میزان زکات فطریه از سوی آیت‌الله‌العظمی مدرسی اعلام شد
کد خبر: 3970191
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

میزان زکات فطریه از سوی آیت‌الله‌العظمی مدرسی اعلام شد

آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع معظم تقلید شیعیان در کربلای معلی به استفتایی درباره میزان فطریه سال 1400 در جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

میزان زکات فطریه از سوی آیت‌الله‌العظمی مدرسی اعلام شدبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید شیعیان در کربلای معلی به استفتایی درباره میزان فطریه در سال 1400در جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد. متن این استفتا و پاسخ ایشان به شرح زیر است:

«سؤال:
لطفا بفرماييد برای ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ ه. ش مبلغ زکات فطره چقدر است؟

جواب:
بسم الله الرحمن الرحيم
مبلغ زکات فطره با توجه به اینکه مکلف کدام یک از گزینه‌های زکات فطره را برای پرداخت انتخاب کند و همچنین با توجه به اینکه در چه کشور و یا در چه دوره‌ای باشد تفاوت می‌کند.

آنچه واجب است پرداخت تقریبا سه کیلوگرم گندم، يا جو، يا برنج، يا خرما، يا مويز، یا ذرت و یا مواد غذایی دیگر است. آنچه واجب است انتخاب یکی از این مواد غذایی و سؤال از قیمت آن در کشور يا شهر محل سکونت فرد و پرداخت سه کیلو از آن ماده غذایی و یا پرداخت قیمت آن در ازای هر یک از اشخاص است. البته بهتر است که زکات فطره از قوت غالب (غذایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد) در هر شهر و دیار پرداخته شود.

در جمهورى اسلامى ايران میزان زکات فطره سال ۱۴۴۲ ه. ق (۱۴۰۰ ه. ش) به ازای هر نفر بر مبنای گندم بين ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان، و بر مبنای برنج بين ۶۰ هزار تومان (برنج خارجی) تا ۱۰۰ هزار تومان (برنج ايرانی) برآورد شده است. البته معيار محاسبه شخص مكلف است كه شايد به‌دليل شرايط و شهرهاى مختلف برآورد ميزان فطريه كمتر يا بيشتر باشد.»

انتهای پیام
captcha