«احمد ندا»؛ بنیانگذار دولت تلاوت قرآن در مصر
کد خبر: 3967037
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

«احمد ندا»؛ بنیانگذار دولت تلاوت قرآن در مصر

شیخ احمد ندا، یکی از قاریان بزرگ مصری است که سهم بزرگی در تلاوت قرآن این کشور ایفا کرده و می‌توان گفت او بنیانگذار دولت تلاوت قرآن در مصر است.  

به گزارش ایکنا به نقل از اضائات، دکتر عرفه عبده علی قرائت قرآن در مصر را به یک دولت بسیار خوب تشبیه می‌کند که دارای پادشاهان، امیران و نظامیانی است. شیخ احمد ندا را نیز بر این اساس می‌توان رئیس‌جمهور این دولت قرآنی دانست.
 احمد ندا، در سال 1852 میلادی در قاهره متولد شد، پدرش مؤذن مسجد جامع سیده زینب در قاهره بود و به حفظ قرآن دو فرزندش، احمد و حامد بسیار اهتمام می‌ورزید. احمد مؤذن بودن مسجد جامع را از پدر به ارث برد و علم قرائات قرآن را فرا گرفت.
 
مصر از زمانی که فاطمیون مسجد جامع الازهر را تأسیس کردند، کشور قرائت قرآن بود و تا زمان حکومت عثمانی‌ها در این کشور، نسل قاریان قرآن قطع نشد. اما قرائت قرآن در زمان عثمانی‌ها به دلیل اینکه تعدادی از قاریان برای قرائت به استانبول می‌رفتند، تا دوره شیخ احمد ندا رو به سستی گذاشت.
 
قرائت قرآن پیش از شیخ احمد ندا، مانند مداحی یک شغل بود، بنابراین قواعد صوت و لحن یا اصول اخلاقی در آن وجود نداشت و هرکس که شغلی نداشت به آن روی می‌آورد و در مزارها در ازای پولی اندک به قرائت قرآن می‌پرداخت.
 
اما احمد ندا انقلابی بزرگ در قرائت قرآن مصر به وجود آورد و با صوت زیبای خود روش جدیدی در این رشته پدید آورد. او تا زمان فوت، در مسجد جامع سیده زینب به قرائت قرآن مشغول بود و جمعه هر هفته هزاران نمازگزار برای شنیدن قرائت سوره مبارکه کهف با صوت استاد احمد ندا، به این مسجد می‌آمدند.
 
شیخ ندا زندگی خوبی را گذراند و دولت قرائت جدید قرآن را پایه‌گذاری کرد و در رشد و شکوفایی آن کوشید.
 
وفات او در روز 22 ژوئیه 1932 و درست در روزی بود که حافظ ابراهیم، شاعر مشهور مصری نیز وفات یافت. لذا پیکر این دو شخصیت بزرگ مصری در یک شب تشییع شد. شیخ احمد ندا در طول زندگی 70 ساله‌ای توانست به تنهایی یک دولت بزرگ را پایه‌گذاری کند که پس از او نیز این دولت صاحب ستارگانی در قرائت قرآن شود. همه اینها نتیجه تلاش بی‌وقفه شخصی بود که دارای صوتی بسیار زیبا و دلنشین بود.
انتهای پیام
captcha