دارالقرآن امام صادق(ع) تبریز در یک نگاه
کد خبر: 3957984
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰

دارالقرآن امام صادق(ع) تبریز در یک نگاه

دارالقرآن امام صادق(ع) تبریز یکی از دارالقرآن‌های فعال در شهر تبریز است که در زمینه آموزش‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم فعالیت می‌کند.

دارالقران امام صادق(ع) تبریز در یک نگاهسعید رضایی، مدیر مرکز قرآنی امام صادق(ع) تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به آغاز فعالیت‌های قرآنی این مرکز اظهار کرد: دارالقرآن امام صادق(ع) فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۴ در قالب کلاس‌های آموزش قرآن در صحن مسجد امام صادق(ع) کوی ولیعصر (عج) تبریز آغاز کرده که ثمرات خوبی هم به جامعه قرآنی استان ارزانی داشته است.

وی ادامه داد: در ادامه این سلسله جلسات آموزشی با حمایت هیئت امناء مسجد و اداره کل اوقاف استان قطعه زمینی که در جنب مسجد قرار داشت با کمک خیرین در سال 1397 با عنوان مرکز آموزش تخصصی قرآن کریم امام صادق(ع) افتتاح شد.

رضایی، با اشاره به امکانات آموزشی این مرکز خاطرنشان کرد: این مرکز مشتمل بر هفت کلاس، یک سالن آمفی تئاتر و یک سالن رایانه بوده و دارای سه اتاق اداری است که به امکانات آموزشی مجهز شده است.

این قاری قرآن، در مورد کلاس‌های برگزار شده در این دارالقرآن گفت: در این مرکز دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن اعم از روخوانی، روان خوانی، تجوید، صوت ، لحن، وقف و ابتدا، مفاهیم، تدبر و تفسیر برای تمامی سطوح و سنین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه، علاوه بر کلاس‌های ذکر شده، کلاس‌های فوق برنامه‌ برای قرآن آموزان نظیر آموزش خوشنویسی با خودکار، آموزش رایانه، آموزش چرتکه نیز برگزار می‌شود، گفت: همچنین دوره‌های ویژه‌ای نظیر طرح ارتقاء قاریان و حافظان قرآن، طرح تربیت مربی و ... با حضور اساتید بین‌المللی و کشوری برگزار شده است.

رضایی با بیان اینکه این مرکز در جهت ارتقاء سطح علمی قرآن آموزان اقدام به انجام مشاوره‌های تحصیلی توسط اساتید مجرب به صورت رایگان می‌نماید، افزود: انجام مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی رایگان برای خانواده‌های قرآن آموزان و اجرای برنامه های متنوع فرهتگی از دیگر فعالیت‌های این مرکز قرآنی است.

مدیر دارالقرآن امام صادق( ع) تبریز در ادامه با اشاره چگونگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایام شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا این مرکز نیز با تبعیت از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌های آموزشی خود را بر اساس دستورالعمل‌های این ستاد تنظیم نموده و کلاس‌ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی تبدیل شده است.

وی افزود: در این ایام این مرکز نیز خود را به بهترین امکانات آموزش مجازی مجهز نمود و اساتید به صورت ارتباط مستقیم و غیر حضوری اقدام به برگزاری کلاس‌های فوق نموده اند که الحمدالله تاکنون نتایج مطلوبی داشته است. شعار ما این است که آموزش تعطیل نیست حتی در بدترین شرایط ولی با بهترین روش لذا بر اساس این شعار در تلاش بوده‌ایم تا بهترین باشیم.

رضایی، فعالیت در فضای مجازی را یک فرصت خوب و مغتنم ذکر کرد و افزود: فعالیت در فضای مجازی یک فرصت بسیار ارزنده است که می‌توان بهترین بهره‌ها را برد. سوای از رعایت مسائل بهداشتی در آموزش فضای مجازی، مهم‌ترین نکته در این امر ایجاد ابتکار عمل در تولید محتوا و استفاده از بهترین پتانسیل‌های آموزشی حتی از سراسر کشور بود. برای نمونه ما دوره کوتاه مدتی را با بهره گیری از فضای مجازی و استفاده از اساتید مجرب از سایر استان‌ها برگزار کردیم که بازخورد خوبی نیز دریافت کردیم.

وی اظهار کرد: شاید برگزاری چنین دوره‌ای در فضای حقیقی متحمل صرف زمان و هزینه بیشتری بود. فرصت را باید دریافت و در زمانش بهترین استفاده‌ها را برد. نباید منتظر ماند تا شرایط عادی شود. ما خودمان را باید با شرایط فعلی وفق دهیم، موفقیت در این است و ما سعی کرده‌ایم چنین باشیم.

رضایی با اشاره به تعداد قرآن آموزان دارالقرآن امام صادق(ع) گفت: این مرکز قبل از شیوع کرونا حدوداً ۳۰۰ نفر قرآن آموز داشت. البته با شرایط موجود این تعداد کاهش یافته است، طبیعتاً آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری خواهان کمتری دارد و جذابیت کلاس های حضوری را نخواهد داشت. ولی با این وجود همکاران و اساتید ما در تلاش هستند تا بهترین نتیجه از این نوع برگزاری کلاس ها حاصل شود.

این قاری قرآن با اشاره تربیت حافظان قرآن در این مرکز قرآنی خاطرنشان کرد: تربیت بیش از 15 نفر حافظ قرآن بالای یک جزء، 10 نفر حافظ 2 تا 5 جزء، 6 نفر حافظ 10 جزء، 5 نفر حافظ 10 تا 20 جزء و 2 نفر حافظ کل قرآن و تربیت نزدیک به 40 نفر در بخش تلاوت ترتیل و تحقیق قرآن در سطوح مقدماتی و پیشرفته و نیز تربیت نزدیک به 10 نفر از بانوان در بخش مفاهیم تخصصی قرآن نمونه‌ای از فعالیت‌های این مرکز در ایام کرونایی است.

انتهای پیام
captcha