مهدویت؛ شاه‌بیت مسیر حرکت انقلاب اسلامی
کد خبر: 3940263
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
حجت‌الاسلام بهروزی‌لک:

مهدویت؛ شاه‌بیت مسیر حرکت انقلاب اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امید، بخش ذاتی اندیشه الهیاتی ماست؛ این عزت، مبتنی بر ایمان است و ایمان به خدا، پیوستن به بی‌نهایت است پس امید به آینده از سر تنگنا و اضطرار نیست، بلکه تجلی نور الهی است که انسان‌ها شاهد فتح و نصر می‌شوند.

ثبه گزارش ایکنا، نشست «الهیات امید، در اندیشه امام خامنه‌ای» 20 آذر با حضور محمدهادی همایون، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک به صورت مجازی برگزار شد.

بهروزی‌لک، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تعبیر الهیات امید در تیتر این نشست با بیان اینکه الهیات امید چون در مسیحیت وجود دارد، رهزن است، لذا بهتر است از این تعبیر استفاده نشود، گفت: خوب است با ادبیات خاص اسلامی پیش برویم.

وی با بیان اینکه براساس قرآن کریم، در صحنه نزاع حق و باطل، در نهایت حق پیروز است و خود همین مسئله امیدآفرین است، افزود: براساس قرآن کریم امید، صرفا خوف و رجا نیست، بلکه نگاه خوشبینانه هم داریم. انسان در سطح شخصی باید در خوف و رجا باشد، ولی در سطح کلان سنت تبدیل‌ناپذیر الهی، پیروزی با حق وجود دارد؛ در این نگاه، فلسفه تاریخ ما را به گشایش اساسی می‌رساند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اندیشه رهبر انقلاب در آینده‌نگری را می‌توان در کتاب انسان 250 ساله مشاهده کرد، افزود: تصویر اینکه پیروزی و فرج محقق است در طرح انسان این کتاب دیده می‌شود؛ در چهلم نخست انقلاب اسلامی، اعتقاد به آینده موعودی شکل گرفته که ضرورت دارد، نایب امام در این عرصه ورود و دستاوردهای ارزشمندی به جامعه ارائه دهد.

افق‌گشایی بیانیه انقلاب

استاد حوزه علمیه بیان کرد: مقاومت در طول تاریخ شیعه وجود داشته و در سختی‌ها بقای کیان امت اسلامی در قالب مکتب اهل بیت از سوی شیعه حفظ شده تا اینکه این مقاومت خودش را در قالب عینیت یافته انقلاب نشان داده است؛ وقتی که دشمن امید داشت انقلاب در چهلم اول به پایان برسد، بیانیه، افق‌گشایی برای آینده کرده است به خصوص در سال 97 که ناآرامی‌ها و مشکلات داخلی زیادی وجود داشت، بیانیه انقلاب مصداقی برای امید داشتن به آینده است و این بیانیه فردسازی، جامعه و تمدن‌سازی را در بردارد.

بهروزی‌لک با بیان اینکه مقاومت مردم اقتداری به نظام بخشیده که دشمن جرئت انجام هر حرکتی علیه نظام اسلامی را ندارد، تصریح کرد: آمادگی برای تحقق ولایت عظمای مهدوی در بیانیه هم آمده است و ایشان بر نقش جوانان از یکسو و از سوی دیگر امید تاکید دارند. وقتی امید یا مهدویت را در گام دوم می‌خواهیم بررسی کنیم سه لایه دارد؛ آموزه مهدویت در گام اول انقلاب با بحث نیابت نایب امام، ایجاد و انقلاب را شکل داده است؛ لایه دوم این است که انقلاب چگونه با اقدامات و گامها به سمت تحقق ولایت عظمای مهدوی قدم بر می‌دارد؟ و سومین لایه هم الگوگیری از آرمان‌شهر مهدوی است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: مقام معظم رهبری در نیمه شعبان مطرح کردند ما مهدویت را صرفا پدیده‌ای برای آینده نمی‌بینیم، بلکه الگوبخش برای ما هست و این ویژگی باید در گام دوم هم محقق شود؛ یعنی مهدویت باید شاه‌بیت الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و شاه‌بیت حرکت‌های انقلاب در حال و آینده باشد.

امید به آینده از منظر اسلام از روی اضطرار نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در اندیشه الهی ناچاری معنا ندارد یعنی امید به آینده از روی ناچاری نیست، بلکه راهبرد است، گفت: وقتی خدا از عزت خود و مؤمنان صحبت می‌کند، امید، بخش ذاتی اندیشه الهیاتی ما هست؛ این عزت مبتنی بر ایمان است و ایمان به خدا، پیوستن به بی نهایت است پس امید به آینده از سر تنگنا و اضطرار نیست، بلکه تجلی نور الهی است که انسان‌ها شاهد فتح و نصر می‌شوند.

وی تاکید کرد: کسی که امید به آینده دارد به وضع موجود بسنده نمی‌کند، یعنی انتظار باید حالت پویا داشته باشد، تعبیر عصر حیرت که برخی مطرح می‌کنند، عصری است که انسان را به تکاپو بر نمی‌انگیزد در حالی که انتظار فرج طبق فرمایش امام سجاد(ع) خود از بزرگترین فرج‌ها است؛ بنابر این امید حرکت منفعلانه نیست، بنابر این امید حرکتی انقلابی است همان طور که امام(ره) فرمودند: انتظار فرج از نیمه خرداد کشم. تصریحی که در گام دوم وجود دارد هم بحث آمادگی است.

انتظار حداکثری در اندیشه رهبری

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلابی‌گری در انتظار به معنای امید همراه با نقش توامان اراده الهی و اراده انسانی است، اظهار کرد: این موضوع برخلاف انتظاری است که فقط مبتنی بر تلاش خود انسان است. تلاش برای رسیدن به آرمان‌شهر در تار و پود اندیشه رهبری وجود دارد که مأخوذ از اندیشه اهل بیت و مبتنی بر آموزه انتظار است، از امام صادق(ع) پرسیده شده که فرج چیست؟ امام فرمودند کسی که اعتقاد دارد و در لحظه لحظه زندگی مراقبت کند، همان فرج است.

وی تأکید کرد: انتظار فراگیری که در اندیشه رهبری وجود دارد، انتظار حداکثری است. مشکل برخی جریانات مهدوی مانند حجتیه این بود که انتظار در تار و پود فردی و اجتماعی رسوخ نداشت در حالی که انتظار الگوی اسلامی ـ ایرانی می‌آفریند و انتظار پویا ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha