برگزاری آئین «چهارپایه‌ خوانی» در بقاع متبركه فارس
کد خبر: 3919673
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

برگزاری آئین «چهارپایه‌ خوانی» در بقاع متبركه فارس

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس فارس از برگزاری آئین سنتی «چهارپایه‌خوانی» در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در بقاع متبرکه استان خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس، امروز، 8 شهریور ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای ویژه‌برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در اماکن مذهبی، گفت: آیین سنتی «چهارپایه‌خوانی» با رعایت توصیه‌های بهداشتی با حضور محدود هیئت‌های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در فضای روباز بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان شاخص استان فارس برگزار می‌شود.

وی به وجود ممنوعیت‌هایی در برگزاری دسته‌روی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره و بیان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و وجود محدودیت‌ها، احیای معارف عمیق عاشورایی و ترویج آیین‌های اصیل و سنتی عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید است.

یادآور می‌شود، چهارپایه خوانی شکلی از عزاداری سنتی است که در آن مداح روی چهارپایه می‌رود و با قرار گرفتن در میان جمعیت به نوحه‌خوانی می‌پردازد و جمعیت اطراف روضه‌خوان جمع می‌شوند و جلوه‌ای زیبا و معنوی به نمایش گذاشته می‌شود و در واقع این سبک ویژه هیئت‌ها و گروه‌های کوچک عزاداری است.

انتهای پیام
captcha