برنامه‌ریزی برای دفاع از حقوق زنان + فیلم
کد خبر: 3976503
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
شاخص‌های دولت اسلامی در کلام حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم / ۹

برنامه‌ریزی برای دفاع از حقوق زنان + فیلم

حافظ بین‌المللی قرآن در نهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار‌های «دعوت» درباره میزان توجه دولت به حقوق بانوان، گفت: حمایت از ازدواج و فرزندآوری بانوان و همچنین میزان حمایت از مادران از شاخص‌های مهم دولت اسلامی در عرصه فرهنگ به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم‌، حافظ بین‌المللی و عضو مجلس خبرگان رهبری، در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری طی سلسله درس‌گفتارهایی با عنوان «دعوت» به تبیین شاخص‌های دولت اسلامی پرداخته است. محور‌های این مباحث شامل چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت اسلامی، برنامه‌های دولت اسلامی در حوزه‌های مختلف، ویژگی‌های کارگزار نظام اسلامی و اهمیت انتخابات و ضرورت حضور پرشور مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز است. در ادامه متن و فیلم قسمت نهم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن کریم دستورات متعددی درباره حقوق بانوان وارد شده، به‌عنوان مثال خداوند متعال در آیه 19 سوره نساء فرموده است: «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا»، در این آیه نورانی خداوند مردان را به معاشرت پسندیده با زنان دعوت می‌کند و کلمه «عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» دعوت به معاشرت به شیوه قابل پذیرش کرده است. البته این دستور همان‌طور که متوجه همسران هست به طور کلی متوجه جامعه اسلامی هم هست، یعنی جامعه اسلامی هم موظف هست در تعامل با بانوان به شیوه‌ای پسندیده و مورد قبول رفتار کند، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «اَللَّهَ اَللَّهَ فِي اَلنِّسَاءِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ؛ از خدا بترسید درباره زنان، درباره زیردستان خودتان خدا را شاهد و ناظر بگیرید».

دین اسلام تفکرات جاهلی در مورد زن را کنار زده و از حقوق از دست رفته بانوان دفاع کرده و با حفظ کرامت بانوان زندگی مطلوبی را برای آن‌ها و با سایر افراد جامعه به ارمغان آورده است.

برخی از بانوان در پرتوی فرهنگ اسلامی آنچنان جایگاه شایسته‌ای پیدا کردند که مورد توجه بزرگان، علما و صلحای امت قرار گرفتند، بانوانی از قبیل فاطمه زهرا(س) که عالم اسلام به وجود ایشان افتخار می‌کند، بنا بر این اسلام عزیز به حقوق بانوان و حفظ کرامت آن‌ها توجه ویژه‌ای دارد، وضعیت زنان ما در عرصه بهداشت و سلامت، تحصیل و سایر نیازمند‌ی‌های آن‌ها اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و بهبود چشمگیری داشته، اما در عین حال دولت اسلامی موظف است که در راستای ارتقای شأن و منزلت بانوان در عین حفظ کرامت آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در این خصوص ارائه کند.

میزان توجه دولت به حقوق بانوان و حفظ کرامت و جایگاه معنوی آن‌ها در جامعه و حمایت از ازدواج و فرزندآوری آن‌ها و همچنین میزان حمایت از مادران از شاخص‌های مهم دولت اسلامی در عرصه فرهنگ به شمار می‌رود».

انتهای پیام
captcha