کشاورزان گل نرگس از سختی کسب‌و‎‌کار می‌گویند / عطر خوش رزق حلال و سردی بازار حمایت
کد خبر: 3944649
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

کشاورزان گل نرگس از سختی کسب‌و‎‌کار می‌گویند / عطر خوش رزق حلال و سردی بازار حمایت

گل نرگس به علت عدم فرآوری و عدم تعریف بازارهای مختلف در استان‌ها و کشورهای مختلف، نتوانسته آن چنان که باید سودی را از کاشت آن نصیب کشاورزان کند؛ کشاورزانی که به‌دنبال کسب رزق حلال در حال کاشت و برداشت گل نرگس هستند.‌

در خیابان‌های بیرجند که قدم میزنی در هر دو قدم افرادی را می‌بینی که سر چهارراه‌ها مشغول گل فروختن هستند. افرادی که سطل آب پر از گل‌های نرگس جلویشان خودنمایی می‌کند و وقتی نزدیکشان می‌شوی از سختی روزگار می‌گویند، بسیارشان در سنین نوجوانی و یا جوانی هستند و می‌گویند برای گذران زندگی خود مجبور به فروش گل‌ها هستند، آن هم با سودی کم که شاید چندان نتواند بار سخت زندگی را از دوششان بردارد. آنان روزگار را به سختی می‌گذرانند، با اینکه می‌توانند از هزاران راه ناصواب پولی به دست آورند اما این کار را نمی‌کنند.

از پسرک کوچکی که سر خیابان، نرگس خوش عطر را می‌فروشد تا گل‌فروشی که گل‌های خوسفی را زینت‌بخش مغازه خود کرده، دم از عدم سودآوری می‌زنند و این کار را برای کشاورزان سخت کرده است. جدا از این بازار فروش که اکنون نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده، اما هنوز موانعی سد راه فروش این محصول ناب خراسان‌جنوبی است. با وجود تمام این مشکلات اما کشاورزان خوسفی دست از کاشت این محصول برنداشته و با کشت آن به دنبال کسب رزق حلال هستند.

این گل سال‌هاست که در خانه‌های خراسان‌جنوبی‌ها خودنمایی کرده و سجاده‌های  بر نمازشان را عطرآگین کرده است، سجاده‌هایی که پس از ساعت‌ها کار طولانی و سخت در مزارع در خانه‌هایشان برای عبودیت و بندگی کردن پهن می‌شود. گل نرگس به علت عدم فرآوری و عدم تعریف بازارهای مختلف در استان‌ها و کشورهای مختلف، نتوانسته آن چنان که باید سودی را از کاشت آن نصیب کشاورزان کند؛ کشاورزانی که به‌دنبال کسب رزق حلال در حال کاشت و برداشت گل نرگس هستند.‌

ارسالی پنج شنبه /// گل نرگس؛ از عدم حمایت تا فروش سر چهارراه‌ها

نخعی، کشاورزی میانسال است که سال‌هاست در یکی از روستاهای شهرستان خوسف به کاشت گل نرگس مشغول است، در حین برداشت با او هم کلام می‌شوم، وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌گوید: قیمت نرگس نسبت به سال‌های گذشته و به نسبت تورم تغییر زیادی نداشته  و این امر کشاورزان را دلگیر کرده است.

وی که به همراه همسرش در زمین‌های سبزرنگ نرگس مشغول برداشت است، ادامه می‌دهد: عدم فرآوری درست و عدم تعریف بازارهای مناسب برای این گل، کشاورزان را از رمق انداخته است.

این کشاورز بیان کرد: هرچند جهاد کشاورزی در این سال‌ها برای خرید توافقی گل نرگس فعالیت‌های اثربخشی انجام داده، اما هنوز هم آن‌گونه که باید نتوانستیم به سطحی از فروش برسیم که بتوانیم سودآوری مطلوبی داشته باشیم.

نخعی اظهار کرد: حتی این حوزه چنان سودآوری لازم را ندارد که ما نمی‌توانیم زمین‌های کاشت خود را توسعه دهیم و گاهی خرج کارگر را در نمی‌آوریم.

سنگ‌هایی جلوی پای کشاورزان

یکی دیگر از کشاورزان که تمام اجدادش در زمینه کاشت گل نرگس فعال هستند نیز به ایکنا می‌گوید: در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی برای ارائه تسهیلات به نرگس‌کاران منعقد شده که متأسفانه بانک‌ها همکاری لازم را ندارند.

وی افزود: گاهی سنگ‌هایی که برای گرفتن وام جلوی پای کشاورزان است، آنان را از توسعه کارشان منصرف می‌کند؛ در حالی که ارائه تسهیلات می‌تواند به توسعه و رونق کارشان کمک کند.

از او می‌پرسم وقتی اینقدر زحمت دارد، چرا به این کار مشغولی، می‌گوید: از کودکی یاد گرفته‌ام با حاصل دسترنجی که خود برای خود می‌اندوزم، روزگار بگذرانم، با اینکه زندگی‌ام گاهی سخت می‌گذرد، اما یک هزار تومانی مال حلال را به پول بسیاری که حرام به دست آمده، نمی‌دهم.

وی بیان کرد: خداوند در قرآن به افرادی که به دنبال رزق حلال هستند، وعده بهشت داده و این کار را به منزله جهاد دانسته؛ چه امری از این بالاتر که خداوند انسان را به واسطه کاری این چنین والا دارد؟ حال در این میان خسته شدن هیچ جایگاهی ندارد.

 

ارسالی پنج شنبه /// گل نرگس؛ از عدم حمایت تا فروش سر چهارراه‌ها

تلاش‌ها برای رونق خرید توافقی 

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی نیز به ایکنا گفت: مقرر شده است که تعداد زیادی گل نرگس به کشور امارات صادر شود که به‌دلیل کاهش تولید، این امکان هنوز فراهم نشده است.

وی از خرید توافقی گل نرگس توسط یک شرکت تعاونی در خوسف خبر داد و بیان کرد: در اثر شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای این گل، بازار گل نرگس تحت تأثیر قرار گرفت، اما هماهنگی‌هایی با استان‌های مجاور برای فروش گل نرگس انجام شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: خرید گل نرگس در خراسان‌جنوبی از ابتدای فصل برداشت تاکنون نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و سعی کرده‌ایم بازار فروش بهتر و بیشتری را برای کشاورزان مهیا کنیم.

جواد غنچه، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز چندی پیش به خبرنگاران گفت: بیمه گل نرگس منتظر ابلاغ و مصوبه است؛ براین اساس تمام عواملی که در تولید گل نرگس تأثیر داشته، زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

اما آنچه که حائز اهمیت است این است که برای فرآوری و اسانس‌گیری این گل، خراسان‌جنوبی نیازمند سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاری که به سودآوری بیشتر و رونق بیشتر کار حلال کشاورزان منجر می‌شود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

 

انتهای پیام
captcha