شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
کد خبر: 3969779
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹

شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

تحقیقاً بهترین ذکر و خدا باوری در فکر و عمل، پیروی از سنت و سیره خاتم پیامبران محمد مصطفی(ص) است که سعادت دنیا و آخرت بشر را نیز تضمین می‌کند.

به گزارش ایکنا، یکی از راه‌های بهره‌مندی از ماه مبارک خواندن قرائت و تأمل در ادعیه ویژه و پرمحتوای این ماه است. برای مثال دعای هر روز این ماه سرشار از مفاهیم ارزشمند است. در ادامه مروری بر مفاهیم دعاهای این ماه خواهیم داشت؛

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

خدایا! قرار بده مرا در این روز عاشق دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت، ای نگهدار دل‌های پیامبران

مؤمن روزه دار در این روز از خداوند متعال می‌خواهد:

الف) عاشق اولیای الهی

«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ» خدایا! در این روز مقرر فرما که عاشق اولیائت باشم.

بدیهی است اولیای الهی دو صفت دارند: « أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» (یونس 62) خوف و حزن در آنها وجود ندارد.

خوف از غیر خدا و حزن و اندوه از دنیا و مظاهر دنیا وجود ندارد و فکر و ذکر و نشاط و سرورشان با خدا بودن است

به قول سعدی:
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی

تا آنجا که مردم در نگاه و رفتار و اخلاق عملی ایشان خدا را مشاهده می‌کنند رسول خدا(ص) فرمود که حضرت عیسی(ع) سوال شد که با چه کسی معاشرت کنیم فرمود: « مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُهُ »با کسی همنشین شوید که نگاهش شما را به یاد خدا بیندازد و سخنش بر علم شما بیفزاید و عملش شما را به آخرت ترغیب کند

به قول جناب مولوی:
هر که خواهد همنشینی با خدا
تا نشیند در حضور اولیاء
هر کس کاو دور شد از اولیاء
در حقیقت دور گشته از خدا

ب) دشمن بودن با دشمنان خدا

«ومُعادیاً لأعْدائِکَ» خدایا! مرا دشمن دشمنانت قرار بده
یعنی حب و بغض من برای تو باشد. اگر انسان روزه‌دار با کسی که خدا را نافرمانی می‌کند و محبوب دو عالم را دوست ندارد، رابطه برقرار می‌کند و به او روی خوش نشان می‌دهد؛ در حالی که مولای متقیان علی(ع) فرمود: «لا تبیعوا الاخره بالدنیا» آخرت را به دنیا مفروشید.

به قول حافظ:
یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد
آنکه یوسف به زر ناسره بفروخته بود

ج) پیروی از سنت پیامبر(ص)

«مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن»خدایا! مرا در این روز به پیروی از سنت و سیره خاتم پیامبرانت(ع) برای همیشه ملتزم گردان، ای عصمت آفرین قلوب انبیاء

بدیهی است که سیره و سنت پیامبر اکرم(ع) برای همه ما به عنوان الگو معرفی شده است؛ چنانچه می‌فرماید: « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» (احزاب 21) همانا برای شما در سیره رسول خدا اسوه و الگوی زیبا و کامل وجود دارد و برای همه کسانی که به خدا و آخرت ایمان دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.

تحقیقاً بهترین ذکر و خدا باوری در فکر و عمل، پیروی از سنت و سیره خاتم پیامبران محمد مصطفی(ص) است که سعادت دنیا و آخرت بشر را نیز تضمین می‌کند.

به قول عارف شبستری:
در این ره انبیاء چون ساربانند
دلیل و رهنمای کاروانند

منبع: شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان - به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی

انتهای پیام
captcha