از نقش مداحان در حوزه تبیین‌گری تا ارائه محتوای غنی دینی
کد خبر: 3949827
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷

از نقش مداحان در حوزه تبیین‌گری تا ارائه محتوای غنی دینی

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با تأکید بر غنی‌کردن محتوای ارائه شده از سوی مداحان، گفت: استفاده از اشعار کم‌ظرفیت و سبک باعث کاهش جایگاه ستایشگری می‌شود البته این موارد معدود است که باید همان موارد اندک را نیز رفع کنیم.

کاهش جایگاه ستایشگری با استفاده از اشعار کم‌ظرفیت

به گزارش ایکنا از قزوین، یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور، ششم بهمن‌ماه در سفر یک روزه خود به قزوین در نشت خبری با اهالی رسانه این استان که در اداره‌کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: حوزه ستایشگری از جمله حوزه‌های اثرگذار کشور است؛ تمام تلاش ما در سازمان بسیج مداحان این است که از تمام ظرفیت هیئت‌ها استفاده و توانمندی‌ها را به منصه ظهور برسانیم و در این بین به دستگاه‌های متفاوت فعال در این حوزه کمک کنیم.

وی با تأکید بر غنی‌کردن محتوای ارائه شده از سوی مداحان، ادامه داد: استفاده از اشعار کم‌ظرفیت و سبک باعث کاهش جایگاه ستایشگری می‌شود البته این موارد معدود است که باید همان موارد اندک را نیز رفع کنیم.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با بیان اینکه این نهاد در مناسبت‌های خاص محتواهای خوبی تولید و ارائه کرده است، یادآور شد: محرم امسال در حوزه اشعار بصیرتی کتاب خوبی تهیه شد؛ همچنین در ایام فاطمیه کتاب «انوارالزهرا» رونمایی شد که البته این منابع کافی نیست و باید برای سال‌های آینده بر تعداد این منابع بیفزاییم.

وی با تأکید بر نقش مؤثر مداحان در حوزه تبیین‌گری، افزود: برخی از بانوان مجالس خانگی را مدیریت می‌کنند که در تلاش هستیم این جلسات همراه با یک نهضت باشد، به همین منظور اشعاری جهت ارائه در این مجالس آماده شده است. البته موضوع سبک زندگی از دیگر موضوعات مهمی است که در تلاش هستیم آن را در کمیته علمی سازمان بسیج مداحان کشور مطرح و بررسی کنیم.

ارجونی بیان کرد: سازمان بسیج مداحان کشور از سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شده است و تا به امروز ۴۰ هزار بسیجی جذب این نهاد شده‌اند که ۵۵ درصد این بسیجیان را آقایان و ۴۵ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. همچنین اکنون ۳۲ سازمان بسیج استانی و ۳۲۰ کانون بسیج مداحان شهرستانی در حال فعالیت هستند.

وی هدف از راه‌اندازی سازمان بسیج مداحان را تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و اشاره کرد: هر سال جمعی از مداحان با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند و ایشان نقشه راه یک‌ ساله مداحان کشور را ترسیم می‌کنند. بنابراین، یکی از وظایف این سازمان تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری است.

ارجونی در ادامه تربیت و توانمندی مداحان در حوزه ستایشگری، شناسایی استعدادهای نهفته استان‌ها و برنامه‌ریزی برای شکوفایی آنان، شناسایی جریانات انحرافی و مباحث آسیب‌زننده به حوزه ستایشگری و تولید محتوای خوب و مؤثر برای جامعه ستایشگری را از اهداف سازمان بسیج مداحان کشور برشمرد.

وی یادآور شد: این سازمان در طول سال برنامه‌هایی را به‌صورت ویژه برگزار کرده است که آموزش نوگلان حسینی و زینبی، تربیت مربی نوگلان حسینی و زینبی و برگزاری پنج مرحله نشست با نخبگان هیئت‌های سراسر کشور از جمله آن‌هاست.

ارجونی افزود: برگزاری شب شعر با حضور شعرای آیینی و برگزاری کنگره ملی شعر از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج مداحان کشور است که سال قبل مراسم اختتامیه آن به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد و برای امسال امیدواریم پس از اتمام کرونا آن را برگزار کنیم.

وی با اعلام اینکه ۸۷۹ تن از شهدای دفاع مقدس، حرم و امنیت، مداح هستند، گفت: به‌منظور تجلیل از مقام شامخ این شهدا ماهانه دیدار با خانواده این شهدای جلیل‌القدر را در دستور کار خود قرار دادیم.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور بیان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا عرصه فعالیت هیئت‌ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی منتقل شد البته هیئت‌ها در شهرهای مختلف ایده‌های متفاوتی مانند برپایی روضه‌های خانگی را اجرایی کردند، در شهر قزوین نیز مداحان چهارپایه‌خوانی را احیا کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کمک‌های مؤمنانه از جمله اقدامات زیبای هیئت‌ها و سازمان‌های بسیج مداحان بود، به‌طوری‌ که در دهه اول و دوم فاطمیه، ۳۷ هزار و ۶۸۶ بسته معیشتی با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان توزیع شد. همچنین بیش از دو هزار و 761 نفر از مداحان خون اهدا کردند و بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در بین محرومان توزیع شد.

ارجونی بیان کرد: در سال‌ جاری ۱۸ سری جهیزیه به همت سازمان بسیج مداحان کشور آماده و اهدا شد. ترمیم ۱۸ منزل مسکونی در خراسان رضوی، ساخت و اهدای دو واحد مسکونی همراه با لوازم توسط بسیج مداحان استان ایلام، ساخت یک واحد مسکونی در سیستان‌وبلوچستان از سوی بسیج مداحان همدان و اعزام ۱۲۰ نفر در قالب گروه‌های جهادی از دیگر اقدامات سازمان بسیج مداحان است.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور یادآور شد: اغلب هیئت‌ها به‌صورت خودجوش فعالیت دارند و آماری ارائه نمی‌دهند، آمار ارائه شده تنها بخشی از تلاش هیئت‌ها است. هفتم اسفندماه سال جاری نیز همزمان با ۱۳ ماه رجب آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را شاهد خواهیم بود که مرحله سوم و چهارم این برنامه متعلق به بسیج مداحان و هنرمندان است.

انتهای پیام
captcha