نقدی بر اظهارات رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف؛ صورت مسئله را پاک‌ نکنیم
کد خبر: 3943617
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
یادداشت /

نقدی بر اظهارات رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف؛ صورت مسئله را پاک‌ نکنیم

یکی‌ از قاریان ممتاز و شرکت‌کننده در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، به بیان برخی نکات در مورد منتفی شدن سهمیه اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن برای برگزیدگان سال‌ ۹۸ اشاره کرد و گفت: برخی تصمیمات خلق‌الساعه، صرفاً پاک کردن صورت مسئله است.

سیدجاسم موسوی قاری ممتاز طی روزهای گذشته نشست نقد و بررسی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دو نفر از داوران این مسابقات در استودیوی ایکنا برگزار و در بخشی از این نشست، موضوع منتفی شدن سهمیه اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن برای برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن در سال ۹۸ و چهل‌ودومین دوره، مطرح و تصمیمات اتخاذ شده تشریح شد. پس از انتشار این گفت‌وگو سیدجاسم موسوی، قاری ممتاز کشور و از شرکت‌کنندگان در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن از استان خوزستان، یادداشتی در نقد مباحث مطرح شده ارسال کرد که مشروح آن در ادامه آمده است.

«ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن برای تدارک چهل‌وسومین دوره در این شرایط کرونایی، چند نکته در مورد آخرین گفت‌وگوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با ایکنا قابل ذکر است.

دوستان در مرکز امور قرآنی در گفت‌وگوهای خود چندین بار اعلام کرده‌اند به شدت به دنبال قانونمند کردن اقداماتی همچون اعزام‌ نمایندگان ایران به کشورهای دیگر هستند. اینجا یک سؤال مطرح می‌شود و آن اینکه مگر برگزارکنندگان، خود به آیین‌نامه و قانون قبلی که ضوابط اعزام را مشخص کرده بود، پایبند بوده‌اند که از قانونمند شدن اعزام‌ها سخن به میان می‌آورند؟


بیشتر بخوانید:


در آیین‌نامه‌ای که مسابقات چهل‌وسوم را براساس آن برگزار کردند، اعلام شده بود، رقابت‌ها دو مرحله‌ای است؛ اما در عمل چیز دیگری اجرا شد! وقتی قانونی که از سوی خود برگزارکنندگان نوشته شده است، اجرا نمی‌شود، چگونه باید توقع داشت، بحث اعزام‌ها قانونمند شود؟ شاید برگزارکنندگان مسابقات شرایط کرونایی را دلیل یک‌ مرحله‌ای شدن مسابقات اعلام کنند، اما این بهانه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، چرا که شرایط جدید نباید اصلِ اصیل مسابقات که برگزاری دو مرحله‌ای رقابت‌ها است، نقض کند. تصمیم به یک مرحله‌ای شدن مانند این است که در مسابقات ورزشی، قانون را به خاطر کرونا تغییر دهند و مسابقات در یک‌ نیمه برگزار شود. چنین چیزی شدنی هست؟!

ثبات نداشتن آیین‌نامه و تغییرات سلیقه‌ای و هر ساله که باعث از بین رفتن حق برخی از قاریان می‌شود، موضوع مهمی است که اگر بیشتر مورد توجه مدیران قرار گیرد، اثربخش خواهد بود. در همان سالی که مسابقات سراسری قرآن در زیباکنار برگزار شد (سی‌و‌نهمین دوره در سال 1395)، رقابت‌ها دارای مرحله نیمه‌نهایی و فینال بود و قاعدتاً باید افرادی که رتبه آورده بودند، بر اساس رتبه به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شدند، اما برای انتخاب نمایندگان‌ کشور جهت اعزام،‌ یک رقابت انتخابی دیگر اضافه شد و همین مسابقه انتخابی باعث شد تا ترکیب افراد اعزامی تغییر کند و عده‌ای از این تصمیم متضرر شوند. سؤالی که وجود دارد این است که چرا آیین‌نامه اعزام به مسابقات هر سال دستخوش تغییر می‌شود و تکلیف افرادی که از این تغییرات متضرر می‌شوند، چیست؟

موضوع دیگری که در گفت‌وگوی ایکنا مطرح شد، این است که برگزیدگان سال قبل در شرایط مساوی در مسابقات امسال نیز حضور یافته‌اند، در صورتی که به هیچ وجه اینگونه نیست. برگزیدگان سال قبل پس از ۳۰ دقیقه تلاوت مسابقه‌ای، به عنوان برگزیده انتخاب شدند، اما در مسابقات امسال برگزیدگان حاصل هفت دقیقه تلاوت هستند! آیا این دو طیف از برگزیدگان در شرایط مساوی انتخاب شده‌اند؟ و به عدالت نزدیک است که خروجی‌ هفت دقیقه تلاوت را به عنوان‌ نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی معرفی و سهمیه افرادی که پس از 30 دقیقه تلاوت انتخاب شده‌اند، منتفی کنیم؟

اگرچه مسئولان برگزاری مسابقات، اعلام کرده‌اند که اگر تا پایان سال، کشورهای دیگر دعوتنامه ارسال کنند، افراد برگزیده سال ۹۸ اعزام‌ خواهند شد، اما به نظر اینجانب، این‌ وعده به نوعی پاک کردن صورت‌ مسئله است، چرا که منهای مسابقات مالزی که ماه شعبان برگزار می‌شود و تا قبل از سال باید برگزار شود، سایر رقابت‌ها، سال بعد برپا می‌شوند. کسانی که در جریان مسابقات بین‌المللی قرآن هستند، می‌دانند که رقابت‌هایی همچون روسیه، ترکیه، کرواسی، تونس و مسابقاتی که صرفاً در رشته حفظ برگزار می‌شود، عمدتاً در فصل پاییز برگزار می‌شوند، لذا عملاً در سال ۹۹ هیچ رقابت بین‌المللی برپا نخواهد شد و نباید منتظر دعوتنامه ماند.

شرکت دادن برگزیدگان سال ۹۸ مسابقات سراسری قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن تهران وعده دیگری است که مدیران قرآنی اوقاف در ازای منتفی شدن اعزام به کشورهای دیگر در نظر گرفته‌اند، این تصمیم نیز چندان عادلانه نیست، چرا که پیش‌بینی می‌شود تنها پنج نفر در مسابقات شرکت داده شوند و تکلیف چهار برگزیده دیگر سال ۹۸ نامشخص باقی بماند و سهمیه آنها از بین برود.

همه از شرکت‌کننده تا داور و برگزارکننده اعتقاد دارند که هر دوره از مسابقات سراسری قرآن باید با شرایط یکسان و برابر برگزار شود. اما آیا چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شرایط یکسان برگزار شده است؟ آیا همه شرکت‌کنندگان در یک روز، یک‌ فضا و یک شرایط تلاوت کرده‌اند؟ این در حالی است که مسابقات سال قبل در فضا، روز و شرایط یکسان برگزار شد، همین موضوع نشان می‌دهد، مسابقات سال گذشته در مقایسه با مسابقات امسال در شرایط عادلانه‌تری برگزار شده است.

موضوع دیگری که بد نیست به آن اشاره شود، اعلام قرعه‌های تلاوت است، اعتقاد بسیاری از شرکت‌کنندگان بر این است که نباید شرکت‌کننده از قرعه اطلاع داشته باشد، اما امسال از یک‌ ماه و نیم قبل‌، قرعه‌ها را اعلام کردند.

در گفت‌وگوی منتشر شده از سوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به آفت‌زا بودن برگزاری رقابت انتخابی اشاره شده بود، اما به این سؤال پاسخ نداده‌اند که نادیده گرفتن برگزیدگان سال گذشته، آفت‌زا خواهد بود یا خیر؟ در نهایت تنها راهکاری که به عدالت نزدیک خواهد بود، برگزاری رقابت انتخابی بین نفرات برگزیده سال قبل با برگزیدگان مسابقات چهل‌وسوم است.»

انتهای پیام
captcha