5 راه برای رسیدن به حفظ مطلوب و موفق قرآن
کد خبر: 3945579
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
نکاتی برای حافظان قرآن /

5 راه برای رسیدن به حفظ مطلوب و موفق قرآن

حجت‌الاسلام میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن گفت: بر یک فرد علاقه‌مند به حفظ قرآن، لازم است تا پنج مورد همچون مصحف، صوت ترتیل، ترجمه، زمان و مکان مناسب را رعایت کنند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم درباره شرایط برای کسب موفقیت در امر حفظ قرآن اظهار کرد: بر یک فرد علاقه‌مند به حفظ قرآن لازم است تا پنج مورد را رعایت کند تا به یک حفظ مطلوب و موفق دست پیدا کند، از جمله این موارد استفاده از مصحف مناسب و همچنین ارائه ترتیل مناسب است.

وی ادامه داد: استانداردترین صوت ترتیل و به عبارت دیگر یک ترتیل خوب، دارای پنج ویژگی چون صحت قرائت، صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا است. این موارد می‌تواند به حفظ بهتر و باکیفیت‌تر کمک کند.

میریحیی با اشاره به تأکید بسیاری از اساتید حفظ و قرائت به استفاده از ترتیل استاد منشاوی افزود: دلیلش این است که همه استانداردها در این ترتیل رعایت شده است. بنابر این باید گفت اگر ترتیلی لزوماً لحنش زیباتر باشد و دارای تنوع در لحن و مقامات باشد، لزوما ترتیل مناسب برای حفظ نیست، بلکه ترتیلی برای حافظ مناسب است که ذهن را درگیر نکند. ضمن اینکه اگر فرد، توانمندی داشته باشد و همزمان با اجرای حفظ، ترتیل متنوعی را ارائه کند، مشکلی نخواهد داشت.

این حافظ قرآن اضافه کرد: علت اینکه صوت ترتیل استاد منشاوی توصیه می‌شود، این است که ذهن کمتر، درگیر لحن می‌شود و بیشتر توجه و تمرکز حافظ به محفوظات است.

کد

وی به بهره‌مندی حافظ از ترجمه مناسب اشاره کرد و گفت: هدف حافظ، حفظ کردن ترجمه نیست، بلکه انسان باید بتواند به مرور زمان، ترجمه کردن قرآن را یاد بگیرد. بنابر این ترجمه سلیس و روان قرآن خوب است و ترجمه تفصیلی آیات قرآن نیز هنگام حفظ لزومی ندارد، بلکه همان ترجمه تحت‌اللفظی عبارت عربی و کلمات لازم است تا اینکه یک حافظ معنای کلمات قرآن را متوجه شود.

میریحیی به ضرورت انتخاب زمان و مکان مناسب برای حفظ تأکید کرد و افزود: زمان مناسب به فراخور هر فرد متغیر است و نمی‌توان زمان ثابتی را برای تمامی حافظان در نظر گرفت، اگر تمامی شرایط فراهم باشد، مناسب‌ترین زمان، صبح است، چرا که ذهن پس از استراحت شبانه، آمادگی بیشتر و قدرت گیرایی بهتری دارد.

وی ادامه داد: بهترین مکان مناسب برای حفظ یک حافظ، مکانی است که انسان، گیرایی بهتری داشته باشد و به موارد مختلف، جلب نشود و بتواند در آن فضا گیرایی لازم را داشته باشد.

کد
انتهای پیام
captcha