تربیت فرزندان قرآنی با راهکار تشویقی
کد خبر: 3957753
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

تربیت فرزندان قرآنی با راهکار تشویقی

داشتن پدر و مادری که علاقه‌مند به آیات نورانی قرآن هستند باعث علاقه‌مندی فرزندان به انس با قرآن شده است، به‌طوری که زینب و علی باحجب جعفریان توانسته‌اند هر دو حفظ کل قرآن را به اتمام برسانند.

تربیت فرزندان قرآنی با راهکار تشویقیزینب و علی باحجب جعفریان خواهر و برادر نوجوانی هستند که هر دو با عنایت خداوند و همراهی و حمایت‌های مادر و پدرشان توانسته‌اند کل قرآن را حفظ کنند. داشتن پدر و مادری که علاقه‌مند به آیات نورانی قرآن کریم هستند باعث علاقه‌مندی فرزندان به انس با قرآن شده است، به‌طوری که زینب باحجب جعفریان که ۱۳ سال سن دارد از ۹ سالگی و برادرش علی نیز از سن ۷ سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده‌اند.

نرگس باغی، مادر زینب و علی باحجب جعفریان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به علاقه‌مندی فرزندانش به حفظ قرآن، گفت: فرزندانم از همان کودکی به حفظ قرآن خیلی علاقه‌مند بودند و اکثر سوره‌های کوچک جزء ۳۰ را به حالت شنیداری و تکرار و به‌صورت بازی حفظ کردند، از همان موقع متوجه علاقه و استعدادشان در حفظ شدیم و با مشورت استاد محمدصادق زارعان، حفظ قرآن را شروع کردیم.

وی ادامه داد: دخترم زینب از سن ۹ سالگی و پسرم علی از سن ۷ سالگی زیر نظر استاد بزرگوار استاد محمدصادق زارعان، حفظ قرآن را شروع کردند، دخترم در ادامه با کمک استاد بزرگوار، خانم باباپور و در سن ۱۳ سالگی و پسرم حدود ۴ سال و در سن ۱۱ سالگی به لطف خدا حفظ کل قرآن را به پایان رساندند.

باغی با اشاره به روش حفظ فرزندان خود افزود: روش حفظ هر دو به‌صورت بصری و شنیداری بود و در حال حاضر و با شرایط مدرسه و درس، هر روز یک جزء قرآن را تثبیت می‌کنند و در مسابقات دانش‌آموزی در مرحله مدرسه و ناحیه معمولاً هر سال مقام اول کسب می‌کنند.

مادر این دو حافظ کل قرآن، به راهکارهای تشویقی در رسیدن به اهداف قرآنی فرزندان تأکید کرد و گفت: همراهی والدین در تشویق و ترغیب فرزندان برای قرائت یا حفظ قرآن بسیار مؤثر است، ما نیز در ابتدا با بازی و اهدای جایزه‌های کوچک به حفظ قرآن تشویق کرده و همیشه سعی کردیم برنامه حفظ قرآن با خواندن معنی و داستان‌های قرآنی و بازی همراه بوده و در بعضی موارد با گردش و ورزش به فضای شاد تبدیل کنیم.

وی با اشاره به نقش والدین در تربیت فرزندان مذهبی و قرآنی ادامه داد: والدین در تربیت فرزندان قرآنی نقش پر رنگ و مؤثری دارند و الحمدالله خداوند توفیق داد تا ما هم در این مسیر قرار بگیریم، و همیشه خداوند بزرگ را شاکر هستم که فرزندان و خانواده قرآنی دارم و به داشتن فرزندان با ایمان افتخار می‌کنم. یکی از امتیازات فرزندان من داشتن پدری قرآنی و استاد قرآن است که نقش خیلی مهمی در این مسیر دارند.

باغی بیان کرد: از آنجایی که عمل به قرآن و مزین شدن به اخلاق قرآنی بیشتر از حفظ قرآن مورد تأکید قرار می‌گرفت شکر خدا حفظ قرآن تأثیر مثبت و خیلی خوبی روی رفتار فرزندانم داشته است.

وی ادامه داد: یکی از برکات بزرگ حفظ قرآن، نظم درکارها و برنامه‌ریزی است، حتما برای موفقیت در حفظ باید برنامه‌ریزی داشت، در این صورت به درس و سایر برنامه‌ها هم لطمه وارد نمی‌شود، البته باید از مدارس صدرای مهد قرآن هم تشکر کنم که در این راه واقعا ما را یاری کردند.

باغی با اشاره به وجود رابطه صمیمانه استاد و قرآن‌آموزان، تصریح کرد: نقش اساتید قرآنی در تشویق قرآن‌آموزان به حفظ قرآن خیلی زیاد است و تا بچه‌ها به استاد خود علاقه‌مند نبوده و احساس صمیمیت نداشته باشند حفظ قرآن خیلی خسته‌کننده و سخت می‌شود. خداوند را شاکریم که فرزندان ما با استاد بزرگوار محمدصادق زارعان حفظ را در محیطی کاملاً دوستانه و صمیمی آغاز کرده و به پایان رسانده‌اند. اکنون به‌‌دلیل شرایط کرونایی که دیدار حضوری میسر نیست بچه‌ها گاهاً واقعا دلتنگ استاد می شوند.

مادر این چهره‌های قرآنی، استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج محلات را در گسترش کلاس‌های قرآنی ضروری دانست و افزود: گاهی اوقات دسترسی به مؤسسات قرآن برای همه خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست، در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت مساجد محل و پایگاه‌های مقاومت بسیج در راستای ترویج کلاس‌های قرآن و حمایت برای ایجاد این کلاس‌ها گزینه خوب و مناسبی برای دسترسی خانواده‌ها به کلاس‌های آموزشی قرآنی است.

وی اظهار کرد: همچنین با این شرایط کرونایی که متأسفانه اکثر کلاس‌های حضوری تعطیل شده است می‌توان با استفاده از فضای مجازی و تولید و پخش محتوای قرآنی این راه را ادامه داد.

قرآن نقشه راه زندگی

زینب باحجب جعفریان، حافظ کل قرآن انس با قرآن را مهم‌ترین هدف خود از حفظ قرآن ذکر کرد و گفت: هدفم از حفظ قرآن انس دائمی با قرآن کریم است، مأنوس بودن با قرآن حس آرامش و خیلی خوبی به من می‌دهد، و به همسن و سالان خود توصیه می‌کنم حتماً در این مسیر قرار بگیرند و قرآن را نقشه مسیر زندگی خود قرار دهند.

از خدا توفیق عمل می خواهم

علی باحجب جعفریان نیز درباره حس خوب حفظ قرآن، بیان کرد: احساس خیلی خوبی دارم از اینکه توانستم کلام خدا را حفظ کنم و از خداوند می‌خواهم توفیق عمل به قرآن را هم به من بدهد، و به همه توصیه می‌کنم با شرکت در کلاس‌های قرآن و یادگیری آن از این نعمت بزرگ استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha