برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان در تابستان 1400 تشریح شد
کد خبر: 3982843
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قرآن سیما/

برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان در تابستان 1400 تشریح شد

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما امروز، 18 تیرماه موضوع عمومی کردن فعالیت‌های قرآنی میان دانش‌آموزان و نه تخصصی کردن، همراهی آموزش و پرورش در طرح قرآنی 1455 و فعالیت 757 مرکز دارالقرآن در بیش از 740 منطقه آموزش و پرورش مطرح و حول آن سخنانی مطرح شد.

از عمومی کردن فعالیت‌های قرآنی توسط آموزش و پرورش تا فعالیت 757 مرکز دارالقرآنبه گزارش ایکنا، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما امروز، 18 تیرماه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و با موضوع «تشریح برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان در تابستان 1400 و همچنین جایگاه و نحوه همراهی آموزش و پرورش با طرح قرآنی 1455» همراه بود.

وی با اشاره به ماندگاری طرح 1455 از طرح 1441 از ابتدای راه‌اندازی، گفت: یکی از ارکان اجرایی و دستگاه‌های همراه در این طرح، آموزش و پرورش به واسطه جامعه مخاطب دانش‌آموزان و فرهنگیان بوده است. همچنین امسال نیز هزار و چهارصد و پنجمین سال نزول قرآن را به جشن می‌نشینیم و در اجرای این طرح دستگاه‌ها با همدلی کنار هم فعالیت می‌کنند.
مسیب‌زاده با اشاره به تشکیل جلسات هماهنگی و تولید محتوا و تغییرات این طرح متناسب با جامعه مخاطب دانش‌آموزی، اضافه کرد: این امر به دلیل جامعه مخاطب دانش‌آموزی و فرهنگیان عزیز است. مجری اصلی این طرح صدا و سیما است که سایر دستگاه‌ها در کنار آن همکاری دارند، از سوی دیگر با توجه به اجرای این طرح در بستر فضای مجازی نیز انجام تبلیغات بیش از گذشته مهم بود.
وی با اشاره به اینکه امسال طرح قرآنی 1455 با محوریت آیات موضوعی و 70 آیه طی 10 هفته در حال اجراست، افزود: شرکت‌کنندگان در این طرح آیاتی را متناسب با زندگی و حال و هوای کاربردی زندگی خود حفظ می‌کنند و ترجمه و تفسیر آن را فرامی‌گیرند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سایر طرح‌های حفظ که میان دانش‌آموزان در حال اجراست، گفت: در آموزش و پرورش به دنبال عمومی کردن فعالیت‌های قرآنی میان دانش‌آموزان هستیم و نه تخصصی کردن فعالیت‌ها. یعنی در وهله نخست به دنبال شناسایی ظرفیت دانش‌آموزان و نهادینه کردن آموزه‌های قرآنی میان آنها هستیم تا پس از علاقه‌مندی با مراجعه به مراجع ذیصلاح به دنبال پیگیری حفظ قرآن به صورت تخصصی باشند.

مسیب‌زاده اضافه کرد: 30 هزار پایگاه تابستانه فعال در سراسر کشور در سطح آموزش و پرورش وجود دارد که همه در کنار فعالیت‌های خود با طرح 1455 همکاری دارند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مراحل سختی که در زمینه تولید محتوا در بستر فضای مجازی متناسب با دانش‌آموزان وجود دارد اشاره کرد و گفت: کرونا موجب شد تا این تهدید تبدیل به فرصت شود و با توجه به تأکیدات مکرر رهبری در توجه به فضای مجازی و عدم توجه عملی و عینی به آن، در شرایط کرونا با راه‌اندازی شبکه شاد و تولیدات محتوایی متناسب با دانش‌آموزان و همچنین خلاقیت فرهنگیان عزیز در تولید محتوا و ساخت کلیپ و تیزر، بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم.

مسیب‌زاده با اشاره به فعالیت قرارگاه مجازی در بستر شبکه شاد با پایگاه‌های مختلف، اضافه کرد: پایگاه حفظ این قرارگاه بیشترین ظرفیت را داراست؛ 350 هزار دانش‌آموز در این فضا به صورت تخصصی حفظ قرآن را دنبال می‌کنند.
وی با اشاره به طرح‌های حفظ موضوعی، طرح نور و طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن و نیم جزء میان دانش‌آموزان، اظهار کرد: آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌های موفق در زمینه حفظ است. هرچند معتقدم تلاوت روزانه حلقه مفقوده ایست که در فرهنگسازی قرآن میان خانواده‌ها نقش‌آفرین است.
وی با اشاره به برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز فرهنگیان و سی و نهمین دوره مسابقات دانش‌آموزی، گفت: مرحله کشوری مسابقات فرهنگیان روز گذشته، با دبیرخانه استان خراسان رضوی به پایان رسید و مسابقات دا‌نش‌آموزی نیز در بخش آوایی از 27 تا 31 تیرماه با دبیرخانه استان خراسان رضوی و دوم تا هفتم مردادماه در بخش پژوهشی به میزبانی استان سمنان برگزار خواهد شد. مسابقات به صورت غیرحضوری و با حضور داوران در استان‌های میزبان برگزار می‌شود. اهدای هدایای تبرک امام رضا(ع) و ارسال به درب منزل و اجرای زیارت نیابتی از میان متسابقان از جمله برنامه‌هایی است که در کنار برگزاری مسابقات انجام می شود.

مسیب‌زاده بیان کرد: برگزاری مجازی مسابقات موجب کاهش 50 درصدی هزینه‌ها بود اما جوایز را دو برابر کردیم. از سوی دیگر خانواده‌ها را با مسابقات قرآن درگیر کردیم هرچند مسابقات دارای اهمیت نیست بلکه بیشتر حال و هوای انس با قرآن میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مهم است.
وی در ادامه به فعالیت 757 مرکز دارالقرآن در بیش از 740 منطقه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: هر کدام از این دارالقرآن‌ها یک مدیر موظف و نیروهای انسانی دارد. این مراکز فضای امن برای انس دانش‌آموزان با قرآن در محلات است. هدف این است که در هر منطقه آموزش و پرورش دو دارالقرآن یکی برای دانش‌آموزان دختر و دیگری برای دانش‌آموزان پسر فعال باشد.

مسیب‌زاده در پایان تأکید کرد: رشد کیفی فعالیت‌ها مهم‌تر از رشد کمی آنهاست. در این مراکز دانش‌آموزان علاقه‌مند به انجام بیشتر فعالیت‌های قرآنی و فراگیری تخصصی، حضور دارند همچنین از ظرفیت دانش‌آموزان سطح بالا در این مراکز به عنوان معلم استفاده می‌شود.
انتهای پیام
captcha