حکومت اسلامی بدون عدالت اجتماعی محقق نمی‌شود
کد خبر: 3976112
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
آیت‌الله حسینی‌زنجانی‌ در گفت‌وگو با ایکنا:

حکومت اسلامی بدون عدالت اجتماعی محقق نمی‌شود

مرجع تقلید شیعیان به رعایت دو اصل مهم توحید و عدالت در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: حکومت اسلامی بدون عدالت اجتماعی محقق نمی‌شود.

حکومت اسلامی بدون عدالت اجتماعی محقق نمی‌شودآیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی‌، مرجع تقلید شیعیان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: ویژگی‌های حکمرانی بر اساس مکتب اسلام بر توحید و عدل استوار است؛ چراکه این دو اصل پایه‌های دین اسلام بوده و کسی که خداباوری داشته باشد و وجود خدا را در همه ابعاد زندگی احساس کند و اجتماع را به عدالت وادارد، عدالت اجتماعی که یکی از نیازهای جامعه و خواسته مردم است را تحقق می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه رعایت توحید و عدالت هم در مقام تشریع و هم در مقام قانون‌گذاری مورد تأکید قرار گرفته است، بیان کرد: این دو اصل به هم پیوسته بوده و قرض نهایی جامعه اسلامی است و حکومتی که فاقد عدالت اجتماعی باشد، حکومت واقعی نیست.

مرجع تقلید شیعیان به آیه 25 سوره حدید مبنی بر «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» اشاره کرد و گفت: با توجه به این آیه آنچه هدف انبیا را تأمین می‌کند، مسئله عدالت اجتماعی است و مردم در سایه عدالت می‌توانند زندگی سالم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اصول دین تحقیقی است، تصریح کرد: تفاوت انسان با سایر موجودات در قدرت تفکر، تعقل و استنتاج است، بنابراین فرد در درجه اول برای تشخیص حقایق به عقل خود رجوع کند. انسان باید با تقویت عقاید و تذهیب نفس استقلال فکری پیدا کند و از تقلید کورکورانه بپرهیزد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی یادآور شد: امام صادق(ع) می‌فرماید: مردم سه دسته هستند، یک دسته عالم‌اند، یک گروه متعلم و در مسیر یادگیری هستند و یک گروه نیز خس و خاشاکی که روی آب دیده می‌شود و هر کجا آب حرکت می‌کند خس و خاشاک هم به همان طرف می‌رود و این نشان می‌دهد که این دسته از مردمان اراده‌ای از خود ندارند و دیگران برای آن‌ها برنامه‌ریزی و آن را اجرا می‌کنند.

وی تأکید کرد: فرد باید استقلال پیدا کند و عقاید او روی عقل و منطق باشد تا کورکورانه از کسی دنباله‌روی نکند و نباید این‌طور فکر کنیم که ما هم مثل همه مردم هستیم و همرنگ جماعت باشیم. این استقلال فکری به این معنا نیست که از صاحبان استدلال و منطق پیروی نکنیم بلکه باید از دنباله‌روی افراد بدون استدلال بپرهیزیم.

مرجع تقلید شیعیان در پایان تصریح کرد: خداوند دو حجت در اختیار انسان گذاشته است؛ حجت ظاهری و حجت باطنی. حجت ظاهری همان اولیا و اوصیای الهی هستند و حجت باطنی نیز عقل است که به‌وسیله آن به‌درستی یا غلط بودن مطالب پی می‌بریم و حتی دنباله‌روی از دیگران نیز باید بر اساس دلیل و برهان باشد.

انتهای پیام
captcha