هدف از مناظره خودستایی نیست / حقیقت را کشف کنیم
کد خبر: 3976094
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
آرین‌منش:

هدف از مناظره خودستایی نیست / حقیقت را کشف کنیم

جواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی، معتقد است که متأسفانه فرهنگ مناظره در جامعه ما نهادینه نشده و همواره برداشتی که از آن می‌شود مساوی با منازعه است، در حالی‌ که هدف از مناظره کشف حقیقت است نه جنگ بین دو نفر و یا خودستایی یکدیگر.

هدف از مناظره کشف حقیقت است نه خودستاییجواد آرین‌منش، نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص ویژگی‌های اخلاقی یک حکمران مطلوب، اظهار کرد: حکمران مطلوب باید به مسئله حل مشکلات اساسی کشور توجه ویژه داشته باشد. امروزه با مشکلات بسیار جدی در زمینه فقر، فساد، بی‌عدالتی و مشکلات اقتصادی مانند تورم نظام گسیخته، گرانی‌ها، مسکن، معیشت مردم و... مواجه هستیم، از این‌رو طبیعتاً یک حکمران مطلوب باید با اولویت قرار دادن مسائل و مشکلات اساسی مردم با داشتن برنامه و نیروی انسانی مناسب در جهت کاهش این مشکلات بتواند گام بردارد.


بیشتر بخوانید:


وی اضافه کرد: همچنین اگر بخواهیم به سایر ویژگی‌های یک حکمران مطلوب اشاره کنیم باید از ویژگی‌هایی مانند عدالت‌خواهی، مسئولیت‌پذیری، قانون‌مداری، استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های فعال مردم، حذف بروکراسی، شفاف‌سازی در مسائل و در جریان قرار دادن مردم در راستای مسائل کشور یاد کنیم.

این فعال سیاسی با اشاره به هتک حرمت‌ کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظرات انتخاباتی نسبت به یکدیگر، بیان کرد: به‌طور کلی مناظره یک سری اصولی دارد و در صورتی که این اصول و معیارها رعایت نشود و مورد توجه قرار نگیرد، یک مناظره مطلوب حاصل نمی‌شود. از آنجایی که در کشور ما مناظره‌ها را به طور کلی به سمت انتخابات معطوف کرده‌اند، طی فاصله چهار سالی که از انتخابات ریاست‌جمهوری سپری می‌شود، هیچ‌گونه تلاشی در جهت نهادینه ساختن مناظره به‌ عنوان یک حرکت آگاهی‌بخش انجام نمی‌شود و صداوسیما صرفاً در آستانه انتخابات برای گرم کردن فضای انتخاباتی، مبادرت بر انجام مناظره می‌کند.

آرین‌منش تصریح کرد: علی‌رغم اینکه سال‌ها مقام معظم رهبری تأکیدات و توصیه‌هایی در زمینه گفت‌وگوهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و برگزاری کرسی‌های نقد و آزاداندیشی، داشته و دارند، اما در عمل چنین موضوعی نه در فضای حقیقی و مجازی و نه در صداوسیمای جمهوری اسلامی مشاهده نمی‌شود. بنابراین فرهنگ مناظره در جامعه ما نهادینه نشده و برداشتی که از مناظره می‌شود مساوی است با منازعه که مقوله‌هایی کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. به جای آنکه شاهد مناظره باشیم در حقیقت شاهد یک منازعه هستیم. همواره نزاع بین افراد به گونه‌ای است که گویا در یک رینگ بوکس دو بوکسور قرار گرفته‌اند و می‌خواهند به یکدیگر مشت‌پرانی کنند و هرکسی که موفق‌تر بود بینندگان بیشتری او را تشویق کنند.

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که هدف از مناظره روشن شدن برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و عرضه کردن دو و یا چند دیدگاه متفاوت در مسیر حل مشکلات کشور است، اما متأسفانه تنها چیزی که نمی‌بینیم برنامه است، یعنی غیبت و خلأ برنامه‌ها را در گفت‌وگوها مشاهده می‌کنیم و با وعده‌های غیر عملی دست‌نیافتنی مواجه می‌شویم، در حالی که هدف از مناظره کشف حقیقت است نه جنگ بین دو نفر و یا خودستایی یکدیگر.

آرین‌منش با اشاره به نهادینه نشدن موضوع مناظره در کشور ما اظهار کرد: در حقیقت نهادینه نشدن این موضوع از آنجایی نشئت می‌گیرد که مدیران و مسئولان کشور اعم از مسئولان صداوسیما نگران تنش‌زا شدن مناظرات هستند، بنابراین از هر حرکتی که احتمال تنش‌زا بودن آن وجود داشته باشد ولو ثمربخش و مفید نیز پرهیز می‌کنند.

وی به موضوع تبدیل مناظره‌ها به منازعه‌ اشاره کرد و گفت: زمانی‌ که یک سری اصول در مناظره‌ها و چارچوب‌های اخلاقی رعایت نشود و ضربه فنی کردن رقیب به هر شکل و با هر ابزاری مورد توجه قرار داده شود، در این صورت مسیر مناظره‌ها به انحراف کشیده می‌شود. لذا نیازمند هستیم که تمرین بیشتری داشته باشیم و در طول سال‌ نیز فرهنگ مناظره در کشور نهادینه شود و آموزش سیاسی در کشور وجود داشته باشد تا وقتی چنین فرصت‌هایی پیش می‌آید، مناظره‌های ما تبدیل به منازعه و جدال نشود.

این فعال سیاسی در پایان در خصوص اقدامات لازم در این راستا نیز بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف احزاب سیاسی در دنیا، برگزاری مناظره‌ است، اما متأسفانه در کشور ما به احزاب توجه لازم و کافی داده نمی‌شود. احزاب سیاسی قدرتمند و فراگیری در کشور وجود ندارد، آموزش سیاسی نیز هیچ جایگاهی ندارد و همچنین از سویی دیگر در نظام آموزشی، آموزش‌های سیاسی و فرهنگ مناظره‌ها موضوعیتی ندارد، بنابراین طبیعی است که در کشور شاهد هیچ اتفاقی نباشیم و در این زمینه نیز پیشرفتی نداشته باشیم.

انتهای پیام
captcha