تحقق شعار سال موجب عدم وابستگی کشور به بیگانگان می‌شود
کد خبر: 3961750
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
وحیدی به ایکنا گفت:

تحقق شعار سال موجب عدم وابستگی کشور به بیگانگان می‌شود

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: چندین سال است که مقام معظم رهبری در شعار سال به موضوعات اقتصادی تأکید ویژه‌ای دارند که اگر طی این سال‌ها شعار سال محقق می‌شد، کشوری وابسته نبودیم.

عدم تحقق شعار سال، موجب وابستگی کشور به بیگانگان شدمحمد وحیدی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اعلام شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال ۱۴۰۰، بیان کرد: طی چند سال گذشته اهتمام جدی برای تحقق شعار سال وجود نداشته و اگر تاکنون شعار سال در کشور به خوبی محقق می‌شد کشوری وابسته نبودیم.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در سراسر کشور به حداکثر ظرفیت خود نرسیده‌اند، اظهار کرد: اگر واحدهای صنعتی به حداکثر ظرفیت خود برسند به طور قطع سهم بسیار خوبی در ایجاد اشتغال خواهند داشت و در این خصوص نیاز است که ملاحظات مناسبی در سیستم‌های بانکی برای واحدهای صنعتی و تولیدی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید به حل مشکل تأمین مواد اولیه کارخانه‌جات، تصریح کرد: بسیاری از کارخانه‌جات در تأمین مواد اولیه مشکل دارند که باید در این خصوص از ظرفیت پتروشیمی و صنایع تبدیلی استفاده شود.

وحیدی با اشاره به کارگروه رفع موانع تولید در سطح استانی و ملی، بیان کرد: موضوعات مربوط به موانع تولید نیاز است که به صورت جدی‌تر در کارگروه رفع موانع تولید در سطح ملی بررسی شود و موضوعات استانی نیز به این کارگروه منتقل شود که در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث تولید است.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه واسطه‌ها در تولید سود بسیار خوبی را به دست می‌آورند، اظهار کرد: مالیات باید در خط نهایی دریافت شود که قانون مربوط به این موضوع در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اما سازمان امور مالیاتی کشور عملکرد غلطی را در این خصوص اجرا کرده است و چرخه معیوب اخذ مالیات بر ارزش افزوده آسیب جدی به تولید کنندگان وارد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه رفع موانع تولید تنها به قانون‌گذاری مربوط نمی‌شود، تصریح کرد: رفع موانع تولید باید در اجرا نیز عملیاتی شود و اگر می‌خواهیم موانع تولید در استان را رفع کنیم باید زنجیره تولید را در استان به طور کامل ایجاد کنیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر اینکه در صنعت پتروشیمی در برخی از تولیدات چرخه پایین دستی شکل نگرفته است، افزود: اگر چرخه‌های پایین دستی در صنعت به خوبی در استان شکل می‌گرفت شاهد رونق بازار تولید و ایجاد اشتغال مناسب در استان بودیم.

وحیدی با تأکید بر اینکه جهش تولید به درستی محقق نشده است، افزود: اگر جهش تولید در کشور اتفاق می‌افتاد، آثار آن در معیشت مردم به خوبی مشاهده می‌شد.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای برنامه پنج ساله کشور، بیان کرد: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۷۰ درصد برنامه پنج ساله کشور تحقق میدانی پیدا نکرده است.

وحیدی در خصوص برنامه‌های مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ در پایان بیان کرد: جهش تولید دانش بنیان و تولید مسکن ملی با ظرفیت بیشتر در قالب تشکیل شورای عالی مسکن ملی، از برنامه‌های مهم مجلس در سال ۱۴۰۰ خواهد بود و به طور جد پیگیر اجرایی شدن این مهم خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha