هرمزگان نیازمند یک نهضت توسعه فعالیت‌های قرآنی است
کد خبر: 3983062
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

هرمزگان نیازمند یک نهضت توسعه فعالیت‌های قرآنی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصدی‌گری دستگاه‌های اجرایی در فعالیت‌های قرآنی را یک آفت بزرگ دانست و گفت: فضاها و فعالیت‌های قرآنی استان به نسبت گستردگی آن بسیار محدود هستند و باید نهضت 3 ساله توسعه خانه‌ها، مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی هرمزگان کلید بخورد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر انصاری‌راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، صبح امروز، 19 تیرماه، در نشستی با هیئت‌مدیره جدید اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی - مردمی قرآن و عترت استان، اظهار کرد: خدا را شاکریم که شاهد رویش و پویش خوبی در فضای قرآنی استان هستیم و این فرصت، ظرفیت و امکان بسیار بزرگی است که در فراروی ما قرار گرفته است.

وی افزود: فرصت خدمت گذاری به قرآن کریم در استان هرمزگان فراهم شده و ان‌شاءالله با توجه به زیرساخت‌ها و امکاناتی که در استان وجود دارد، بتوانیم گام‌های مؤثری را در عرصه قرآنی این استان برداریم. هدف اصلی این است که بتوانیم با استفاده از منابع انسانی قرآن کریم، ظرفیت و فضایی که ایجاد شده و هم‌افزایی که من‌بعد میان دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد خواهد شد، شاهد خدمات خوبی در استان باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: ما در پی آن هستیم که در حوزه قرآنی به یک رشد متوازن در همه شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای استان دست یابیم و این‌گونه نباشد که در حوزه‌های مختلف و به خصوص حوزه قرآنی نگاه و تمرکز ما تنها به یک شهرستان خاص باشد. ضرورت دارد که ما گستره استان هرمزگان را ببینیم و فرصت‌هایی که در اختیارمان قرار می‌گیرد را توزیع کنیم.

انصاری‌راد ادامه داد: اگر قرار است احداث خانه یا مؤسسه قرآنی یا هر نوع فعالیت دیگری در حوزه قرآن انجام شود، حجم فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که حق همه شهرستان‌های استان موردتوجه قرار گیرد و آمایش سرزمینی را در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر بگیریم. سیاست کلی ما در حوزه قرآنی این است که باید کلیه فعالیت‌ها به مؤسسات و تشکل‌های قرآنی و مردم برون‌سپاری شود.

وی عنوان کرد: مؤسسات و خانه‌های قرآنی که در استان راه‌اندازی شده، فعالیت‌ها و فضاهای مختلفی که اداره ارشاد، اوقاف و تبلیغات اسلامی در حوزه قرآن دارند باید یک سیاست را دنبال کنند و آن نیز برون‌سپاری فعالیت‌ها به عناصر فعال قرآنی است. در حقیقت هدف از راه‌اندازی اتحادیه قرآنی نیز بر اساس این معیارها پیش رفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: در گذشته دستگاه‌های اجرایی متولی اجرای فعالیت‌های قرآنی بودند اما امروز باید موانع را برداریم و برای عناصری که می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند، بسترها را فراهم کنیم. باید از تصدی‌گری‌های غیرضروری توسط دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کنیم. تبلیغات اسلامی، ارشاد، اوقاف و حتی آموزش و پرورش نیز باید در این راستا گام بردارند.

انصاری‌راد اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در کنار اتحادیه جدید مؤسسات قرآنی در راستای رفع موانع و بسترسازی توسعه فعالیت‌های قرآنی قرار دارد. فضاهای قرآنی استان هرمزگان بسیار کم هستند و حدود 350 خانه و مؤسسه قرآنی به نسبت تعداد روستاها و شهرها و وسعت استان هرمزگان بسیار کم است و باید در نهضتی 3 ساله، توسعه خانه‌ها و مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی هرمزگان کلید بخورد. اگر افراد توانمند از اخذ مجوز و فعالیت واهمه داشته و در عرصه عمل قرار نگیرند، دستگاه‌های اجرایی مجبور به تصدی‌گری می‌شوند و این آفت بزرگی است.

وی اظهار کرد: ان‌شاءالله با روحیه جوان و انقلابی که در هیئت‌مدیره جدید می‌بینیم، شاهد توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان باشیم. متأسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب،  می‌بینیم که در برخی معلمان آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مدیران اجرایی مشکلاتی در آموزش و روخوانی قرآن وجود دارد و با توجه به اینکه قرآن کتاب انقلاب است، این مسئله دردی است که نیاز به درمان دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اتحادیه جدید باید مشکلات و موانع را رصد، شناسایی و سپس اولویت‌بندی کند. نیاز به اعتبار نیز وجود دارد، سازمان دارالقرآن اعتبار محدودی را به مؤسسات قرآنی اختصاص می‌دهد که همین اعتبار محدود باید با رعایت عدالت بین همه مؤسسات فعال توزیع شود. ان‌شاءالله با عبور از شرایط سخت کرونایی که در استان حاکم شده، بتوانیم جلسات بیشتری با جامعه قرآنی برگزار کنیم، مسابقات و جشنواره‌ها گسترش و بازدید از مؤسسات و محافل قرآنی افزایش یابد.

انصاری‌راد در پایان یادآور شد: متأسفانه در گذشته در اتحادیه مؤسسات قرآنی، انگیزه‌ها متعالی و گام‌ها پیش برنده نبود، هرچند اعضا تلاش خود را در حد توان می‌کردند و ما امروز چشم خود را ابتدا به تفضلات الهی و در ثانی به همت و اراده قوی هیئت‌مدیره جدید اتحادیه مؤسسات قرآنی دوخته‌ایم تا گام‌های قوی و تأثیرگذاری را در این مسیر بردارند.

انتهای پیام
captcha