احیای سند راهبردی قرآن چهارمحال‌وبختیاری؛ دستور جلسه شورای فرهنگ عمومی
کد خبر: 3979495
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴

احیای سند راهبردی قرآن چهارمحال‌وبختیاری؛ دستور جلسه شورای فرهنگ عمومی

دبیر شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری گفت: در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی استان، یکی از دستور کارهای ویژه شورا طرح موضوع تشکیل کمیته قرآن خواهد بود که موضوع احیای سند راهبردی قرآن استان نیز در راستای آن مطرح می‌شود.

سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان یکی از خروجی‌های راهبردی و مهم شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی استان بود که تدوین و رونمایی سند از سوی کارگروه پژوهش و آموزش عالی قرآنی شورا با مسئولیت دانشگاه شهرکرد تحقق یافت. این سند طی یک سال و نیم با برگزاری جلسات متعدد و همفکری مستمر جمعی از اساتید، فعالان و صاحب‌نظران قرآنی استان در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه شهرکرد تهیه و تدوین شد و پس از مطرح شدن در نشست شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی استان در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و به‌طور رسمی رونمایی شد.

سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان چهار بخش کلی دارد که پس از جمع‌بندی و تدوین ویژگی‌ها و سرمایه‌های قرآنی استان، به تهیه اهداف عملیاتی در چهار حوزه آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش عالی و مدیریت استانی امور قرآنی و تهیه اقدامات متناظر با اهداف تعیین شده پرداخته است. با نگاهی به متن سند در مجموع، ۲۱ اقدام مؤثر و شاخص قرآنی در آن دیده شده است که می‌بایست در یک دوره هشت ساله، از ۹۶ تا ۱۴۰۴ با همکاری حدود ۲۵ دستگاه فرهنگی و نهادها، عملیاتی می‌شدند.

سال گذشته خبرگزاری قرآنی ایکنا در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از دغدغه‌مندان در حوزه فعالیت‌های قرآنی در چندین گزارش خبری مفصل به موانع محقق نشدن «سند توسعه فرهنگ قرآنی استان» پرداخته است، این دغدغه‌مندی به همین جا ختم نشد و مسئول این خبرگزاری در نامه‌ای به نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اهمیت اجرایی شدن این سند را باوجود انحلال شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی و ادغام آن با شورای فرهنگ عمومی یادآور و خواستار پیگیری ایشان برای اجرایی شدن این سند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری در مکتوبه‌ای خطاب به سازمان تبلیغات اسلامی استان اعلام کرد: «مناسب است اکنون که شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی با نظر وزارت ارشاد به سمت تعطیلی رفت و علی‌رغم کارهای خوبی از جمله سند راهبردی که تدوین شد، متأسفانه تداوم پیدا نکرد سازمان تبلیغات اسلامی استان پای به میدان گذاشته و با استفاده از ظرفیت دارالقرآن و ظرفیت‌های دیگر زمینه اجرایی شدن این سند را فراهم آورد و آن شورای تعطیل شده را که مستمر در دفتر نماینده ولی‌فقیه برقرار و آثار خوبی داشت، احیا کند.»

برای اطلاع از روند پیگیری احیای سند راهبردی قرآن استان نخست گفت‌وگویی کوتاه با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان انجام شده و سپس صحبت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان را با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه این اداره پیشنهادی را در راستای احیای سند راهبردی قرآن به رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ارائه داده است، اظهار کرد: پیشنهاد این بود که کمیته قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی استان و در راستای احیای سند راهبردی قرآن و دیگر موضوعات قرآنی استان فعال شود و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان نیز این پیشنهاد را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارجاع داد تا در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان این موضوع مطرح و بررسی شود.

وی ادامه داد: اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی با تک‌تک اعضای حقیقی و حقوقی سند گفت‌وگوهایی داشت که این گفت‌وگوها و پیشنهادات جمع‌بندی و طی یک نامه و پیشنهاد به دفتر شورای فرهنگ عمومی استان تحویل داده شد؛ اگرچه امکان فعالیت شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی که پیش از این ذیل شورای فرهنگ عمومی استان فعال بود وجود ندارد اما می‌توان از ظرفیت کمیته قرآن بهره گرفت.

تشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع ایجاد کمیته قرآن

در ادامه، ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به خبرنگار ایکنا، گفت: چندی پیش نامه‌ای از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر پیشنهاد اداره‌کل تبلیغات اسلامی و تأکید بر احیای فعالیت‌های شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دریافت کردیم که البته این شورا از سال ۹۶ بر اساس تصمیم کلان کشوری در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها ادغام شده و شرح وظایف و تقسیم کار متفاوتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این نامه تأکید شده بود که این پیشنهاد و اعلام آمادگی اداره تبلیغات اسلامی استان مبنی بر تشکیل کمیته قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی استان که مورد استقبال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار گرفت، در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و به بحث گذاشته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه نامه یاد شده در ایام بعد از نوروز و در بحبوحه انتخابات به این اداره واصل شد، تصریح کرد: طبیعتاً در آن زمان تمامی فعالیت‌ها حول محور انتخابات قرار داشت و یک یا دو جلسه تشکیل شده شورای فرهنگ عمومی استان در این مدت نیز به موضوع انتخابات اختصاص داشت و تمامی گزارش‌ها بر محور انتخابات ۱۴۰۰ قرار گرفته بود.

شریفی گفت: در جلسه ماه آینده شورای فرهنگ عمومی استان، یکی از دستور کارهای ویژه شورا طرح موضوع احیا یا تشکیل کمیته قرآن خواهد بود که موضوع احیای سند راهبردی قرآن استان نیز در راستای آن مطرح خواهد شد؛ در همین راستا نظرات قرآنیان و فعالان قرآنی و به‌ویژه مدیران و متولیان مؤسسات و مراکز قرآنی شنیده خواهد شد چرا که هر تصمیمی در جلسات گرفته می‌شود، اجرای آن باید به دست مؤسسات و مراکز قرآنی محقق بشود لذا می‌طلبد همواره از نظرات فعالان و قرآنیان بهره‌مند باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه تداخل وظایف نهادهای قرآنی گاه منشا ایجاد مشکلاتی می‌شود، تصریح کرد: شایسته نیست که تداخل وظایف سبب کند شدن روند انجام فعالیت‌های قرآنی شود و با وجود دخیل بودن تمامی ادارات در عرصه فعالیت‌های قرآنی رضایت‌مندی مطلوبی وجود ندارد. می‌طلبد که تمامی دستگاه‌های دست اندرکار در قالب یک کمیته در شورای فرهنگ عمومی گرد هم آیند و به‌صورت ماهانه جلساتی را تشکیل و گزارش کار را به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه دهند تا شاهد انسجام در کارهای قرآنی نهادها باشیم.

شریفی گفت: اگر بخش خصوصی این انسجام و یک‌صدایی را در عرصه فعالیت‌های قرآنی دولتی مشاهده کند قطعاً شاهد انتقال رویکرد وحدت به عرصه فعالیت‌های قرآنی در این بخش نیز خواهیم بود و این وحدت رویه قطعاً مسیر روشنی را پیش روی فعالیت‌های قرآنی استان ترسیم می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تأکید بر اینکه تمامی تلاش‌های این نهاد در حوزه قرآن و عترت ناظر به اجرای سند راهبردی قرآن است، بیان کرد: این سند نقشه راه تمامی فعالیت‌های قرآنی را تا سال ۱۴۰۴ برای تمامی دستگاه‌ها پیش‌بینی کرده است و هر تلاشی در حوزه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در واقع کمک به اجرایی شدن این سند است.

انتهای پیام
captcha