کرونا غفلت جامعه مداحان از فضای مجازی را زدود
کد خبر: 3943301
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
مرتضی طاهری:

کرونا غفلت جامعه مداحان از فضای مجازی را زدود

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور گفت: سال‌ها از عرصه فضای مجازی غافل بودیم، اما امسال به واسطه کرونا، جایگاه فضای مجازی در عرصه‌ فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی برای مداحان مشخص شد.

کرونا غفلت جامعه مداحان از فضای مجازی را زدود

به گزارش ایکنا، برپایی هیئت‌های مذهبی یکی از برنامه‌های اصلی در طول سال به ویژه مناسبت‌هایی همچون ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) است و در شهر‌های مختلف و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا مراسم‌ با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.

طی یک سال اخیر و علی‌رغم تعطیلی این محافل و برپا نشدن هیئات به تبع شیوع کرونا، بسیاری از هیئت‌ها، مداحان و ذاکران تلاش کردند برنامه‌های خود را به عرصه فضای مجازی ببرند و جلسات را محدود به فضای فیزیکی نکنند. درباره اهمیت کار فرهنگی در عرصه فضای مجازی همین‌بس که با اندک تأملی درباره سخنان مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت فضای مجازی درمی‌یابیم که ایشان جهاد امروز را فعالیت‌های فرهنگی می‌دانند و معتقدند خط مقدم این جهاد عرصه فضای مجازی است.

یکی از راهبرد‌های دشمن و سوءاستفاده جویان از فضا‌های مجازی در وهله نخست مشغول‌سازی و سرگرم کردن جوانان به قابلیت‌های مفرح این فضاهاست؛ به‌عبارتی می‌خواهند جوانان را با بازی و تفریح به کار گیرند و یا با کشاندن به حاشیه‌ها، آن‌ها را از سبک زندگی اسلامی فاصله دهند. در وهله دوم می‌خواهند از این امکان و با درگیر کردن ذهن و روح جوانان با نشر و ترویج القائات و شبهات دینی و اخلاقی، اهداف خودشان را تعقیب کنند. اکنون که به واسطه همه‌گیری بیماری، فضای مجازی بستری برای دنبال کردن برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی شده و توانسته موجبات گستردگی مراسم‌ مذهبی و فرهنگی فراتر از مسجد و هیئت را فراهم کند، خوب است که با مدیریت صحیح این فرصت غنیمت دانسته شود و از آن به نفع فرهنگ اصیل خودمان بیشتر بهره گیریم.

کرونا غفلت جامعه مداحان از فضای مجازی را زدود
 
مرتضی طاهری، رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور، درباره اهمیت کار فرهنگی در فضای مجازی و پیگیری جلسات هیئت‌های مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: چیزی که سال‌ها از آن غافل بودیم، عرصه فضای مجازی بود، اما امسال کرونا باعث شد جایگاه فضای مجازی در عرصه‌های دینی مشخص شود. طی سال‌های گذشته در جلسات دهه عاشورا تا سه هزار نفر جمعیت حضور پیدا می‌کرد، اما امسال و در هیئت‌های مجازی بعضی شب‌ها تا ۴۰ هزار مخاطب مستمع حاضر داشتیم و این نشان از غفلت ما نسبت به این فضا و عرصه مجازی دارد که باید پس از کرونا به صورت جدی‌تر به آن بپردازیم و این مسیر ادامه یابد.

وی ادامه داد: در همین فضا مداحان می‌توانند کار‌ها و برنامه‌های خود را دنبال کنند و مخاطب خود را داشته باشند و ذیل فعالیت‌های هیئت می‌توانند از طرح‌ها و برنامه‌های جهادی و همدلی مؤمنانه برای رفع گرفتاری مردمی که کرونا بر زندگی آن‌ها اثر گذاشته مشارکت کنند.

به گفته رئیس هیئت مدیره خانه مداحان کشور؛ جایگاه مداحان در کشور و ارادت مردم به اهل‌بیت (ع) خوب و دارای اثر است و مطلوب است از این ظرفیت استفاده حداکثری شود و همه همت خود را در جهت دفع این ویروس منحوس با آگاهی‌بخشی در عرصه فضای مجازی به کار گیرند.

کرونا غفلت جامعه مداحان از فضای مجازی را زدود
مصطفی خورسندی، ذاکر اهل‌بیت(ع) و عضو هیئت مدیره خانه مداحان، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نشر معارف اهل‌بیت(ع) در مدت زمان شیوع کرونا بیان کرد: در این ایام کرونا قشر آسیب‌پذیری که به شدت دچار مشکل شدند، ذاکرانی بودند که با توجه به اینکه دائماً در حوزه نشر معارف اهل‌بیت(ع) فعالیت داشتند و بعضاً شغل دیگری هم نداشتند به سختی افتادند، به‌ویژه ذاکرانی که احیاگر روضه‌های خانگی بودند و همچنین اکثریت پیرغلامانی که به این کار اهتمام داشتند خانه‌نشین شدند.

خورسندی ادامه داد: اما ذکر این نکته مهم است که در نشر معارف اهل‌بیت(ع) در هر شرایطی باید متناسب با همان شرایط عمل کرد. در این ایام ذاکران اهل‌بیت(ع) حوزه کاری خود را از یک مکان و فضا تبدیل به فضای بزرگتری در عرصه فضای مجازی کردند که کارکرد‌های وسیع‌تری در این فضا به نمایش درآمد.

وی افزود: طبیعتاً یکی از اقشاری که با مردم به صورت چهره به چهره ارتباط دارند ذاکران هستند؛ در این راستا جامعه مداحان می‌توانند دستورات و پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی برای مردم تبیین کنند.
انتهای پیام
captcha