اخبار معارفی رسانه‌ها / رونمایی از سه محصول قرآنی
کد خبر: 3944242
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶

اخبار معارفی رسانه‌ها / رونمایی از سه محصول قرآنی

«رونمایی از سه محصول قرآنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه نهم دی‌ماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز بسیار کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا ساعت 15 صرفاً دو خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «عبدالفتاح طاروتی در جشنواره تلاوت‌های مجلسی قضاوت می‌کند» آمده است: اعضای هیئت داوری بخش بین‌الملل جشنواره تلاوت‌های مجلسی از سوی دبیرخانه جشنواره معرفی شدند. بر این اساس، استاد مهدی دغاغله به عنوان رئیس هیأت داوران جشنواره فعالیت می‌کند و چهره سرشناس جهان اسلام استاد عبدالفتاح طاروتی از مصر از دیگر داوران جشنواره امسال است. از کشورمان احمد ابوالقاسمی و سیدعباس انجام، سعید مسلم از تونس و حسین همدان از لبنان دیگر اعضای داوران جشنواره هستند.

بخش بین‌الملل امسال برای اولین‌بار به جشنواره افزوده شد که به گفته دبیر جشنواره بیش از ۱۵۰ قاری از کشور‌های مختلف آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند و نهایتاً ۲۳ اثر برای مرحله نهایی برگزیده شدند. این جشنواره امسال شاهد تحولات مختلف از جمله افزایش بخش‌های حفظ کل، ترتیل و تلاوت نوجوانان بود.

«ترتیل صفحه ۵۸۸ قرآن کریم+فیلم و متن آیات» عنوان یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری است.

ایرنا

سه خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «تکریم و پاسداری از حماسه‌های ایام‌الله دهه بصیرت در فضای مجازی»، «سه اثر قرآنی با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شد» و «تبیین مفاهیم دینی با تولید انیمیشن‌های قرآنی» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، امروز صرفاً یک خبر با عنوان «رونمایی از سه محصول قرآنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» منتشر کرده است. در بخشی از این خبر آمده است: پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن کریم صبح امروز نهم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه از کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» سامانه سبد و فونت رایانه‌ای قرآن کریم رونمایی شد. در این مراسم احمد ابوالقاسمی – یکی از قاریان بین‌المللی کشور – اظهار کرد: کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» نویسنده محمد خسروی راد است که در ۳۱ جلد در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است. در ادامه، حجت‌الاسلام والسملین محمد قطبی- رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان- در مورد سامانه سبد اظهار کرد: مأموریت این سامانه بازیابی دستاوردهای قرآنی کشور است و در فاز نخست این سامانه نسخه تحت وب و نرم‌افزار موبایلی آن رونمایی می‌شود. در این سامانه تولیدکننده وارد می‌شود و محصولات خود را معرفی می‌کند.

وی گفت: فاز دوم این سامانه در ماه رمضان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در این فاز قرار است که شاخص‌های مختلف دستاوردهای مدیران بارگذاری شود. همچنین امکان اضافه شدن محصولات تولید شده در جشنواره‌های قرآنی نیز در این فاز وجود دارد و بناست زبان عربی و انگلیسی نیز به آن اضافه شود. مأموریت اصلی سامانه بازنمایی دستاوردهای قرآنی است. در این جلسه، قلم مصحف رونمایی می‌شود که فونت این قلم براساس استانداردهای بین‌المللی ساخته شده و حروفچینی آن برای مصاحف و کتب ادعیه کاربرد دارد. این فوت مشتمل بر ۱۲۴۰ کاراکتر است که ۵۳۳ نگاره آن ترکیبی و ۴۰۳ نگاره مفرد است. سایر نگاره‌های خاص این فونت است. همچنین این فونت امکان درج شکل‌های متفاوتی از حروف ترکیبی را نیز دارد. همچنین در نرم‌افزارهای مختلف موبایل قابل استفاده است.

در این جلسه، ولی یاراحمدی با عنوان عضو حقیقی کمیسیون انتخاب شد و در ادامه موضوع تشکیل کارگروه موسسات قرآنی به رای گذاشته شد و به تصویب اعضاء رسید. همچنین دستور دیگر این جلسه بررسی آیین‌نامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بود.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز سه خبر با عناوین «برگزاری محفل آنلاین قرآنی «مرد میدان» در آستانه شهادت سردار دل‌ها»، «چند نکته مهم پیرامون صبر، قناعت و سیره تربیتی حضرت «فاطمه زهرا(س)» و «ارزش‌های نهفته در سیره سیاسی «صدیقه کبری(س)»» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، امروز شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «ساترا انتشار فیلم تفرقه‌افکنانه انگلیسی را ممنوع اعلام کرد» آمده است: پیرو انتشار تیزر فیلم تفرقه‌افکنانه انگلیسی که اخیراً منتشر شده و بر اختلاف‌افکنی میان مسلمانان تمرکز کرده، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) انتشار آن را در رسانه‌های داخلی ممنوع اعلام کرد. این فیلم به دلیل داشتن محتوایی با موضوعات نفرت‌پراکن، تفرقه‌افکن، تهییج تعصبات نژادی که با توهین به مذاهب اسلامی، وحدت جهان اسلام را مورد حمله قرار می‌دهد، کاملاً ناقض دستورالعمل‌های محتوایی ساتراست، به همین جهت انتشار آن در همه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع است. همچنین ساترا به دلیل ممنوع بودن محتوای نفرت‌انگیز در ادبیات حقوقی بین‌المللی، اعتراض خود را به نهادهای بین‌المللی با استناد به قوانین بالادستی و شرایط استفاده (Terms of Use) اعلام کرده است و از طرق حقوقی پیگیر آن خواهد بود.

در خبری دیگر با عنوان «معرفی کتاب‌های حوزه حفظ و تلاوت در قاف مثل قلم» می‌خوانیم: «قاف مثل قلم» عنوان برنامه شبکه رادیویی قرآن است که طی آن به معرفی کتاب‌های حوزه حفظ و تلاوت قرآن پرداخته می‌شود. این برنامه که به صورت گفتار محور و از سوی گروه آموزش رادیو قرآن تهیه می‌شود، طی پنج دقیقه به معرفی مشخصات هر یک از کتاب‌های مورد وثوق در حوزه‌های حفظ و تلاوت قرآن می‌پردازد و در آن مخاطب را با بخش‌هایی از کتاب و مشخصات نویسنده و بیان زمینه‌های کاربرد کتاب آشنا می‌کند. این برنامه به دلیل نیاز شنوندگان برای اطلاع از مهم‌ترین و مفیدترین کتاب‌های حوزه تلاوت قرآن، تأمین شده است. قاف مثل قلم به تهیه‌کنندگی فاطمه گنجی، گویندگی رضا باقریان و نویسندگی محمدرضا مدنی از شبکه رادیویی قرآن (موج اف‌ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز) پخش می‌شود. در ادامه، یکی از قسمت‌های این برنامه را که به موضوع اختلاف قرائت در علم قرائت و معرفی کتاب «القرءآت القرآنیه تاریخ و تعریف» تألیف عبدالهادی الفضلی از انتشارات دارالقلم پرداخته است، می‌شنوید.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «عرضه کتاب فاطمه اسوه بشر اثر آیت‌الله جوادی آملی با تخفیف ویژه»، «حال و هوای کربلای معلی در ایام فاطمیه»، «عرضه هنرمندانه یکی از موثرترین راه‌های تبلیغ مفاهیم قرآن است» و «سامانه جامع مدیریت موسسات قرآنی مرجع آماری خوبی در آینده خواهد شد» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز یک خبر با عنوان «‌منفورترین مردم نزد خداوند چه کسی است؟» منتشر کرده است.

انتهای پیام
captcha