رونمايی از کليپ سمفونی «بيروت درد تو درد من» در لبنان + عکس
کد خبر: 3929766
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

رونمايی از کليپ سمفونی «بيروت درد تو درد من» در لبنان + عکس

کليپ سمفونی «بيروت درد تو درد من» به یاد قربانیان انفجار بیروت با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان رونمایی شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، در راستای گراميداشت ياد قربانيان انفجار مهيب بندر بيروت و ابراز همدردی با حادثه‌ديدگان و بازماندگان، بنیاد فرهنگی ـ هنری رودکی و رايزنی فرهنگی ايران با ديپلماسی هنری و در اقدامی بشردوستانه و بی‌نظير در نوع خود و نيز با دعوت و اعزام «آندره الحاج» رهبر ارکستر ملی لبنان به تهران، نماهنگی ارکستر سمفونيک ملی ايران  با رهبری ايشان و با عنوان «بيروت درد تو درد من است» و اشعار زيبايی با عنوان «بی تاب بلقيس» سروده اهورا ايمان و آهنگسازی فردين خلعتبری و خوانندگی حميدرضا نوربخش، در فضايی صميمی و با همدلی کامل، اخیراً در تالار وحدت کشورمان به اجرا درآمد.

در پی این اتفاق هنری فاخر و طی مراسمی در مرکز فرهنگی ـ هنری یونسکو در بیروت از لوح فشرده اين ارکستر به همت عباس مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت، «آندره الحاج» رهبر ارکستر و تعدادی از مسئولان، هنرمندان و اصحاب رسانه رونمايی شد.

در اين مراسم رايزن فرهنگی کشورمان گفت: اين کار هنری، بهترين اقدامی است که می‌تواند همبستگی ملت ايران با ملت لبنان را پس از حادثه دردناک انفجار بندر بيروت نشان دهد. در تهران برج آزادی با نورپردازی مزين به پرچم لبنان و نواختن سرود ملی و نیز برج میلاد و پل طبیعت با نوشتن «سلام لبيروت» به نماد همبستگی تبديل شدند و جوانان ایرانی در پارک‌ها و در برابر سفارت لبنان در تهران، با روشن کردن شمع، همدردی خود را با بازماندگان فاجعه بندر ابراز کرده و احساسات و دوستی خود را نسبت به ملت لبنان به نمايش گذاشتند.

خامه‌يار افزود: رهبری ارکستر ملی ايران به وسیله اندره الحاج نشان‌دهنده اوج همبستگی هنری میان دو کشور است. آفرینش یک اثر هنری مشترک، همواره تأثیر فوق العاده‌ای داشته و فراتر از مرزهای جغرافيايی رفته است، چرا که زبان موسيقی، زبانی بين‌المللی است و ترجمه اشعار اين سرود نيز کمک شايانی به رساندن مفاهيم و واژه‌های آن به ملت لبنان بود.

وی در ادامه تأکيد کرد که اين اقدام فرهنگی و هنری در نوع خود کم‌نظير بوده و در چنين شرايطی که مردم در شرایط سختی قرار دارند، بازگوکننده عمق روابط ميان دو کشور است.

خامه‌يار در پايان گفت: اين اقدام نشانه محبت ايران به لبنان بوده و بار ديگر از صميم دل به بيروت درود می‌فرستيم و از وزير فرهنگ لبنان که از اين اقدام استقبال و با ما همکاری داشت، تشکر می‌کنیم.

سپس عباس مرتضی، وزير فرهنگ ضمن تشکر از اين اقدام، بر ضرورت تقويت روابط فرهنگی ميان دوکشور در تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری تأکيد کرد و افزود: زبان فرهنگ و هنر، زبانی جهانی بوده که قابل فهم برای همگان است و انسان‌ها را با وجود گرايش‌های مختلفشان در کنار يکديگر گرد هم می‌آورد.

وی سپس از ايستادگی وهمراهی جمهوری اسلامی ايران با ملت‌ها به ويژه با ملت و دولت لبنان و از رايزن فرهنگی کشورمان نيز به جهت اين اقدام قدردانی و تصریح کرد: ایرانیان همواره و در همه جا کنارمان قرار داشتند و با ما همدردی کردند، درودشان باد.

در ادامه آندره الحاج، رهبر ارکستر سمفونی ملی لبنان نيز در سخنان خود گفت: ملت ايران، ملتی با پيشينه تمدنی عميق و دارای هنری اصيل و زيبا هستند و من از هنر و موسيقی ايران به شدت لذت بردم.

وی افزود: ايران تنها کشوری است که به صورت رسمی، اقدامی هنری در جهت ابراز همدردی با ملت لبنان در اين فاجعه دردناک انجام داد.

سپس پيام تصویری سيدمهدی افضلی، مدير مؤسسه فرهنگی و هنری رودکی پخش شد و افضلی در این پیام و طی سخنانی ضمن اشاره به عمق و ريشه‌دار بودن روابط مشترک ايران و لبنان گفت: لبنان کشوری با تنوع فرهنگی و دينی است که صلح و محبت را سر لوحه خود قرار داده است.

وی افزود: ايران و لبنان دو کشوری با ريشه‌ها و پيوندهای مشترک با پيوستگی فراوان معنوی هستند که پيوستگی فصل مشترک آلام، رنج‌ها و شادی دو ملت شده است. لبنان زيبا، سرزمين کم‌نظير و همزيستی اديان ابراهيمی است و از دل همين دوستی و صلح جوانه می‌زند و شگفتا که چنين خاک دردانه‌ای، سرزمين مقاومت می‌شود.

در پايان رايزن فرهنگی کشورمان لوح تقدير و مجموعه‌ای از کتاب‌های تاریخ کشورمان‌ و تاریخ هنر آن به وزير فرهنگ، حسین عجمی مشاور هنری وی و اندره الحاج اهدا کرد و دو طرف بر تعميق و گسترش روابط فرهنگی ميان دو کشور و اهميت آن در عرصه‌های مختلف تأکيد کردند.

انتهای پیام
captcha