به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هئیت علمی و رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی، امروز سهشنبه هشتم مهرماه در سخنرانی مجازی با موضوع «قرآن و امام حسین(ع)» اظهار کرد: هنگامی که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، حکومتهایی مانند بنی امیه روی کار آمدند که کوشیدند کم کم قرآن را از صحنه زندگی مردم دور کنند. امام حسین(ع) با قیامشان، قرآن را احیا فرمودند و مهجوریت قرآن را تا حدودی از بین بردند.
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث با اشاره به خدمات امام حسین(ع) به قرآن، افزود: نخستین خدمت امام(ع) به قرآن، تفسیر قرآن بود؛ در آن زمان، بنی امیه مشکلات بسیاری به وجود آورده و خفقان شدیدی بر جامعه حکمفرما بود؛ از امام حسین(ع) هفده مورد حدیث درباره تفسیر برخی آیات قرآن به دست ما رسیده است.
وی افزود: میراث دیگر امام حسین(ع) در این عرصه، بیان روش فهم قرآن بود؛ حضرت(ع) در مواردی، ضمن بیان تفسیر آیه، شیوه فهم و روششناسی آن را نیز بیان فرمودند.
حجتالاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه تفسیر به رأی درباره آیات قرآن ممنوع است، اظهارکرد: علاوه بر آنچه گفته شد، امام حسین(ع) مراتب فهم قرآن را توضیح دادند. در حدیثی از حضرت(ع) آمده است که قرآن دارای ظاهری زیبا و از نظر ادبی در اوج است و باطن عمیقی دارد.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) در روایت دیگری فرمودند چهار مرتبه برای فهم قرآن وجود دارد که شامل عبارت، اشاره، لطایف و حقایق است. منظور از «عبارت» این است که عموم مردم میتوانند قرآن بخوانند و لذت ببرند. «اشاره»، به انسانهای خاص مربوط میشود؛ افرادی که تدبر میکنند و نکاتی از قرآن به دست میآورند. «لطایف» را به اولیای الهی و افرادی مربوط دانست که ارتباطات ویژهای با خدا دارند و «حقایق» برای انبیاست.
رضایی اصفهانی با بیان اینکه مهجوریتزدایی از قرآن، خدمت دیگری بود که امام حسین(ع) انجام دادند، گفت: شکرگزاری در مورد نعمت قرآن، آوردن این کتاب مقدس آسمانی به عرصه عملی زندگی است. اگر خود را پیرو اسلام ناب میدانیم، باید راه امام حسین(ع) را برویم و راه امام(ع)، عمل و خدمت به قرآن است.
وی اضافه کرد: وقتی زندگی امام حسین(ع) را بررسی میکنیم، میبینیم زندگی حضرت(ع) براساس قرآن شکل گرفته بود و قرآن در آن موج میزد. یکی از ابعاد آن، جاری بودن قرآن در اخلاق امام حسین(ع) است.
استاد جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه قرآن در زندگی امام(ع) جاری بود، به نقش قرآن در نهضت عاشورا اشاره کرد و با بیان اینکه هجرت و جهاد حضرت(ع) براساس آیات قرآن بود، تصریح کرد: ایشان بارها در خطبهها، سخنرانیها و حتی وصیتشان، به آیات قرآن استناد میفرمودند.
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، در پایان با بیان اینکه قرآن نقش بزرگی در زندگی حضرت(ع) داشت و زیرساخت زندگی ایشان بود، خاطرنشان کرد: اگر خود را ارادتمند امام(ع) میدانیم، اخلاقمان باید قرآنی باشد و از انس با قرآن غافل نباشیم.
انتهای پیام