پیشرفت در علم و دانش راه تسلط کفار را می‌بندد
کد خبر: 3980145
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲

پیشرفت در علم و دانش راه تسلط کفار را می‌بندد

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه ۱۴۱ سوره نساء گفت: براساس این آیه خداوند هیچ‌گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد کرد، بنابراین مسلمانان باید در حوزه‌های مختلف به دانش، نوآوری، ابداع، خلاقیت و... بپردازند که ورود به این حوزه‌ها در واقع عمل کردن به این آیه است.

پیشرفت در علم و دانش راه تسلط کفار را می‌بنددبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی امروز، 5 تیرماه، در آئین رونمایی از دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، در محل نهالستان آستان قدس رضوی، گفت: از منظر اسلام توجه به علم و دانش اهمیت دارد، این نکته آنقدر مهم است که پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام شرط آزادی کفاری که در جنگ‌ها به اسارت مسلمانان در می‌آمدند را تعلیم آنچه از علم و دانش داشتند به مسلمانان قرار دادند این در حالی است که حضرت شرطی با کفار برای اسلام آوردن نمی‌گذاشتند و هدف ایشان تنها این بود که دانش کفار در هر زمینه نیز به مسلمانان انتقال یابد.

وی ادامه داد: در واقع توجه و تاکید پیامبر اکرم(ص) به علم و دانش بود و اسلام بزرگترین تمدن بشری را به وجود آورد. در حدیثی از پیامبر(ص) داریم که فرمودند؛ اطلبوالعلم ولو باسین این تاکید پیامبر(ص) که دانش را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد، یعنی با توجه به فاصله جغرافیایی چین تا عربستان آن هم در زمان صدر اسلام که پیشرفتی در زمینه حمل و نقل نبود، نشان از اهمیت دادن فراوان رسول خدا به فراگیری علم و دانش بوده است و اینکه در مورد کسب دانش حد و مرزی نیست که پیامبر(ص) دورترین نقطه را در این خصوص می‌فرماید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه 141 سوره نساء که خداوند می‌فرماید: «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلً، و خداوند هیچ‌گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد نمود»، ابراز کرد: براساس این آیه که البته با شعار محقق نمی‌شود، مسلمانان باید در حوزه‌های مختلف به پیشرفت، دانش، نوآوری، ابداع، خلاقیت و... در زمینه علمی بپردازد که ورود به این حوزه‌ها در واقع عمل کردن به این آیه است.

بزرگترین تمدن بشری در سایه علم ایجاد شد

وی خطاب به مدیران و فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: از منظر دینی باید توجه داشت که شما به آموزه‌های دینی جامه عمل می‌پوشانید. کشور اسلامی را به لحاظ پیشرفت و تمدن کمک می‌کنید که این کار بزرگی است و ما هر چقدر بتوانیم به این حوزه‌ها کمک کنیم وظیفه خود می‌دانیم.

مروی ادامه داد: این روحیه اعتماد به نفس به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمد، چرا که قبل از انقلاب و در دوران شاهنشاهی این فرهنگ به ما القاء شده بود که ما نمی‌توانیم و تنها باید از غرب کمک گرفت و این باور یک ملت شده بود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: برای به استعمار کشیدن یک کشور همین لازم است که تصور کند، نمی‌تواند. در سال‌های نخست پیروزی انقلاب امام راحل در سخنرانی‌های مکرر روی اعتماد به نفس به ویژه روی اعتماد به نفس جوانان و دانشگاهیان تأکید می‌کردند.

وی با بیان اینکه با وجود خودباختگی در دوران ستمشاهی و قاجار، تاریخ نشان داده که ما می‌توانیم، افزود: پیامبراعظم(ص) بزرگترین تمدن را با تاکیداتی که روی علم و دانش داشتند ایجاد کردند و در این راستا بسیاری از مرزها را برداشتند، لذا ما نیز باید مرزهای خودساخته برگرفته از نگاه‌های جریانی و تنگ‌نظرانه را برداریم تا پیشرفت حاصل شود که در این خصوص نگاه ارزشی لازم است و از طرفی با توجه به آیه 141 سوره «نساء» خداوند نمی‌پسندد، کفار بر ما مسلط شود باید علم و دانش را بکار گیریم و خودباوری را محقق کنیم.

پیشرفت کشور به منابع طبیعی معطوف نشود

مروی بیان کرد: ما از یک مراحلی که اعتماد به نفس نداشتیم، عبور کردیم. روزی بود که حتی یک فشنگ هم نمی‌‎توانستیم بسازیم و برای چند موشک دست به دامن قذافی شدیم و قذافی پنج موشک به ما داد و نیرو فرستاد تا علم استفاده از آن را در اختیار قرار ندهد و این ذلت بود که قذافی برای ما خط نشان بکشد، اما امروز خوشبختانه دانش ساخت موشک را داریم و حتی صادرکننده هستیم که این همان اعتماد به نفس است.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: کجا تصور می‎کردیم روزی در دانش هسته‌ای به اینجا برسیم. انقلاب اعتماد به نفس را به جوانان و دانشمندان ما داد و نیروی محرکه همان اعتماد به نفس است که شجاعت و جسارت می‌‎دهد که هر کار غیرممکن ممکن شود، این همان اعتماد به نفسی است که در دوران شاهنشاهی از ما گرفته بودند.

وی با بیان اینکه نگاهمان برای پیشرفت نباید به منابع طبیعی باشد، افزود: اکثر کشورهای پیشرفته فاقد منابع طبیعی هستند و برای پیشرفته شدن از عقل خود بهره بردند، این در حالی است که نیجریه هم نفت و هم معدن دارد و از ثروتمندترین و در عین حال بدبخت‌ترین کشورهاست.

عقل و استعداد بزرگترین سرمایه انسان است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نفت سرمایه نیست. خدا بزرگترین سرمایه یعنی استعداد و عقل را به همه انسان‌ها داده است که باید از این سرمایه بزرگ استفاده کرد. شرکت‌هایی هستند که گوشی موبایل را با یک دلار تولید می‌کنند و ما چندین دلار از آن‌ها می‌خریم. شرکت مایکروسافت که مالک آن بیل گیتس است، هر ثانیه ۲۲۶ دلار درآمد دارد که درآمد آن با همه نفت خلیج‌فارس برابری می‌کند، این افراد در واقع از عقل استفاده کرده است. شرکت سامسونگ ۳۲۷ میلیارد دلار درآمد در سال دارد، این کشورها نفت و معدن نداشتند بلکه از دانش بهره بردند.

وی نسبت به تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: در این راستا شکست و پیروزی هر دو با هم است و راه پیروز شدن و رسیدن به موفقیت از شکست‌ها می‌گذرد، اگر بنا بر پیروزی بود، بنابراین پیامبر(ص) باید در همه جنگ‌ها پیروز می‌شد، اما پس از شکست ناامید نشد.

مروی اظهار کرد: دانش باید به روز باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان باید به این مهم توجه کنند، همانطور که بدن انسان نیاز به غذا دارد، روح انسان نیز نیازمند دانش و اطلاعات جدید است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بومی کردن دانش با ارزش‌ها و فرهنگ خودمان، باید انجام شود، ما باید اطلاعات و دانش همه کشورها را به دست آوریم و با ارزش‎های دینی و فرهنگ خودمان بومی کنیم. دانش ما باید به روز باشد، از تجربیات دیگران بهره گیریم، ضمن اینکه در آستان قدس رضوی نیز وظیفه داریم، به این شرکت‎ها توجه کرده و از آن حمایت کنیم.

بهره‌‎گیری از محضر عالم آل محمد در مسائل علمی

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) عالم آل محمد هستند، لذا برای برگزاری جلسات شرکت‌های دانش‌بنیان، در صحن انقلاب یا آزادی غرفه‎‌ای را با عنوان فعالیت‌های دانش‌بنیان اختصاص خواهیم داد تا در این خصوص نیز از عنایات امام هشتم(ع) نیز بهره ببریم.

مروی افزود: شاگردان ارسطو هرگاه در مسائل فلسفی به بن‌بست می‌رسیدند، بر سر مزار ارسطو می‎رفتند و آنجا مسئله برایشان حل می‎شد، این موضوع ربطی به مسلمان و غیرمسلمان ندارد و برای همه اثبات شده است. ملاصدرا نیز می‎فرماید هرگاه با مشکلات فلسفی برخورد می‌کردم، در حرم حضرت معصومه(س) پاسخ می‌گرفتم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در تولید واکسن نیز گوشزد کردم تیم تولیدکننده بیایند و از حضرت کمک بگیرند، چرا که حضرت پاسخگو هستند.

وی اضافه کرد: نگاه ما باید به داخل کشور باشد به نحوه صحیحی باشد، در کشور مشکلاتی وجود دارد و برخی از واردات، تولید کشور را نابود می‎کند، ضمن اینکه برخی از واردات ضرورت دارد، اما در تولید آنچه توانایی آن در داخل وجود دارد، باید تلاش شود و دست سودجویان در این راستا کوتاه شود، ما از اروپایی‎ها و آمریکایی‎ها چیزی کم نداریم و اثبات شده که هوش ایرانی هوش برتر است. عقل نعمت خوبی است و بهترین دعا این است که خداوند به مسئولین و به همه ما عقل بدهد.

مروی تصریح کرد: هدایت نیاز به استمرار دارد و دعا برای اینکه خداوند به همه عقل بدهد، دعای خوبی است، چرا که عقل مراتب دارد. عقل مدیریتی برای هر مسئولی لازم است. پاکدستی، دلسوز بودن و مدیریت صحیح برای هر مسئولی لازم است، نمی‌خواهم بگویم ارزش‌ها را نادیده بگیریم، اما اینکه مسئولی به نماز جمعه نرود، نرفته اما مدیریت عاقلانه بسیار اهمیت دارد، البته که تخصص در کنار اینکه فرد مؤمن باشد، بسیار خوب است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: یک مدیر باید تخصص، تعهد، پاکدستی را در کنار دلسوز بودن داشته باشد، این موارد در واقع معیارهای مهم برای مدیریت عاقلانه و درست است.

اعتبار و سرمایه آستان در اختیار علم و دانش است

وی گفت: وظیفه ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم، تصدی‌گری در این راستا نداریم. امکانات، سرمایه و اعتباری که داریم در اختیار قرار می‌دهیم و امید داریم این شرکت‌ها تکثیر شود. دستگاه امام رضا(ع) بیش از هر دستگاهی سزاوار است به این حوزه‌ها بپردازد.

مروی با تاکید بر اینکه در این راه باید بر مشکلات فائق آمد، ابراز کرد: کار روان نیست و موانع در این راه زیاد است. نفوذی‌ها همه جا هستند و در بسیاری از مراحل از جمله گرفتن مجوز ممکن است، با مشکلاتی روبرو شد، اما نباید نا امید شوید باید مقاومت کنید.

انتهای پیام
captcha