همکاری دانشگاه مالک اشتر با طرح «خادمیاران رضوی»
کد خبر: 3937375
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸

همکاری دانشگاه مالک اشتر با طرح «خادمیاران رضوی»

مشاور مرکز تعالی خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر از همکاری این دانشگاه در طرح خادمیاران رضوی خبر داد.

حجت‌الاسلام علی هوشیار، مشاور مرکز تعالی خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در گذشته تنها افراد سرشناس می‌توانستند به افتخار خادمی حرم رضوی نائل شوند، اما حالا مخاطبان مشتاق با شرایط مختلف می‌توانند در سایت خادمیاران رضوی ثبت نام کنند، در نشست توجیهی شرکت کنند و ماهیانه در شهر خود خدمتی را به مردم انجام دهد. سپس نماینده آستان قدس در آن شهر خدمات عام‌المنفعه خادم مشتاق را تأیید می‌کند و خادم می‌تواند در سایت آستان قدس، شیفت خادمیاری انتخاب کند.

وی ادامه داد: به‌طور مثال کانون‌های خانواده در اغلب استان‌ها فعال هستند  و مشاوران کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند با تعیین تعدادی مشاوره عام‌المنفعه که در توانشان هست، دوره آزمایشی را طی کنند و بعد شیفت خادم‌یاری در حرم امام رضا(ع) را انتخاب کنند.

هوشیار گفت: خدمت به خانواده‌ها و بهبود این نهاد مقدس با تفکر سیستمی موفق‌تر است. خانواده ترکیبی از خدمات آموزشی، مشاوره، تسهیل‌گری، همسان‌گزینی، الگوسازی و سیاست‌های مرتبط را نیاز دارد. سال 95 بر پایه همین تفکر سیستمی، محورهای 7 گانه‌ای با عنوان برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شد و سال 98 با تکمیل آن در قالب 8 راهبرد نکات ارزشمندی قابل پیگیری است.

مشاور مرکز تعالی خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر اظهار کرد: در نظر گرفتن نقشه راه و نگاه سیستمی به این معنا نیست که یک مشاور کار تسهیل‌گری یا همسان‌گزینی انجام دهد، این‌ها هر کدام کارهای تخصصی و البته به هم پیوسته هستند، اما لازم است مدیران مجموعه‌های خانواده محور به اندازه 2 واحد درسی با تفکر سیستمی و سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد ملی آشنا باشند. به بیان دیگر، مدیر موفق کسی نیست که بخواهد در هر کاری هزینه کند، بهترین کار این است که از چنین تفاهم‌نامه‌ها و امکاناتی استفاده کنیم و یکی از آن‌ها خادمیاران رضوی هستند، در کنار خادم‌یاران؛ سرویس‌های ارزشمند همسان‌گزینی سازمان تبلیغات، خدمات آموزشی کم‌نظیر و رایگان خانواده در نهاد رهبری دانشگاه‌ها با مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به همراه گواهینامه پایانی، جشنواره‌ها و کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرح آموزشی نو متأهلین آستان قدس، خدمات مشاوره رایگان تلفنی سازمان بهزیستی، مشاوره مکاتبه‌ای اداره مشاوره نهاد رهبری در شهر قم و خدمات جهیزیه اکرام کالا و ... مفید و مؤثر هستند. مشاوره مکاتبه‌ای، روانشناختی، حقوقی، قوانین کارفرما و کار، فوریت‌های مددکاری کودکان، زنان آسیب‌پذیر و کهن‌سالان، مشاوره نظام وظیفه، حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان، مشاوره ترک اعتیاد، کارهای پاره وقت و تأمین جهیزیه، همه زنجیره‌های به هم پیوسته و پوشش‌دهنده نیازهای مردم است.

هوشیار گفت: متأسفانه امروزه مشکلات وابستگی و مصرف مواد اعتیادآور به صورت آشکار و پنهان داریم و برخی از مخاطبان مایل به دریافت راهنمایی از مشاوران سازمانی نیستند. در این زمینه‌ها جمعیت‌های رهپویان رهایی با شعبات سطح کشور و روش‌های بهتر از کمپ و به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کنند. امیدوارم روحیه کار تیمی و هم‌افزایی بین متولیان نهاد خانواده تقویت شود و با نگاه سیستمی و تخصصی از تفاهم‌ها به نفع مردم سرزمین‌مان استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha