امام(ره) روح قرآن را به متن جامعه آورد
کد خبر: 3958861
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی:

امام(ره) روح قرآن را به متن جامعه آورد

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر ما به الفاظ تن بدهیم و رسالات حکمت بخوانیم یا قرآن‌های بهتری چاپ کنیم و با صدای بهتری بخوانیم، اما از حقیقت قرآن به دور بمانیم، این کارها آثار مثبتی در پی نخواهد داشت، بلکه باید روح قرآن را به متن جامعه بیاوریم. این کاری است که حضرت امام(ره) انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه، در دومین همایش «قرآن در اندیشه و سیره حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد اخلاق و اجتماع» به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: به دلیل شرایطی که ویروس کرونا پدید آورده مجبور شدیم این همایش را به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی افزود: بحث درباره قرآن در اندیشه حضرت امام(ره) بسیار پیچیده است و به راحتی نمی‌توان درباره آن سخن گفت. در واقع این بحثی پردامنه است که بسیار می‌توان در رابطه با آن در زمینه‌های مختلف سخن گفت اما بنده با توجه به وقت محدود از مقدمات عبور و به یک قصه تاریخی اشاره می‌کنم.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی ادامه داد: داستانی که مولی الموحدین امیرالمؤمنین با خوارج داشتند، بسیار آموزنده است. ایشان ابن عباس را راهی مناظره با آنها کردند که طبری در این زمینه می‌نویسد، وقتی ابن عباس را فرستادند اول تعبیری داشتند و گفتند اگر آنها آرام‌ بودند با آنها آرام باشید و آن‌ها را از دایره مسلمانان خارج نکنید اما اگر سخن گفتند، با آنها احتجاج کنید چراکه جواب سخن، سخن است ولی اگر دست به شمشیر بردند شما هم روی آنها شمشیر بکشید.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام(ع) به ایشان گفتند با قرآن مخاصمه نکنید؛ یعنی در حین احتجاج به آنها نگو قرآن این را گفته است چراکه قرآن ابعاد مختلفی دارد بلکه با آنها بر اساس سنت پیامبر(ص) سخن بگو. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که اگر می‌خواهید با خوارج جنگ لفظی کنید برای آن‌ها قرآن نخوانید و این مسئله بسیار مهم است.

وی افزود: علت این است که قرآن عبارات بسیار متعددی دارد و این قرآن می‌تواند بسیاری را هم گمراه کند. اگر به روح قرآن برسید همه را هدایت می‌کند ولی باید عقل خود را هم بکار بگیرید وگرنه ممکن است با هم قرآن گمراه شوید.

تولیت حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) تأکید کرد: کارکرد بزرگ حضرت امام خمینی(ره) این است که روح قرآن را استخراج می‌کنند. ایشان در سخنرانی‌ها خطیب نیستند که از قرآن به روایت و از روایت به شعر بروند. حتی مانند طلاب اعتدالی در آغاز سخنرانی خطبه نمی‌خوانند بلکه مستقیماً وارد داستان می‌شوند. البته در جای خود رساله حکمت هم می‌نویسند اما در بستر اجتماعی، حقیقت قرآن را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد:  قرآن جامعه را به حرکت در می‌آورد، چرا که برخلاف ریاضیات که یک به علاوه یک تبدیل به دو می‌شود، در اجتماع یک به علاوه یک، دو نیست و چه بسا ده باشد و اگر ده نفر همراه و همدل شوند آثار بیشتری در پی دارد. در زندگی حضرت امام(ره) که می‌توانیم از آن تشبیه به قاعده کنیم، نکته مهم این است که خواندن قرآن برای خدا باشد و اساساً همه کارهای ما برای خدا باشد.

سیدحسن خمینی افزود: داستان قرآن و انقلاب ما داستان آن طفلی است که ره صد ساله را یک شبه می‌رود؛ او تفسیر نمی‌خواند بلکه جهان را در لطف خداوند دارای حرکت می‌بیند. اگر ما از این حقیقت خارج شویم و به الفاظ تن بدهیم و رسالات حکمت بخوانیم یا قرآن‌های بهتری چاپ کنیم و با صدای بهتری بخوانیم اما این ما را از آن حقیقت به دور بدارد، آثار مثبتی در پی نخواهد داشت بلکه باید روح قرآن را به متن جامعه بیاوریم. این کاری است که حضرت امام(ره) انجام داد.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) تأکید کرد: انسان باید احساس کند که در تمام عالم هستی خدا وجود دارد و همه چیز در سیطره اوست، آنگاه در درون خود نیرویی حس می‌کند که جامعه را نیز به حرکت در می‌آورد.

وی در پایان از همه برگزارکنندگان این مراسم تشکر کرد و گفت: ان‌شالله بعد از ایام کرونا سومین همایش را نیز با همت دوستان بتوانیم به خوبی برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha