تحقق دستورات الهی اصلی‌ترین وظیفه دولت اسلامی + فیلم
کد خبر: 3975542
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
شاخص‌های دولت اسلامی در کلام حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم / 4

تحقق دستورات الهی اصلی‌ترین وظیفه دولت اسلامی + فیلم

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف دولت اسلامی تحقق دستورات الهی است، گفت: لازم است برنامه‌ریزی دولت اسلامی بر پایه حدود الهی و برای تحقق واجبات و ترک محرمات باشد. علاوه بر برنامه‌ریزی در مقام اجرا هم وظیفه دولت اسلامی تلاش برای تحقق دستورات الهی است.

تحقق دستورات الهی اصلی‌تربن وظیفه دولت اسلامی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم‌، حافظ بین‌المللی قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری طی سلسله درس‌گفتارهایی با عنوان «دعوت» به تبیین شاخص‌های دولت اسلامی پرداخته است. محور‌های این مباحث، شامل چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت اسلامی، برنامه‌های دولت اسلامی در حوزه‌های مختلف، ویژگی‌های کارگزار نظام اسلامی و اهمیت انتخابات و ضرورت حضور پرشور مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز است. در ادامه متن و فیلم قسمت چهارم این درس‌گفتارها را می‌بینید.

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نکات مهم در برنامه‌ریزی دولت اسلامی این است که رویکرد حاکم بر این برنامه‌ها حراست از حدود الهی باشد. قرآن کریم در سوره مبارکه احزاب فرموده است: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»؛ مردان خدا کسانی هستند که چند ویژگی دارند، یکی از مهم‌ترین آنها براساس آیه فوق نگهبانی از حدود و مرزهای خداوند متعال است.

واجبات الهی و محرمات شرعی مصداق حدود الهی هستند و همچنین مجازات‌هایی که در شریعت برای برخی از گناهان معین شده است؛ طبیعتاً عده‌ای باید به دنبال اجرای این مجازات‌ها باشند، از آنجایی که دولت اسلامی موظف به اقامه دین است، لازم است برنامه‌ریزی دولت اسلامی بر پایه حدود الهی و برای تحقق واجبات و ترک محرمات باشد. واجباتی از قبیل گسترش عدالت، از بین بردن فقر، مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم از همین قبیل است.

علاوه بر برنامه‌ریزی، در مقام اجرا هم وظیفه دولت اسلامی تلاش برای تحقق دستورات الهی است. دولت اسلامی یا خود مستقیم اقدام به اجرای حدود الهی می‌کند و یا از کسانی که مراقب حدود الهی هستند، حمایت می‌کند.

بخشی از این وظیفه امروز با توجه به تفکیک قوا بر عهد دستگاه قضایی است و لازم است دولت اسلامی در این جهت از دستگاه قضایی کشور حمایت کند. بر این اساس می‌شود گفت از شاخص‌های مهم دولت اسلامی جهت‌گیری برنامه‌ها به سوی حراست الهی و حمایت از دستگاه قضا و سازمان‌های مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر جهت اجرای حدود الهی است. وظیفه دستگاه قضایی هم اجرای بی‌قید و شرط حدود الهی است.

نجاشی نام شاعر حکومت امیرالمومنین(ع) است که در مدح ایشان اشعاری می‌گفت، اما در ماه رمضان مرتکب خلافی شد که مجازات او شلاق بود، امیرالمومنین(ع) او را شلاق زدند و هرچه بستگان او اصرار کردند حضرت نپذیرفتند و در قبال اجرای فرمان الهی کوتاهی نکردند؛ این نکته نشان می‌دهد که نباید در اجرای حدود الهی با کسی مسامحه کرد.

انتهای پیام
captcha