مشارکت مردم در انتخابات بستگی به رعایت اخلاقی مجریان و کاندیداها دارد
کد خبر: 3974205
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
ملانوری بیان کرد؛

مشارکت مردم در انتخابات بستگی به رعایت اخلاقی مجریان و کاندیداها دارد

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حجم و میزان حضور مردم به رعایت اخلاقی مجریان، کاندیداها، حامیان آن‌ها، احزاب، تشکل‌ها، طرفداران و جایگاهی که افراد دارند بستگی دارد.

مشارکت مردم در انتخابات بستگی به رعایت اخلاقی مجریان و منتخبان داردحجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص ویژگی‌های یک حکمرانی مطلوب، اظهار کرد: انتخابات، یک موضوع چند بعدی است؛ از سویی وسیله‌ای برای اعمال حق حضور در حاکمیت برای مردم است و از سوی دیگر نیز یک مسئولیت ملی است و از طرفی نیز بر اساس آموزه‌های مکتبی ما یک وظیفه شرعی و دینی است.

وی افزود: بنابراین ما انتخابات را باید گسترده‌ترین بستر حضور مردم با هرگونه اختلاف دیدگاه‌های دینی، سیاسی و حزبی که دارند بدانیم. از این‌رو تعلق وطنی باید گسترده‌ترین چتر برای امکان حضور مردم باشد.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبیعتا وقتی وارد مسئله انتخابات می‌شویم، اخلاق یکی از مباحث مهم است و حتی از بعد سیاسی هم توسعه مشارکت مردم در انتخابات یک اصل است و انتخابات بدون حضور و مشارکت مردم قوامی پیدا نمی‌کند و انتخاباتی وجود نخواهد داشت و حجم و میزان حضور مردم به رعایت اخلاقی مجریان، منتخبان، حامیان آن‌ها، احزاب، تشکل‌ها، طرفداران و جایگاهی که افراد دارند بستگی دارد.

ملانوری تصریح کرد: توسعه اخلاق و ترویج اخلاقی که بخش وسیعی از آن صرفا با اجرای قانون تحقق پیدا می‌کند، در یک نظام دینی و اسلامی که قوانین برخاسته از ارزش‌ها، مبانی دینی و مکتبی هستند اجرای قانون و اطاعت از قانون، خود مهم‌ترین فضیلت اخلاقی است.

وی اظهار کرد: در حقیقت بزرگترین فضیلت اخلاقی این است که همگی به ضوابط و قوانین پای‌بند باشند. در کنار آن نیز توسعه اخلاق دینی به هر حال اگر قرار است که غیبت کردن، شماتت کردن، ناسزا کردن و غیر واقع گفتن در زمره ارزش‌های ضد اخلاقی ما باشند و در کنار این‌ها ارزش‌هایی چون صداقت، گذشت و محبت در زمره فضایل اخلاقی قرار می‌گیرند می‌توانند یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های کاربست‌های عرصه انتخابات باشند.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:  برای نمونه بزرگ نکردن جزئیات خلاف واقع و یا واقعیات کم‌ارزش و در مقابل این امر توسعه دادن به واقعیت‌هایی که برای کشور نشاط، امید و حس تعلق خاطر به وطن ایجاد می‌کند، می‌تواند یکی از ویژگی‌های اخلاقی قلمداد شود.

 سخن تکراری؛ «انتخابات امسال ویژگی خاصی دارد»

ملانوری بیان کرد: این سخن تکراری است که ما در هر موقعیتی از انتخابات می‌گوییم که این انتخابات از ویژگی خاصی برخوردار است، اما به گمان من حتی اگر این جمله تکراری را اکنون به کار گیریم به جاست، زیرا اولاً در آغاز برهه‌ای که آن را گام دوم انقلاب می‌دانیم قرار داریم، ثانیاً در شرایطی هستیم که دنیا به دلایل مختلفی گرفتار بحران‌های شکننده جهانی مانند بیماری کرونا، تنازع قدرت سیاسی در سطح جهان و رقابت‌های سیاسی است و در واقع این زمان، زمان ویژه‌ای است.

وی ادامه داد: همچنین از طرفی نیز به دلیل غلبه مشکلات و مسائل شدید اقتصادی بر مردم که این امر به دلیل تحریم‌ها، بیماری کرونا و احیانا به دلیل سوء مدیریت‌ها به وجود آمده که مجموعه این شرایط، زمانه ما را به یک زمانه‌ای تبدیل می‌کند که از هر زمان دیگری ایجاد شوق و ایجاد اقناع در مردم ایجاد می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همواره احساس انتخاباتی با احساس تعقل برای مشارکت در انتخابات با یکدیگر متفاوت هستند. تبیین و روشنگری در انتخابات از هر زمان دیگری واجب تر است. به شکل خاص هم می‌شود انتظار داشت که جامعه بزرگ قرآنی، هم در توسعه فضائل اخلاق انتخاباتی که برخاسته از قرآن و معارف قرآن و عترت است و هم به لحاظ ایجاد انگیزش برای شرکت در انتخابات، می‌تواند مؤثر و کمک‌کننده باشد.

ملانوری تأکید کرد: از این‌رو امیدواریم که انتخابات پیش رو یکی از بهترین انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی باشد و برای مردم و کشور ما آنچه که بهترین است را رقم بزند تا اسباب توسعه کشور در ابعاد اقتصادی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و قرآنی فراهم شود.

انتهای پیام
captcha