سیدحسن آذری، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه آزاد تبریز، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با اشاره به اینکه انتخابات فارغ از اینکه امری سیاسی است، مسئلهای رسانهای است، اظهار کرد: انتخابات از مولفههای مدرنیزاسیون در جوامع محسوب میشود و رسانهها انتخابات را برای افکار عمومی مهم جلوه میدهند.
وی با بیان اینکه انتخابات مظهر دموکراسی بوده و در آن مردم صاحب اصلی قدرت محسوب میشوند، افزود: به طور قطع رسانهها در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذارند و انتخابات از اولویتهای رسانهها محسوب میشود.
آذری ادامه داد: با توجه به اینکه رسانهها نقش محوری در آگاهی بخشی به افکار عمومی دارند، انتظار میرود با تولید محتوای مناسب، مردم را در انتخاب اصلح و تبیین دیدگاههای داوطلبان انتخاباتی کمک کنند.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی افزود: رسانههای محلی باید در کنار توجه به انتخابات ریاست جمهوری، نگاه محلی داشته و با رصد و تبیین اولویتهای محلی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش پررنگی داشته باشند.
وی گفت: رسانههای محلی باید از نامزدها برنامه بخواهند تا دیدگاه هایشان را شفاف ارائه دهند چراکه حوزه عمومی صرفاً حوزه ملی نیست، بلکه حوزه عمومی، محلی نیز است.
آذری ادامه داد: رسانهها نباید نگاه تجاری به انتخابات داشته باشند و باید ضمن حفظ دیدگاه، رویکرد انتقادی خود را پررنگ کنند و در کنار نهادهای نظارتی انتخابات، نقش نظارتی خود را نیز ایفا کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: آگاهی مردم از اهمیت انتخابات و مشارکت سیاسی از ملاکهای تاثیرگذاری بر انتخابات است که رسانهها در این زمینه از نقش محوری برخوردارند.
وی تصریح کرد: رسانهها علاوه بر اطلاع رسانی تحولات انتخابات باید برنامههای داوطلبان را تبیین کنند و با این کار در کنار ارتقای آگاهی مردم نسبت به داوطلبان انتخابات زمینه افزایش مشارکت آنان در انتخابات را فراهم می کنند.
انتهای پیام