قدمگاه رضوی؛ موثق‌ترین مصلای امام‌رضا(ع)
کد خبر: 3961292
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

قدمگاه رضوی؛ موثق‌ترین مصلای امام‌رضا(ع)

موثق‌ترین و معتبرترین قدمگاه و مصلای حضرت‌رضا(ع) در روستای دهسرخ مشهد واقع است.

قدمگاه رضوی؛ موثق‌ترین مصلای امام‌رضا(ع)در 45 کیلومتری جاده مشهد- باغچه و در 17کیلومتری شهر ملک‌آباد، روستایی با قدمت تاریخی به نام دهسرخ وجود دارد که براساس مستندات تاریخی، زمانی که حضرت رضا(ع) از مدینه به مرو هجرت نمودند، یکی از مناطقی که در آنجا به مدت یک شبانه روز اتراق کردند، این روستای تاریخی بوده است.

با توجه به احادیث و روایات به دست آمده و بررسی شده، در کشور ایران در بین تمام قدمگاه‌ها و آثار موجود از وجود مقدس امام رضا(ع)، موثق‌ترین و معتبرترین قدمگاه و مصلای حضرت در روستای دهسرخ مشهد واقع است که در طول سال‌های متمادی مورد توجه بزرگان و علمای کثیری بوده و به این مکان ارادت زیادی داشته‌اند.

در قدمگاه رضوی چشمه آبی وجود دارد که به زمزم رضوی شهرت یافته و مورد استفاده و توجه زائران و مجاوران است و بیماران بسیاری با نوشیدن این آب شفا یافته‌اند.

در برخی از کتب شیعی از جمله بحارالانوار، عیون اخبارالرضا(ع)، منتهی الآمال و مفاتیح‌الجنان در اعتبار و سند این مکان مقدس از اباصلت هروی خادم امام رضا(ع) روایت شده که چون امام رضا(ع) به دهسرخ رسیدند، در زمانی که به اجبار نزد مامون عباسی می‌رفت، اصحاب گفتند: «یابن رسول الله وقت نماز شده است، پس حضرت پیاده شدند و آب طلبیدند، گفتند آب همراه نداریم، پس امام رضا(ع) با دستان مبارک خویش زمین را مقداری حفر کردند و در این هنگام چشمه‎ای جوشان شد که حضرت و همه همراهان از آب آن چشمه وضو گرفتند که اثر آن تاکنون باقی است.

بعد از وضو گرفتن حضرت و اصحاب، در نزدیکی چشمه مکان بلندتری بود که امام در آنجا به نماز ایستادند و نماز را با جماعت اقامه کردند، در حال حاضر این مکان به مصلای امام رضا(ع) معروف است و زائران به عنوان تحیت و هدیه به امام رضا(ع) در این مکان دو رکعت نماز به جا می‌آورند.

طی چند سال اخیر بر اساس تصمیمات اهالی روستا، به همت مردم و کمک خیرین، مقرر شد تا برای مصلی و چشمه رضوی ساختمانی احداث شود، تا افراد بیشتری بتوانند در این مکان مقدس حضور یافته و فیض معنوی کسب کنند.

کاظم رضازاده، عضو هیئت مدیره مصلی رضوی روستای دهسرخ، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص قدمت تاریخی قدمگاه رضوی بیان کرد: چشمه زمزم رضوی 1250 سال پیش و براساس مستندات تاریخی در مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو به دستان مبارک حضرت رضا(ع) حفاری شده و تنها جایی است که سندیت آن در خصوص حضور حضرت رضا(ع) به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: اینجا مکان مقدسی است و بسیاری از علما و عارفان در این مکان حضور می یافتند و با وضو در آب چشمه در مصلی به نماز می ایستادند و امروز نیز این مکان به مامن و پناهگاهی برای دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تبدیل شده است.

با توجه به اینکه منطقه دهسرخ بسیار کم آب است و تقریبا نیم بیشتری از چشمه‎های این منطقه خشک شده، اما این چشمه همچنان پس از 12 قرن خروشان است و بسیاری از افراد بیمار با خوردن آب از این چشمه متبرک شفا گرفته‌اند.

عضو هیئت مدیره مصلای رضوی روستای دهسرخ افزود: در ابتدا مصلی و چشمه در فضای باز بوده که هیچ بنایی در آن احداث نشده، اما با توجه به اینکه در فصل سرما به دلیل خاکی بودن و ایجاد گل و لای غیر قابل استفاده بود، لذا بر این شدیم تا ساختمانی برای این فضای متبرک احداث کنیم که این کار از دو سال قبل آغاز شده است و بر این اساس علاوه بر زمین خود مصلی اطراف آن نیز از اهالی روستا خریداری شد.

وی بیان کرد: زیربنای فعلی مصلی و ایوان 700 مترمربع است، همچنین 400 متر مربع زمین جانبی برای احداث زائرسرا در دو طبقه، دفتر خدام و... در نظر گرفته شده است.
رضازاده ابراز کرد: از ابتدای احداث پروژه تاکنون حدود سه میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود، برای تکمیل و احداث زائرسراها، تزئینات داخلی مصلی و سنگ‌فرش ایوان حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه شود.

هیئت مدیره مصلی رضوی روستای دهسرخ در خصوص زمان بهره برداری از این پروژه، افزود: با توجه به اینکه این پروژه از سال گذشته آغاز شده زمان بهره‌برداری مصلی تا چهار ماه آینده پیش ‌بینی شده است، اما مراحل تکمیلی بنا حدود یک سال به طول خواهد انجامید.

وی گفت: برپایی اردوهای زیارتی و برگزاری مراسم فرهنگی از جمله برنام‌هایی است که پس از تکمیل عملیات ساختمانی این مکان مقدس در دستور کار داریم.

انتهای پیام
captcha