مراحل دریافت مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در یزد
کد خبر: 3959837
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

مراحل دریافت مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در یزد

حسین دشتی، طیبه نصیری و حسین قادری از اعضای هیئت مصاحبه متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراحل و الزامات دریافت مجوز را تشریح کردند.

مراحل دریافت مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترتحسین دشتی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به مراحل دریافت مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: افرادی که تمایل دارند، فعالیت‌های قرآنی خود را نظام‌مند و قانون‌مند انجام داده و ادامه دهند، لازم است مجوز و پروانه فعالیت کسب کنند لذا این اداره آمادگی خود را برای همکاری با متقاضیان مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد باید در مرحله اول، در سامانه‌ای به نام https://maraakez.ir/ ثبت‌نام اولیه را انجام و مشخصات و مدارک لازم را بارگذاری کنند، سپس کارشناس ساماندهی مؤسسات گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد مدارک بارگذاری شده را بررسی و با هماهنگی متقاضی در صورت اصلاح و ویرایش بررسی کرده و پس از انتخاب حداقل سه نفر برای هیئت مؤسس که دارای مدرک کارشناسی به بالا بوده و از سوابق قرآنی برخوردار هستند، در جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت مصاحبه، به صورت حضوری مصاحبه می‌شوند.

دشتی افزود: پس از مصاحبه در صورت کسب حد نصاب نمره لازم، پرونده به هیئت رسیدگی و نظارت بر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ارسال خواهد شد و مدارک در جلسه‌ این هیئت بررسی و در صورت تصویب، موافقت اصولی یا اولیه صادر می‌شود، در مراحل بعدی باید نسبت به ثبت مؤسسه و اساسنامه آن، به عنوان یک شرکت غیرتجاری و مؤسسه قرآنی در اداره‌ کل ثبت اسناد و املاک استان اقدام کرد و پس از پایان ثبت اساسنامه، مدارک به تهران ارسال و پروانه فعالیت صادر و به استان ارسال خواهد شد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مصاحبه حضوری که اخیراً انجام شد، دو مؤسسه که متقاضی تأسیس بودند، برای مصاحبه به این اداره دعوت و در مجموع 6 نفر در مصاحبه حضوری شرکت کردند، همچنین یک نفر هم از مؤسسه‌ای که درخواست جابجایی هیئت مؤسس را داشتند، با عضو جدید مصاحبه صورت گرفت.

الزامات تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

حسین قادری، فعال قرآنی استان و از اعضای هیئت مصاحبه متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در استان یزد نیز با اشاره به الزامات تأسیس یک مؤسسه اظهار کرد: مدرک تحصیلی کارشناسی باید مرتبط باشد اعم از رشته‌های علوم تربیتی، قرآن و حدیث و همانند آن و نکته دوم اینکه افراد از یک سابقه حداقل خوب فرهنگی و قرآنی برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه فردی که متقاضی تأسیس یک مؤسسه قرآنی است باید از آگاهی بالایی در این حوزه برخوردار باشد و عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را به خوبی بشناسد، داشتن طرح و برنامه برای یک مؤسسه را لازم دانست و افزود: نباید این گونه تصور شود که در ابتدا مؤسسه‌ای شکل گیرد و سپس برای ارائه راهکار و برنامه اقدام کرد لذا قبل از تأسیس متقاضیان باید نسبت به ارائه طرح و برنامه اقدام کنند و بعد از تأسیس با توجه به نیازسنجی که صورت گرفته و ظرفیت و توانمندی که وجود دارد، این نوع فعالیت‌ها به مرحله عمل رسانده شود.

این فعال قرآنی استان یزد، پیش‌بینی امکانات و بودجه و مسائل مالی را از دیگر الزامات تأسیس یک مؤسسه دانست و گفت: به‌ویژه در زمان کنونی این اقدام به نوعی تعیین‌کننده است، بنابراین اعضای هیئت مؤسس مجموعه‌ای که قرار است، تشکیل شود باید از توانمندی متوسط مالی برخوردار باشند و برای ادامه حیات مؤسسه پیش‌بینی درآمد و امکانات لازم است.

قادری تعامل و ارتباط با نهادهای مرتبط را از دیگر الزامات برشمرد و گفت: این ارتباط و تعامل باید با نهادهایی همچون ارشاد، اوقاف، تبلیغات اسلامی و ... و البته دیگر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که در حال فعالیت هستند، صورت گرفته باشد زیرا که ارتباط و تعامل باعث می‌شود هم از میزان فعالیت‌ها در رشته‌های مختلف آگاهی یابند و هم احیاناً موازی‌کاری صورت نگیرد و بتوانند به هم‌افزایی بیشتر فعالیت‌های قرآنی کمک کنند.

شرط دوام و پایداری یک مؤسسه

وی در پاسخ به اینکه مراجعه‌کنندگان چقدر از صلاحیت لازم برخوردار هستند بیان کرد: با توجه به اینکه معمولاً از قبل گزینش اولیه صورت می‌گیرد و شرایطی باید رعایت شود تا به مرحله مصاحبه حضوری راه یابند، بیش از 90 درصد مصاحبه‌شوندگان از حداقل صلاحیت‌های لازم برخوردار هستند و بعضی هم سال‌ها سابقه فعالیت در حوزه قرآن و عترت را داشته و تاکنون اقدام به تأسیس مؤسسه نکرده‌اند و از هر جهتی دارای صلاحیت لازم هستند.

طیبه نصیری، دیگر فعال قرآنی استان یزد نیز یکی از اصلی‌ترین مبنایی که منجر می‌شود تا مؤسسه‌ای بادوام و پایدار باشد، را خلوص نیت دانست و گفت: وقتی متقاضی تأسیس مؤسسه قرآنی دارای خلوص نیت باشد و با این همین نیت به فعالیت بپردازد، توکل به خدا را همواره مدنظر داشته و در این صورت مشکلات به راحتی قابل حل می‌شود اما در مراحل بعدی باید از آگاهی‌های علمی کافی و همچنین از تمام حقوق و قوانینی که در این مسیر باید رعایت کند، بهره‌مند باشد.

فاطمه عبدالحسینی، کارشناس ساماندهی مؤسسات گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر 63 مؤسسه در استان یزد زیرنظر این اداره مشغول فعالیت هستند گفت: اکنون دو موافقت اصولی که متقاضی تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بودند در دستور کار قرار دارد که در صورت تأیید و صدور پروانه، تعداد مؤسسات زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان به 65 مؤسسه خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha