نبود انجمن حمایتی؛ دغدغه حافظان و قاریان قرآن زنجانی
کد خبر: 3972390
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

نبود انجمن حمایتی؛ دغدغه حافظان و قاریان قرآن زنجانی

نبود صنف یا انجمن برای پیگیری مطالبات حافظان و قاریان برجسته قرآنی از دغدغه‌های این قشر است که برخی مسئولان تشکیل مجمع خیران قرآنی برای حل مشکلات فعالان این عرصه را مهم می‌دانند.

 نبود انجمن حمایتی؛ دغدغه حافظان و قاریان قرآن زنجانسعید امانلو، مدیر مؤسسه قرآنی معراج، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی بین جوانان کمرنگ و از اولویت آن‌ها خارج شده است، اظهار کرد: نوجوانان و جوانان هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت در هنر قرآنی ندارند و آینده‌ای از لحاظ حمایت‌های مادی و معنوی برای آن متصور نیستند.

وی تصریح کرد: نبود حمایت جدی از نخبگان قرآنی دیدگاه منفی نسبت به فعالیت حرفه‌ای در این عرصه ایجاد کرده است و نوجوانان و جوانان آینده و چشم‌انداز روشنی برای خود متصور نیستند و نمی‌توان موضوعات مادی و معیشتی را در کنار کارهای معنوی به شکل حرفه‌ای نادیده گرفت و این موضوع در عصری که اقتصاد یکی از بخش‌های مهم زندگی را تشکیل می‌دهد، برجسته‌تر می‌شود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه فردی که بخواهد فعالیت حرفه‌ای در حوزه قرآن داشته باشد و به سطوح کشوری و بین‌المللی در رشته‌هایی مختلف دست یابد، دست کم باید 10 سال تلاش کند، ابراز کرد: نبود حمایت از نخبگان قرآنی سبب شده تا افراد به فعالیت سطحی و نیمه‌حرفه‌ای در این عرصه بسنده کنند و در شرایطی که اقتصاد در اولویت زندگی مردم است توجه به مسائل فرهنگی و معنوی کمرنگ شده است.


بیشتر بخوانید:


امانلو بیان کرد: می‌توان برای حافظ یا قاری معیاری را مشخص کرد و مثلاً سطح یک، دو و سه برایشان درنظر گرفت و با توجه به این شاخص‌ها از آن‌ها حمایت کرد. این کار به نوجوانان و جوانان انگیزه بیشتری می‌دهد و البته در وضعیت فعلی که بیشتر فعالیت‌ها در فضای مجازی شکل می‌گیرد نیز با حمایت‌های مادی و استفاده از ابزارهای پیشرفته می‌توان تولید محتوای با کیفیت‌تری ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های قرآنی از مؤسسات قرآنی حمایت و مطالبات آن‌ها را پیگیری می‌کنند، یادآور شد: این در حالی است که اغلب قاریان و حافظان مستقل کار حرفه‌ای را دنبال می‌کنند و با مؤسسات همکاری ندارند و هیچ صنف یا انجمنی ندارند که مطالبات آن‌ها را پیگیری کند و از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن تقاضا داریم که تدبیری برای حافظان و قاریان مستقل بیندیشند.

لزوم تشکیل مجمع قاریان و حافظان

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، نیز درباره حمایت از فعالان قرآنی اظهار کرد: با توجه به ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل اتحادیه واحد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله اول مبلغی را  جهت حمایت از مؤسسات قرآن و عترت که دارای مجوز بودند، اختصاص داد و توزیع این مبالغ از طریق اتحادیه مؤسسات قرآنی صورت گرفت و به حساب مؤسسات واریز شد.

این مسئول با اشاره به اینکه مرحله دوم حمایت از مؤسسات قرآنی به شکل برنامه‌محور در نظر گرفته شد، ادامه داد: در این طرح مؤسساتی که قادر به اجرای برنامه در ایام کرونا باشند مبالغ حمایتی را دریافت خواهند کرد. علاوه بر این اتحادیه برای هر مؤسسه مبلغ یک میلیون تومان در راستای حمایت واریز کرده است.

وی تصریح کرد: در خصوص قاریان و حفاظ استان نیز پیشنهاد می‌شود مجمع قاریان و حفاظان استان تشکیل شود و این مجمع با حضور مسئولان قرآنی و پیشکسوتان تشکیل جلسه داده و در این جمع مشکلات و مسائل مربوطه انعکاس داده شود و علاوه بر پیگیری مشکلات مؤسسات و خانه‌های قرآن، تدابیری هم برای فعالان قرآنی مستقل اندیشیده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه بیشتر مؤسسات قرآنی ‌از شیوع کرونا آسیب دیدند و این آسیب برای مؤسسات با مکان‌های استیجاری محسوس‌تر بود، ادامه داد: در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی و حمایت از فعالان این عرصه نیازمند حمایت خیران و ایجاد موقوفات جدید هستیم. مؤسسات قرآنی نیز برای جذب مخاطب نیازمند ارائه آموزش‌های تخصصی مخصوصا در بخش تدبر، تفسیر و علوم قرآنی به جامعه هدف هستند.

تعریف طرح جامع قرآنی در مجلس

حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، نیز در مورد برنامه‌های مجلس برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ در کشور را به طور جدی پیگیر هستیم و دو رویکرد در حوزه قانون‌گذاری و پالایش قوانین و نیز عملیاتی و اجرایی شدن برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی ‌با تأکید بر اینکه باید طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را محور فرهنگی دولت بعدی کنیم، بیان کرد: باید جلسات قرآنی و فعالیت مؤسسات مرتبط پررنگ‌تر شود. وقتی کشور وجهه قرآنی پیدا کند برکات فروانی دارد و بسیاری از مفاسد و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و به تبع آن نیز هزینه‌های مربوط به پیامدهای آسیب‌های اجتماعی نیز کمتر می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فعالان قرآنی به موضوع بیمه اختصاص دارد، ابراز کرد: در مجلس طرح جامعی را تعریف کردیم که در آن زمینه تربیت 10 میلیون حافظ، حل مشکلات بیمه حافظان و مربیان، فعال‌تر شدن مؤسسات قرآنی و سایر موارد را پیگیری خواهیم کرد که البته این کار به زمان نیاز دارد.

باقری با اشاره به اینکه در زمان تصویب لایحه بودجه چندین ماه درگیر بوده و از جهات مختلف آن را بررسی کردیم، تصریح کرد: یکی از مسائلی که به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفت به موضوع فعالیت‌های قرآنی اختصاص داشت. متأسفانه در گذشته شاهد بودیم بودجه اندکی به این بخش تعلق می‌گرفت و همین مقدار نیز محقق نمی‌شد اما با پیگیری‌های متعدد توانستیم سهم فعالیت‌های قرآنی از بودجه را افزایش دهیم که امیدواریم در دولت بعدی تخصیص یابد.

انتهای پیام
captcha