ویژگی رسم‌الخط عثمان طه برای حفظ قرآن + صوت
کد خبر: 3945580
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
نکته‌ای برای حافظان قرآن /

ویژگی رسم‌الخط عثمان طه برای حفظ قرآن + صوت

در رسم‌الخط عثمان طه، هر صفحه با ابتدای آیه شروع و به انتهای آیه ختم می‌شود و 15 سطر دارد و هر جزء معمولاً 20 صفحه‌ است. این نظم به حفظ کلام وحی کمک‌ می‌کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن، درباره چرایی توصیه مکرر به حفظ قرآن از مصحف عثمان طه گفت: قرآن با رسم‌الخط عثمان طه در هنگام حفظ، به حفظ نظم می‌دهد، چرا که این مصحف خود از نظم خاصی تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد: هر صفحه قرآن به خط عثمان طه با ابتدای آیه شروع و به انتهای آیه ختم می‌شود و هر صفحه 15 سطر دارد و هر جزء معمولاً 20 صفحه‌ است. این نظم در حفظ کلام وحی کمک‌کننده است، البته در حال حاضر قرآن‌های دیگری در بازار نشر وجود دارد که این نظم را دارا هستند، اما ویژگی 15 خطی را ندارند. لذا رسم‎الخط عثمان طه استانداردی دارد که برای حفظ مفید است.

میریحیی با تأکید اینکه قرآنی که برای حفظ انتخاب می‎شود باید بدون ترجمه باشد، بیان کرد: مصحف، به منظور جلوگیری از شلوغی صفحه، باید بدون ترجمه باشد و این امر نیز کمک‌کننده است. پس ویژگی قرآنی که برای حفظ انتخاب می‌شود شامل نگارش به خط عثمان طه، بدون ترجمه بودن و وزیری و رقعی بودن قطع آن است. همچنین رنگ مناسب صفحات در ذهن تأثیرگذار است و موجب می‌شود که ذهن دیرتر خسته شود. اگر این استانداردها رعایت شود، حافظ قرآن در امر حفظ موفق‌تر خواهد بود.

این حافظ کل تصریح کرد: اینکه می‎گوییم قرآن بدون ترجمه استفاده شود به معنای ندانستن ترجمه نیست، بلکه استفاده از قرآن‌هایی که ترجمه تحت‌اللفظی دارند یا ترجمه آنها در حاشیه نوشته شده، مناسب و بهتر است که ترجمه‌ در ذیل آیات باشد. بنابر این تنها دلیل استفاده از رسم‌الخط عثمان طه، استانداردهای رعایت‌شده در آن است که به حفظ بهتر کمک می‌کند.

کد
انتهای پیام
captcha