جهاد دانشگاهی باید بیش از پیش کارهای تحول‌آفرینی را به منصه ظهور برساند
کد خبر: 3931825
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱

جهاد دانشگاهی باید بیش از پیش کارهای تحول‌آفرینی را به منصه ظهور برساند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: وجه تمایز جهاد دانشگاهی با سایر دستگاه‌ها، وجود روحیه جهادی بین نیروهای این نهاد است که به عنوان برگ برنده جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود لذا این این نهاد انقلابی باید تابوها را بشکند و بیش از پیش کارهای تحول‌آفرینی را به منصه ظهور بگذارد.

جهاد دانشگاهی باید بیش از پیش کارهای تحول‌آفرینی را به منصه ظهور برساندبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، 7 آبان ماه، وحید جلال‌زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با حضور در جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در نشست مشترک با امین رستم‌زاده، رئیس واحد جهاد دانشگاهی استان در جریان آخرین فعالیت‌های این نهاد و خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در استان قرار گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مولود انقلاب است و معدل کاری این نهاد انقلابی در استان مثبت ارزیابی می‌شود و خوش درخشیده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مباحث فناوری و پیشرفت از جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی تاثیرگذار نام برده است.

وحید جلال‌زاده با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سالیان سال در مسیر اصلی توسعه و پیشرفت گام برداشته است، افزود: جهاد دانشگاهی باید روحیه جهادی و تحول‌خواهی و موشکافانه خود را با اتکاء به مدیریت جهادی و جوانان متعهد و متخصص حفظ کند.

وی ادامه داد: وجه تمایز جهاد دانشگاهی با سایر دستگاه‌ها، وجود روحیه جهادی بین نیروهای این نهاد است که به عنوان برگ برنده جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود لذا این این نهاد انقلابی باید تابوها را بشکند و بیش از پیش کارهای تحول‌آفرینی را به منصه ظهور بگذارد.

 جلال‌زاده با اشاره به شرایط و تحلیل اقتصادی مرکز استان و حوزه کشاورزی در منطقه بیان کرد: اولویت و محور اصلی اقتصاد ارومیه از کشاورزی نشات می‌گیرد، یک سوم از ۱۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی بخش کشاورزی استان متعلق به ارومیه است.

 نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به تشکیل قرارگاه کشاورزی در راستای رفع سیکل معیوب حوزه کشاورزی تصریح کرد: جلسات مقدماتی با کارشناسان مربوطه تشکیل شده است و در جهت شناسایی مسئله‌ها با حضور نخبگان علمی و خبرگان اجرایی بحث‌ها و نظام مسائل کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است.

کشاورزی در آذربایجان‌غربی سنتی است

وی با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی شهر ارومیه عنوان کرد: متاسفانه هنوز کشاورزی در استان و ارومیه به روش سنتی انجام می‌شود و در بخش کاشت، ارقام کشت مشکل اساسی داریم و این نهاد می‌تواند در این زمینه در قرارگاه کشاورزی مدنظر کمک شایانی در رسیدن به اهداف کند.

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه ۱۵ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی مربوط به تولید و ۸۵ درصد مربوط به پس از تولید است، خاطر نشان کرد: متاسفانه از ۸۵ درصد ارزش افزوده پس از تولید غافل شده‌ایم.

 وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی در صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها مقام اول کشور را دارد، اظهارکرد: متاسفانه در حوزه بسته‌بندی میوه، تازه‌خوری، سورتینگ و حمل و نقل با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات موجود در بخش‌های ذکر شده کشاورزی به کام کشاورزان شیرین نیست و هر ساله در فروش یکی از محصولات کشاورزی با مسائل عدیده ای مواجه می‌شویم.

جلال‌زاده با اشاره به اهمیّت آمایش سرزمینی در رونق اقتصادی افزود: در همه جای دنیا براساس آمایش سرزمینی کاربری هر مترمربع از خاک مشخص و معین است که براساس این تقسیم‌بندی در مسیر شکوفایی برنامه‌ریزی می‌شود در ایران و استان نیز باید با توجه به پتانسیل‌های منطقه توجه کرد و اقتصاد را با توجه به ظرفیت‌های موجود رشد داد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه صادرات از استان تصریح کرد: در دنیا بیشترین تعاملات و صادرات هر کشور با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، که متاسفانه ما از این ظرفیت با وجود چندین مرز مشترک با کشورهای مختلف، غافل شده‌ایم.

قره‌باغ خاک اسلام است

دبیر مجمع شمال‌غرب در مجلس با اشاره به مناقشه قره‌باغ تصریح کرد: قره‌باغ خاک اسلام است و طبق قطعنامه سازمان ملل قره باغ متعلق به آذربایجان است و باید به آذربایجان بازگردانده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این راستا نمایندگان شمال غرب نیز بیانیه‌ای صادر و مواضع خود را اعلام کردند.

پیشرفت در گرو پژوهش است

در ابتدای این جلسه رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با تشریح آخرین دستاوردهای پژوهشی این واحد خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با مساله یابی پژوهش‌های کاربردی فعالیت‌ها و خدمات گروه‌های تخصصی را در بحث نیازهای منطقه و کشور متمرکز کرده است.

امین رستم‌زاده خاطرنشان کرد: نسخه پیشرفت در تکیه بر پژوهش و رسیدن به فناوری‌ها و تولید ثروت از آن قرار داد و هیچ راه میانبری در این مسیر وجود ندارد.

وی گفت: ظرفیت‌های نیروهای جهادی این نهاد در ارزش‌آفرینی برای توسعه استان و کشور در ابعاد مختلف بی‌بدیل بوده و برای زنجیره توسعه به صورت تخصصی ساختارهای متناسب با نیاز استان در حوزه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، اشتغال و کارآفرینی ایجاد شده است.

رستم‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح ملی مشاغل خانگی اظهار کرد: یکی از طرح‌ها و نسخه‌های پیشنهادی این نهاد با مدل الگوی نوین و اثربخش خروجی محور طرح ملی مشاغل خانگی است که توامان حاصل یک مطالعه و پژوهش جهادی با محور و خروجی مشخص و مدنظر قراردادن ابعاد فرهنگی و آموزشی کیفی برای اخذ خروجی هدفمند و ارزش‌آفرینی برای این مشکل چندین دهه‌ای اشتغال کشور است.

وی در خاتمه ضرورت حمایت واقعی از نهادهای انقلابی چون جهاد دانشگاهی را زمینه‌ساز ارزش‌آفرینی در بدترین وضعیت تحریمی و چالش‌های عارضی عنوان کرد و افزود: فرصت‌سازی و خلق ارزش‌هایی که از سوی جهاد دانشگاهی حاصل از کوچکترین حمایت‌ها و با اتکا به روحیه جهادی محقق می‌شود نمی توان آن را در هیچ سازمانی پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha