بداخلاقی‌ و سیاه‌نمایی در مناظرات به بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند
کد خبر: 3976318
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
آیت‌الله غروی در گفت‌وگو با ایکنا:

بداخلاقی‌ و سیاه‌نمایی در مناظرات به بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم براساس حدیث «الناس علی دین ملوکهم» معتقد است؛ مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولان تبعیت می‌کنند، لذا بداخلاقی‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظرات بر اعتماد مردم تأثیر منفی می‌گذارد.

کاندیداها در مناظرات، خدمات دولت فعلی را تخریب نکنندآیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم ملت ایران، مشارکت و حضور در صحنه‌های اجتماعی است، گفت: انتخابات یکی از صحنه‌های اجتماعی در کشور است و امروزه حضور پرشور و حداکثری مردم در صحنه انتخابات مشروعیت و مقبولیت نظام به حساب می‌آید و ما آن را به عنوان مقبولیت نظام به حساب می‌آوریم و تأکید مقام معظم رهبری بر مشروعیت نظام که یک نظام الهی است را مشخص می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم مشارکت آحاد ملت ایران در انتخابات 1400 تأکید کرد و افزود: نگاه همه دشمنان و دوستان ما به حضور مردم در صحنه انتخابات دوخته شده است که در این راستا همه باید با هر نوع گرایش و سلیقه‌ای که داریم حضور پررنگ و پرشوری در صحنه انتخابات داشته باشیم.

غروی با اشاره به انتظارات ملت از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: کاندیداهای انتخابات باید عملکرد و رویکردهای خود و ابزار و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت دستیابی به آن عملکرد و اهداف را بیان کنند تا مردم بتوانند انتخابی درست و آگاهانه داشته باشند.

هدف از مناظره روشنگری عملکرد کاندیداهاست 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از کاندیداها انتظار می‌رود که در مناظرات نیز به این مسائل بپردازند، افزود: نامزدهای انتخابات در مناظرات مشکلات و آسیب‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند، اما نباید خدمات دولت فعلی را تخریب کنند بلکه صرفا برنامه‌ها و ایده‌های خود را برای مرتفع‌سازی مشکلات جامعه مطرح کنند.

وی یادآور شد: هدف از مناظره، بیان برنامه‌ها و عملکرد کاندیداهای ریاست جمهوری متناسب با وضعیت به روز جامعه، بررسی و نحوه چگونگی مرتفع‌ کردن دغدغه‌ها و معضلات مردم و انتقاد منصفانه و صحیح از عملکرد سایر کاندیداهاست.

غروی گفت: اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات یکدیگر را تحقیر و متهم می‌کنند، از اخلاق اسلامی دور است، اگر مسائلی را به عمد مطرح می‌کنند و یا سوژه‌هایی را می‌سازند تا سایر نامزدها را از چشم مردم بیاندازند از چارچوب مناظره خارج است.

حریم اخلاقی در مناظرات شکسته نشود

وی با اشاره به اینکه مناظره باید مردم را از توانایی و قدرت کاندیداهای ریاست جمهوری آگاه کند، اظهار کرد: حریم اخلاقی مناظره حفظ شود و اگر این حریم شکسته شود چه انتظاری می‌رود از اینکه اگر رئیس جمهوری سرکار آید، حریم‌های حقوقی مردم را حفظ کند؟ زمانی که آن شخص برای رقبای سیاسی خود در انتخابات حریم قائل نیست و به او اهانت می‌کند چطور می‌خواهد حریم مردم را حفظ کند؟ مردم در این صورت نمی‌توانند به رئیس جمهور آینده، اعتماد کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کاندیدای ریاست جمهوری در یک مناظره انتخابات نتواند خود را کنترل و اخلاق را رعایت کند چگونه در آینده، در مشکلات و سختی‌ها می‌توانند بر نفسانیت خویش غالب شود؟ در نتیجه در مناظرات باید حریم دولت گذشته و حریم سایر نامزدهای انتخاباتی حفظ شود.

وی با اشاره به حدیث «الناس علی دین ملوکهم» گفت: بر اساس این حدیث، مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولان تبعیت می‌کنند، لذا بی‌اخلاقی‌های کاندیداهای انتخابات در مناظرات بر مردم تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را بی‌اعتماد می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در مناظرات نباید همه قصور و مشکلات جامعه را بر گردن اشخاصی که در جلسه حضور ندارند، بیاندازند زیرا آن‌ها امکان دفاع از خود را ندارند و این موضوع از ادب و اخلاق به دور است.

کاندیداها در مناظرات عملکرد و برنامه خود را ارائه دهند

غروی با ذکر این نکته که کاندیداها باید برنامه و عملکرد خود را برای رفع مشکلات مطرح کنند، گفت: معمولا شاهد این هستیم که بعضی افراد فاقد برنامه هستند یا شبه یک برنامه را ارائه می‌دهند لذا کاندیداها باید تلاش خود را در این راستا به کار ببندند و برنامه‌ای منظم و کاربردی تدوین کنند.

وی تصریح کرد: اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه خاصی ندارند به علت اینکه دقیقه 90 به صحنه انتخابات آمده‌اند، تنظیم و تدوین برنامه خویش را بر عهده متخصصان بگذارند و رویکردهای کلی را برای مردم ارائه دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حامیان کاندیداها نسبت ناروا به هیچ‌کس ندهند، اظهار کرد: حامیان کاندیداها مراقب رفتارشان باشند زیرا حمایت آمیخته با توهین، تحقیر، افترا زدن، تهمت بستن و نسبت‌های ناروا دادن به سایر کاندیداهای ریاست جمهوری آثار شومی بر جامعه و برای خود آن کاندیدا و سایرین دارد، امید است که آن‌ها از کاندیدای موردنظرشان، حمایت سالم داشته باشند.

رقابت سالم را از اسب بیاموزیم

غروی با اشاره به اینکه رقابت اسلامی و انسانی برای آشکارسازی توانایی‌های فردی است و عرصه تهمت زدن به دیگران نیست، تصریح کرد: خوب است اگر رقابت سالم را از اسب بیاموزیم، اسب در صحنه رقابت بدون آسیب رساندن به سایر رقیبان، تمام نیروی خود را برای رسیدن به خط پایان مسابقه به کار می‌گیرد اما درازگوش رقابت‌پذیر نیست بلکه اگر حیوانی از او جلو افتاده باشد، او را گاز می‌گیرد و اگر حیوان دیگری پشت سر او باشد، لگد می‌زند تا اجازه پیشی گرفتن به او ندهد، در نتیجه با درازگوش نمی‌توان رقابت کرد، این نکته باید در همه عرصه‌های رقابت از جمله انتخابات رعایت شود و هیچ‌وقت در صحنه‌های رقابت شبیه به درازگوش عمل نکنیم.

وی ادامه داد: رقابت از منظر دینی به این معنا نیست که دیگران را تحقیر کنند یا تعابیر تند و تیز نسبت به او روا دهند بلکه باید فکر و بیان رقیب را به‌طور عینی و در کمال احترام، مورد انتقاد قرار دهند، این فرهنگ رقابت باید در مناظرات حاکم شود در واقع عملکرد کاندیداها در راستای از صحنه خارج کردن سایر نامزدهای ریاست جمهوری نباشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: صحنه رقابت انتخاباتی باید صحنه سازندگی و زمینه‌ساز انتخاب اصلح باشد، انتظار می‌رود سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات در راستای دعوت مردم به شرکت در انتخابات باشد و انگیزه مردم جهت حضور در عرصه انتخابات را تقویت کنند.

غروی گفت: در مناظرات انتخاباتی باید اندیشه‌ها در مقابل یکدیگر قرار بگیرد و انتقادات و نظرات هریک از کاندیداها به دور از سیاه‌نمایی مطرح شود اما متأسفانه در مناظره اول، مصادیق اخلاقی رقابت رعایت نشد و بی‌اخلاقی‌های سیاسی در مناظره مورد رضایت مردم نیز نبوده و نیست.

بسیاری از وعده‌های کاندیداها واقعیت ندارد

استاد حوزه علمیه قم در خصوص روند مناظره دوم انتخابات، بیان کرد: به‌طور نسبی نسبت به مناظره اول تغییراتی داشت اما در عین حال سیاه‌نمایی بسیار زیادی می‌کردند و بسیاری از سخنان کاندیداها مبتنی بر واقعیت نیست و قول وعده‌هایی می‌دهند که تنها در حوزه اختیارات آن‌ها نیست و به شرایط جامعه و کشور نیز بستگی دارد.

وی افزود: یکی از کاندیداها اذعان داشت در صورت پیروزی به هر ایرانی 450 هزار تومان می‌دهد، از ایشان باید سؤال کرد، این پول را از کدام منبع می‌خواهد تأمین کند؟ این اظهارات غیرواقع‌بینانه‌ و نسبت به دولت فعلی و مسئولان گذشته غیرمنصفانه است که در مناظره دوم همچنان ادامه داشت.

غروی اظهار کرد: اظهارات برخی از کاندیداها در مناظرات انتخاباتی به گونه‌ای ناکارآمدی نظام و مسئولان گذشته و دولت‌‌‌های گذشته را به مردم القا می‌کرد که هیچ نتیجه‌ مثبت و مفیدی ندارد و در نهایت به بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود بر این نکته تأکید داشتند که کاندیداهای انتخاباتی وعده‌های دروغین و غیرعملی به مردم ندهند و وعده‌هایی که صرفا در محاسبات ذهنی امکان‌پذیر است را مطرح نکنند.

غروی در پایان اظهار کرد: یکی دیگر از کاندیداها در خصوص تأمین و ساخت واکسن وعده دو ماهه داده است که این مسئله نیز غیرواقع‌بینانه است.

انتهای پیام
captcha