فضیلت‌سازی و اتهام‌زنی خلاف اخلاق انتخاباتی است
کد خبر: 3973191
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
آیت‌الله مقدس در گفت‌وگو با ایکنا:

فضیلت‌سازی و اتهام‌زنی خلاف اخلاق انتخاباتی است

یک استاد حوزه علمیه گفت: در نقد نامزدهای انتخابات باید واقعیت نقاط قوت و ضعف آنها بیان شود، نه اینکه برای کسی فضیلت‌سازی شود، یا برای خارج کردن دیگری از صحنه، او را مورد اتهام قرار داد.

انتخابات

آیت‌الله محمدعلی مقدس، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ماهیت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: درباره کاندیداها باید مشخص شود که هدفشان، خدمت کردن است یا رسیدن به مقام و ریاست و پول و امکانات؛ اگر کسی برای امور دنیوی در انتخابات کاندیدا شود، این کار از نظر اخلاق و ایمان و تقوا ناپسند است و چنین شخصی، بی‌تقوا محسوب می‌شود. هدف باید انجام وظیفه باشد، چنان که امیرالمؤمنین(ع) مقام را وظیفه و مسئولیتی برای افراد می‌دانست، نه طعمه‌ای که به طمع به دست آوردنش بخواهند مقامی را بپذیرند.


بیشتر بخوانید:


وی درباره رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی هواداران نامزدها، گفت: بعد از وفات آیت‌الله بروجردی، این بحث مطرح بود که چه کسی بعد از ایشان به‌عنوان مرجع تقلید معرفی شود. در مراسمی که به‌مناسبت رحلت آیت‌الله بروجردی برگزار شده بود، طرفداران برخی مراجع سعی در تبلیغ مرجع مورد نظر خود داشتند و بیشتر آیت‌الله گلپایگانی، شریعتمداری و مرعشی نجفی مطرح بودند. برخی فضلای حوزه که امام(ره) را می‌شناختند، نظرشان به ایشان بود و روزی از امام(ره) خواستند که رساله خودش را منتشر کند. ایشان قبول نمی‌کرد و در پاسخ به آنها گفت که اگر این کار را لازم می‌دانید، انجام دهید، ولی اگر لازم نیست، در قیامت باید پاسخگو باشید.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در مورد مرجعیت که مقام بسیار بالایی محسوب می‌شود، اگر کسی برای خاطر دنیا به‌دنبال آن باشد، آتش جهنم را برای خود فراهم کرده است. این موضوع در مورد طرفداران وی نیز صدق می‌کند. امام(ره) همان‌جا فرمودند که مواظب باشید برای دنیای دیگران آخرت خود را نفروشید. برخی برای دنیای خودشان آخرت‌شان را می‌فروشند و برخی برای دنیای دیگران آخرت خود را می‌فروشند. طرفداران برخی کاندیداها می‌دانند که کاندیدای رقیب آگاه‌تر، کارکشته‌تر و دلسوزتر از گزینه مدنظر آنها است، بنابراین اخلاق انتخاباتی حکم می‌کند که از کاندیدای اصلح و شایسته‌تر حمایت شود، نه اینکه دسته‌بندی‌ها و خط و خطوط سیاسی مدنظر باشد.

آیت‌الله مقدس ادامه داد: کسانی هم که کاندیدا می‌شوند، چنانچه در روایات متعدد آمده، اگر بدانند دیگری از آنها بهتر و لایق‌تر است، در واقع خود را برای جهنم آماده کرده‌اند. در گذشته موقع انتخاب مرجع تقلید، طرفداران هر مرجع دلایل خود را مطرح می‌کردند، ولی خود مراجع به‌راحتی زیر بار پذیرش این مسئولیت نمی‌رفتند و هر کدام دیگری را بهتر از خود می‌دانست. امروز متأسفانه می‌بینیم برای رسیدن به یک مقام، چه پول‌هایی که خرج نمی‌کنند و چه تهمت‌هایی که به یکدیگر نمی‌زنند و همه اینها خلاف اخلاق انسانی و اسلامی است. اگر کسی تشخیص داد دیگری بهتر از خودش است، باید کنار بکشد و میدان را به او واگذار کند.

وی بیان کرد: برای نقد کاندیداها باید هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف آنها و نیز تعهد و تخصص‌شان مورد سنجش قرار گیرد تا عیار واقعی آنها مشخص و کسی که شایسته‌تر است، مورد حمایت واقع شود. نکته حائز اهمیت در نقد کاندیداها، بیان واقعیت در مورد ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و سوابق آنها است، نباید برای آنها فضیلت‌سازی شود یا برای خارج کردنشان از صحنه رقابت‌ها هدف اتهام قرار گیرند. روایات متعددی وجود دارد که بهتان زدن و اتهام وارد کردن به افراد را گناه شمرده و آن را بدتر از غیبت می‌دانند. غیبت، بیان آن دسته از صفات و ویژگی‌های افراد در حضور دیگران است که شخص از شنیدن آنها ناراحت می‌شود، ولی تهمت آن است که ویژگی و صفتی که در افراد وجود ندارد، به آنها نسبت داده شود. در رقابت‌های سیاسی بعضاً اتهاماتی به افراد پاکدست وارد می‌شود و آبروی آنها در جامعه در معرض خطر قرار می‌گیرد، در حالی که ریختن آبروی مؤمن برابر با ریختن خون او است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مجریان، ناظران و دست‌اندرکاران انتخابات امانتدار هستند و خیانت در این امانت گناه بزرگی است. اگر در جریان برگزاری انتخابات مسئولیتی به کسی واگذار و کوچک‌ترین حقی از افراد ضایع شد، آن شخص مسئول باید در روز قیامت پاسخگو باشد. اولاً باید مراقبت شود که فقط افراد واجد شرایط رأی دهند و دوماً افراد در رأی دادن آزاد باشند و در این خصوص مورد ترس و تهدید واقع نشوند.

انتهای پیام
captcha