فهم غدیر؛ لازمه درک مهدویت / اقدامات امام زمان(عج) بعد از ظهور در کلام مولا علی(ع)
کد خبر: 3960797
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
آیت‌الله دژکام مطرح کرد؛

فهم غدیر؛ لازمه درک مهدویت / اقدامات امام زمان(عج) بعد از ظهور در کلام مولا علی(ع)

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه اگر کسی غدیر را نفهمیده باشد نمی‌تواند مهدویت را درک کند، گفت: تا زمانی که ولایت را از خدای متعال برای حضرت علی(ع) و اولادش قائل نشویم، بحث ولایت فقیه و ورود فقها به عرصه مبارزه و مجاهدت و تشکیل حکومت اسلامی، هیچ کدام معنا پیدا نمی‌کند. لذا، غدیر فرهنگی است که در ذیل آن همه معارف و تکالیف دینی به شکل دیگری معنا می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس شامگاه شنبه، 30 اسفندماه در نشست مجازی «ابعاد عدالت در حاکمیت مهدوی» که به‌ همت بنیاد پیمان غدیر شیراز برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ایام نوروز و دهه مهدویت، گفت: انتظار منجی ربطی به اسلام و تشیع ندارد و پیروان تمام ادیان الهی در طول تاریخ منتظر ظهور منجی بوده و هستند.

وی حضرت صاحب‌الزمان(عج) را وارث غدیر توصیف کرد و افزود: ارتباط غدیر با همه مفاهیم دینی ما که یکی از آن‌ها بحث مهدویت است، باید بسیار مورد توجه باشد و اگر کسی غدیر را نفهمیده باشد نمی‌تواند مهدویت را درک کند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: تا زمانی که ولایت را از خدای متعال برای حضرت علی(ع) و اولادش قائل نشویم، بحث ولایت فقیه و ورود فقها به عرصه مبارزه و مجاهدت و تشکیل حکومت اسلامی، هیچ کدام معنا پیدا نمی‌کند. لذا، غدیر فرهنگی است که در ذیل آن همه معارف و تکالیف دینی به شکل دیگری معنا می‌شود.

امام‌جمعه شیراز در ادامه با اشاره به فرمایشات حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره وارث غدیر یعنی وجود مقدس امام زمان(عج)، گفت: آن حضرت می‌فرماید در آینده تاریخ این جهان صحنه‌هایی پیش می‌آید و کسی که صلاحیت و اهلیت ولایت دارد عمال عرصه حکومت را اخذ می‌کند یعنی مستکبران و طاغوت‌ها و جاهل‌ها نیز در بحبوحه ظهور حضرت هم حاکم هستند و سفیانی‌های آخرالزمان هستند و این‌ها به حکومت ظلم و جور می‌کنند، اما امام علی(ع) می‌فرماید آن که حقش حکومت و ولایت است، می‌آید و حکومت را از ظالمان می‌گیرد. لذا، یکی از ابعاد ظهور حضرت مبارزه با ظالمان است.

وی با بیان اینکه ظلم نقطه مقابل عدل است، اظهار کرد: یکی از جهات عدالت‌پروری حضرت این است که عرصه حکومت جهان را از ظالمان پاک می‌کند و آن اعمال زشت و قبیحی را که داشته‌اند را از بین می‌برد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: اکنون در جنگ فرهنگی با این مسئله مواجه هستیم که دستگاه استکبار جهانی تلاش می‌کند تا اعمال سوء را خوب جلوه دهد و این بالاترین حد انحراف است یعنی به جایی رسیده است که می‌خواهد ارزش‌ها را ضد ارزش و ضد ارزش‌ها را ارزش معرفی کند و این مشکل بزرگی است که برای بشریت پیش می‌آید و در این زمینه هم پیامبر مکرم اسلام(ص) در حدیثی این روزها را پیش‌بینی کرده‌‌اند و فرمودند چه به حال و روز شما خواهد گذشت وقتی که خوب را بد تصور می‌کنید و بد را خوب می‌بینید و این یعنی جای ارزش‌ها عوض شده و متأسفانه تلاش امروز استکبار در همین راستاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید روی این مسئله حساس باشیم و تلاش کنیم تا حداقل در چارچوب نظام خودمان جای ارزش‌ها و ضدارزش‌ها عوض نشود، گفت: یکی از کارهای امام زمان(عج) این است که این ظالمان را به سوء اعمالشان مواخذه می‌کند.

مفهوم تواصی به حق

وی به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر معظم‌له فرمودند که تواصی به حق را رواج دهید برای همین است که جای ارزش و ضد ارزش در ذهنمان عوض نشود و اگر در بیرون به ضدارزش‌ها عمل می‌شود، دست کم در ذهنمان جای این‌ها عوض نشود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امام زمان(عج) ارزش‌ها را به جای خود باز می‌گردانند، گفت: اینکه امروز تصورات اشتباهی در مورد ارزش و ضدارزش‌ها می‌بینیم و عدل را ظلم و ظلم را عدل می‌بینیم، نتیجه دستگاهی است که به نوعی فکر بشر را منحرف می‎کند و این‌ها همه ظلم‌‎هایی است که حضرت باید از آن‌ها جلوگیری کند و ما منتظران حضرت هم باید در این راستا کار کنیم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) در ادامه می‌فرماید زمین پاره‌های جگرش را برای امام زمان(عج) بیرون خواهد کرد. معنای این پاره‌های جگر در اکثر معناها فرموده‌اند همان گنج‌هایی است که در دل زمین است و این معنای صحیحی است اما به حسب اینکه رجعت از عقاید مسلمه شیعه است، شاید بتوانیم بگوییم معنایش این است که چهره‌های عظیم‌الشأنی که در طول تاریخ برای امام زمان(عج) کار کرده و شهید شدند، زنده می‌شوند.  

عدالتی که امام زمان(عج) محقق می‌کند

وی اظهار کرد: همچنین حضرت علی(ع) فرمودند که امام زمان(عج) به همه نشان خواهد داد که عدل سیرت نبوی چیست و چگونه این عدالت مفهوم پیدا می‌کند و عدل السیره یعنی عدلی که مطابق با سیره نبی مکرم اسلام(ص) است و یک نوع خاص عدالت است که مفهوم آن در مقابل انواع دیگری از عدالت است که کسانی به دنبال آن هستند.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در یک قرن گذشته تمام حکومت‌های مارکسیستی به داعیه عدالت شروع به فعالیت کردند و امروز این نکته بسیار مهم و حساس است که مراقب باشیم مارکسیست با ادعای عدالت آمد یعنی عدل مارکسیسیتی، عدل السیره‌ای نیست. اکنون متأسفانه جوانان ما به‌واسطه صحنه‌هایی که از بی‌عدالتی و ناملایمی در جامعه می‌بینند گاهی تحت تأثیر تفکر عدالت مارکسیستی قرار می‌گیرند که این وظیفه ماست تا عدل السیره را توضیح دهیم نه عدل مارکسیستی را.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در زمان پایان دوره طاغوت که گروه‌های مارکسیستی در ایران فعالیت می‌کردند، تأثر مسلمانان از تفکر عدالت مارکسیستی را مشاهده کردیم و دیدیم که چقدر جریان‌ها را به انحراف کشاندند و برای ملت بار سنگین ایجاد کردند و دست به ترور زدند و همه این فعالیت‌ها را به اسم عدالت آغاز کردند، لذا شعار عدالت مارکسیست‌ها ممکن است شعار خوبی باشد اما واقعیت آن عدالت سیره و عدالت الهیه نیست و پاسخ نمی‌هد پس باید مراقب عدالت مارکسیستی باشیم و این غیر از آن عدالتی است که امام زمان(عج) ارائه خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) عدل السیره را به دنیا ارائه می‌کند، گفت: ‌نکته دیگر که در مقابل عدالت مارکسیستی و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است، عدالت لیبرالی است که لیبرال‌ها در این عرصه میدان‌داری کردند و حلقه‌هایی در اروپا در این زمینه تحت عنوان دولت رفاه ایجاد کردند که برخی از دولت‌ها هم شعارشان همین بود اما این‌ها آن عدالتی که امام زمان(عج) می‌آورد نیست.

عدالت از شخص شروع می‌شود

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید به‌دنبال عدل السیره‌ای که امام زمان(عج) خواهد آورد، باشیم، اظهار کرد: در جامعه امروز ما عده‌ای از جوانان جریان عدالت‌خواهی با ذهنیاتی شکل داده‌اند و چون انگیزه دینی دارند باید برای آنان توضیح دهیم که عدالت دینی چیست و این عدالت تا از شخص شروع نشود یعنی خود فرد عادل به مفهومی که در فقه می‌گوییم نباشد، نمی‌تواند عدالت اجتماعی ایجاد کند. لذا، ما عدالت فردی و اجتماعی داریم و هر کسی که می‌خواهد عدالت‌خواهی کند، باید از عدالت فردی شروع کند یعنی اول خودش در چارچوب عدالت بیاید و بعد به دیگران بگوید.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم جهان را به سمت انتظار بکشانیم، باید مفاهیم عدالت را تبیین کنیم، گفت: عدالت مهدوی که به تعبیر امام علی(ع) عدالت السیره است را تبیین کنیم و در مقابل شکل‌های دیگر عدالت و ناکامی مارکسیست‌ها و لیبرال دموکراسی در رسیدن به عدالت را توضیح دهیم و بگوییم دولت امام زمان(عج) عدالت آرزوی دیرینه بشر را محقق خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha