم نیازسنجی برای ایجاد مؤسسات، موجب افزایش مشکلات جامعه قرآن می‌شود، ادامه داد: آنچه امروز مشخص است آن است که قرآن ۲۰۰ متولی دارد اما هیچ‌کس پاسخگو نیست این در حالی‌ است که قرآن باید نهاد مستقل با بودجه مستقل داشته باشد زیرا قرآن یک ظرفیت بین‌المللی و نماد جمهوری اسلامی ایران است اما هیچ‌کس پاسخگوی مشکلات قرآنی نیست و ضرر اصلی را قرآن کرده است.

تعطیلی مؤسسات قرآنی و خوشحالی دشمنان

موسویان با تأکید بر این‌که روند مسابقات قرآنی که قبل از کرونا و چه بعد از آن مطلوب نبوده است، اظهار کرد: اگر مؤسسه قرآنی تعطیل می‌شود ضرر اصلی آن‌ را دین می‌بیند، زیرا دشمنان از تعطیلی و بسته شدن مؤسسات قرآن خوشحال می‌شوند.

این قاری لرستانی با بیان این‌که متولیان امر قرآن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در لرستان باید برای پیگیری وضعیت آشفته آموزش در قرآن ورود کنند، ادامه داد: صدای واحدی از جامعه قرآنی لرستان شنیده نمی‌شود و مؤسساتی که با هدف برداشتن بار آموزش قرآن از روی دوش نهادهای متولی امر قران آمدند امروز به سمت تعطیل شدن می‌روند و می‌طلبد که استاندار لرستان به مشکلات قرآنی این استان ورود کند کما اینکه مشکلات فرهنگی استان لرستان به مراتب بیشتر از مشکلات اقتصادی آن است.

وی با ذکر این مطلب که امروزه مؤسسات قرآنی به‌دلیل عدم پذیرش دانش‌پژوهان قرآن، تعطیل شدند، اضافه کرد: تعطیلی مؤسسات موجب سرخوردگی متولیان آن می‌شود از طرفی قرار بود برای کرونا تسهیلاتی برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شود که تاکنون هیچ‌گونه تسهیلات کرونایی به مؤسسات قرآنی داده نشده است.

موسویان با بیان این‌که ادغام مؤسسات قرآنی هیچ‌گونه کمکی به کیفیت آموزش قرآن نکرد، گفت: راه‌حل مشکلات جامعه قرآن آن است که قرآن باید نهادی مستقل داشته باشد یا یک سازمان مستقل متولی امر قرآن باشد تا بتوان بودجه مستقلی برای آن اختصاص داده و بعد از آن برنامه‌ریزی‌ها آغاز شود.

این قاری لرستانی با بیان این‌که مؤسسات قرآنی شهرستان ازنا چه قبل و چه بعد از کرونا به‌دلیل عدم حمایت، رشد و روند نزولی داشتند، ادامه داد: در شهرستان ازنا مؤسسات قرآنی قبل از کرونا نیمه تعطیل شده در شرایط بعد از کرونا نیز عملاً تعطیل شده‌اند و تا زمانی‌که مدیریت واحدی برای امر قرآن وجود نداشته باشد شاهد افزایش مشکلات در حوزه قرآنی هستیم.

انتهای پیام
captcha