وعده‌های الهی در قرآن
کد خبر: 3954808
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

وعده‌های الهی در قرآن

ایمان به وعده‌های الهی برخاسته از اعتقاد قلبی به خداوند است که هر نوع فردیت و خودخواهی را از انسان دور می‌کند و او را در رسیدن به مقاصد و آرمان‌های الهی و انسانی مدد می‌نماید که در جهان هستی چیزی جزء خداوند نبیند.

وعده‌های الهی در قرآنایمان به وعده‌های الهی برخاسته از اعتقاد قلبی به خداوند است که هر نوع فردیت و خودخواهی را از انسان دور می‌کند و او را در رسیدن به مقاصد و آرمان‌های الهی و انسانی مدد می‌نماید که در جهان هستی چیزی جزء خداوند نبیند. وعده‌های خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به گروه‌های مختلفی از انسانهاست و در عین حال این وعده‌ها دارای اسلوب و ساختار خاصی هستند، آیاتی نیز وجود دارد که در تایید و تاکید بر این وعده‌ها، صفات و ویژگی‌های وعده‌های الهی را بیان می‌دارند. توجه به این ویژگی‌ها نه تنها ایمان به درستی وعده‌های الهی است؛ بلکه در مرحله بالاتر سبب ارتقای ایمان به حکمت و مصلحت الهی می‌شود.

دو ویژگی حقانیت وعده‌ها و قطعی و حتمی بودن وعده‌های الهی دو بخش عمده صفات وعده‌های الهی است و نشان از عدم تخلف و وفای به عهد خداوند در وعده‌های خود است. سبک خاص این آیات بیشتر اشاره به الوهیت و ربوبیت پروردگار متعال دارد، همچنین استفاده از اُسلوب تاکید در این آیات به خوبی گواه اهمیت این ویژگی هاست.
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: یشترین و مهم‌ترین وعده‌هایی که خداوند به بندگان داده است وعده‌هایی است که مربوط به مسئله روز جزا و قریب‌الوقوع بودن آن است.
وی وعده‌های خداوند را حق دانست و افزود: وعده‌های خداوند حق است و هیچگونه باطل در آن راه ندارد، چرا که همیشه با واقعیّات منطبق است.
وی با استناد به آیه 4 سوره یونس «إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ ۚ وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ»بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بازگشت همه شما به اوست. اين به يقين وعده خداست. او مخلوقات را بيافريند. آنگاه آنان را به سوى خود بازگرداند، تا كسانى را كه ايمان آورده و كار شايسته كرده‌اند از روى عدل پاداش دهد و كافران را به جزاى كفرشان شرابى است از آب جوشان و عذابى است دردآور.
مرسلی، ادامه داد: خصلت انسان طوری است که تا میل به انجام کاری نداشته باشد آن را انجام نمی‌دهد، خداوند لذت‌های پیش روی بشر را بدین منظور وعده می‌دهد که انگیزه‌ای برای انسان ایجاد کند.
امام جمعه صوفیان، یادآور شد: وعده الهی تحقّق پیدا می‌کند؛ منتها بعد از مدّت زمانی.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: ايمان بنده‌اى درست نيست تا به آنچه در نزد پروردگار است، مطمئن‌تر باشد از آنچه در دست خود دارد.
مرسلی، ضمن بازگو نمودن چرایی ملموس بودن وعده‌های الهی تاکیدکرد: چون درک درجات بالای انسانی در آغاز راه برای انسان سخت است، برای ایجاد انگیزه و حرکت دادن انسان همین وعده های ملموس کفایت می‌کند.

ایمان به وعده‌های الهی برخواسته از اعتقاد قلبی به خداوند است

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی پورمحمد، امام جمعه ورزقان نیز اظهار کرد: ایمان به وعده‌های الهی برخواسته از اعتقاد قلبی به خداوند است که هر نوع فردیت و خودخواهی را از انسان دور می‌کند و او را در رسیدن به مقاصد و آرمان‌های الهی و انسانی مدد می‌نماید که در جهان هستی چیزی جزء خداوند نبیند.
وی از آثار فردی ایمان به وعده‌های الهی گفت و افزود: از آثار فردی ایمان به وعده‌های الهی می‌توان به آرامش روحی و خوش‌بینی، امنیت داشتن در روز قیامت از ترس و اندوه، بهره‌مندی از نصرت الهی و بهره‌مند شدن از سلامت بخاطر صبر و بردباریشان در برابر سختی‌ها و ناملایمت‌های دنیا، اشاره نمود.
وی با استناد به آیه 9 سوره مائده «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خدا به آنان که ایمان آورده و کار شایسته کردند وعده آمرزش و اجر عظیم فرموده است.
پورمحمد، ادامه داد: افرادی که در جهت هدف‌های الهی حرکت می‌کنند با افرادی که هدف تمام تلاش هایشان مادّی و دنیوی است فرسنگ ها فرق دارند.
امام جمعه ورزقان، یادآور شد: خداوند همانگونه که به انسان وعده بهشت داده است، به آنها وعده عذاب نیز داده تا بدانند که همه اعمال آنها ثبت و محاسبه شده، بنابراین مجاز به انجام هر کاری نیستند.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: ايمان بنده درست نباشد تا بدانچه در دست خدا است اعتماد بيشتر داشته باشد از آنچه در دست خود اوست.
پورمحمد، ضمن بازگو نمودن ضروزت تحقق اعتماد به خداوند در صحنه عمل تاکید کرد: اعتقاد به وعده‌های خداوند فقط بحثی تئوری و در حوزه ذهن نیست بلکه این توکل و اعتماد به خداوند در صحنه عمل و عینیت جامعه باید تحقق پیدا کند و آن وقتی کارساز است که اقدام و حرکت و عمل خالص برای خدا تحقق یابد.

انتهای پیام
captcha