فعالان جهادی تجربیات خود را به اشتراک بگذارند
کد خبر: 3932465
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
یادداشت/

فعالان جهادی تجربیات خود را به اشتراک بگذارند

در زمانی که دشمنان خارجی و داخلی سعی دارند جامعه نجیب ایرانی را دچار غم و افسردگی کنند موج جدید خدمت‌رسانی می‌تواند طراوت و شادابی واقعی را به جامعه باز گرداند، شایسته است همه فعالان جهادی تجربیات خود را در خدمت دیگران قرار بدهند تا شاهد رشد و شکوفایی فرهنگ مواسات باشید و از هدر رفت سرمایه‌ها جلوگیری کنیم.

فعالان جهادی تجربیات خود را به اشتراک بگذارند

سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حضور مجدد نیروهای مردمی و انقلابی درصحنه مواسات و سلامت از چند منظر قابل‌بحث و دقت نظر است.

فرمان اخیر ولی یک فرمان حرکت دهنده بود نه جهت دهنده؛ فرمان جهت‌دهنده آن است که تو در مسیر ولی حرکت می‌کنی، پویا و زنده هستی، حرارت داری فقط گاهی سرعتت زیاد می‌شود گاهی زیاده‌روی می‌کنی. گاهی مسیر را اشتباه می‌روی فرمان ولی فقط تو را تنظیم و جهت تو را تصحیح می‌کند.

اما فرمان حرکت‌دهنده آن است که تو نشسته‌ای حوصله نداری، دچار فرسایش و ناامیدی شدی، تماشاچی شدی یا خودت برای خودت در کنج عافیتی مشغولیتی درست کرده‌ای، خودت برای خودت تکلیفی تراشیده‌ای تا انقلابی آرمان‌گرای درونت تو را آزار ندهد مثل برخی که در مدینه نشستند و عازم تبوک نشدند تا آیه ۳۸ سوره توبه نازل شد یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکمْ إِذَا قِیلَ لَکمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ ۚ أَرَضِیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، جهت چیست که چون به شما امر شود که برای جهاد در راه خدا بی‌درنگ خارج شوید (چون بار گران) به خاک زمین سخت دل بسته‌اید؟ آیا راضی به زندگانی دنیا عوض آخرت شده‌اید؟ در صورتی که متاع دنیا در پیش عالم آخرت اندکی بیش نیست.

از نسلی که داعیه‌دار تمدن‌سازی و آمادگی برای ظهور است توقع می‌رود قبل از مطالبه امام اولویت او را بشناسد و حرکت کند.

مقام معظم رهبری در تیرماه فرمودند (من امروز هم معتقدند که این نهضت تعاون و احسان رو مجدداً مردم عزیز ما شروع کنند البته قطع نشده است لاکن لازم است یک مقداری رشد پیدا کند یک مقداری توسعه پیدا کند و بار دیگر فضای کشور را طراوت بدهید).

اگرچه برخی اقدامات ادامه پیدا کرد اما منجر به موج نهضتی مردم این شد و مطالبه مجدد رهبر انقلاب دال بر این حقیقت است و امیدواریم شاهد خصوصی فعالان مردمی در تابستان ۹۹ نباشیم.

در زمانی که دشمنان خارجی و داخلی سعی دارند جامعه نجیب ایرانی را دچار غم و افسردگی کنند موج جدید خدمت‌رسانی می‌تواند طراوت و شادابی واقعی را به جامعه باز گرداند همان‌طور که رهبر انقلاب در فرمایشات تیرماه به آن اشاره کردند.

بسیاری از فعالان جهادی با مشکلات عدیده اقتصادی و شغلی مواجه هستند و یا بستگان خود را تیمار می‌کنند یا خود بیمار شده‌اند اما با تأسی به مولای خود امیرالمؤمنین علی (ع) و این آیه شریفه که در حق مولا نازل شد وَیؤْثِرُونَ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ؛ و آنان با آن که خود محتاج هستند دیگران را بر خود ترجیح می‌دهند. انشاالله حماسه‌ای دیگر رقم خواهند زد.

تجربه سال‌های انقلاب ثابت کرد هر جا حزب‌الله با قدم صدق پای کار ولی آمد نصرت خدا و رحمت خدا نازل شد فَلَمَّا رَأَی اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَینَا النَّصْرَ، شاید به ظاهر قدرتی برای جبران ناکارآمدی انباشت شده نداشته باشیم اما خدای متعال حضور مخلصانه را مفتاح قفل‌های بسته قرار خواهد داد.

امیدواریم تجربیات دوره اول خدمت‌رسانی به ما در رشد و تعالی فرهنگ مواسات کمک کند. همچنین آن حضرت در حضرت علی (ع) درنهج‌البلاغه فرمودند: «و من التوفیق حفظ التجربهًْ؛ حفظ تجربه بخشی از موفقیت است».

شایسته است همه فعالان جهادی تجربیات خود را در خدمت دیگران قرار بدهند تا شاهد رشد و شکوفایی فرهنگ مواسات باشید و از هدر رفت سرمایه‌ها جلوگیری کنیم.

یادداشت از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسین خضری، استاد حوزه علمیه قزوین

انتهای پیام
captcha