نیازمند بازنویسی داستان‌های مذهبی برای کودکان هستیم
کد خبر: 3983195
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
یک مشاور و نویسنده کودک:

نیازمند بازنویسی داستان‌های مذهبی برای کودکان هستیم

یک مشاور و نویسنده کودک گفت: به‌عنوان یک فعال حوزه ادبیات کودک فکر می‌کنم که لازم است در زمینه بازنویسی متون کهن و داستان‌های مذهبی برای کودکان بیشتر کار شود.

نیازمند بازنویسی متون قرآنی و مذهبی هستیمفاطمه حسینی‌فر، مشاور کودک در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: همه ما از خاطرات کودکی، رگه‌هایی از قصه‌ها، شعرها و ادبیات کودک را داریم.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان نقطه تلاقی هنر و اندیشه و روانشناسی کودک است، تصریح کرد: کشور و سرزمین ما از نظر ادبی یک سرزمین بسیار غنی است؛ از لحاظ ادبیات کودک و نوجوان ما در جهان جایگاه بسیار خوبی داریم و از بسیاری از کشورها به‌خصوص کشورهای منطقه سطح بالاتری داریم.

وی ادامه داد: ادبیات کودک در جهان اخیراً رشد بسیار آشکارتری نسبت به گذشته داشته، در این زمینه ادبیات کودک ژاپنی بسیار قوی است و پیشرفت شایانی داشته و ایران نیز جایگاه بسیار خوبی دارد، به‌گونه‌ای که نویسنده‌های بین‌المللی مطرحی داریم که کارشان در سطح بین‌المللی شناخته شده و جایزه‌های بین‌المللی کسب کردند.

این مشاور کودک با بیان اینکه در سطح کشور هم که آثار فاخر زیادی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد، تصریح کرد: نوشتن برای کودکان اگرچه شاید در نگاه اول برای خیلی‌ها آسان باشد، اما در واقع بسیار دشوارتر از نوشتن برای بزرگترهاست، چراکه اگر می‌خواهیم کاری بنویسیم که کودکان دوست داشته باشند باید از زاویه دید بچه‌ها به دنیا نگاه کنیم و این بسیار سخت‌تر از این است که بخواهیم از زاویه دید یک بزرگسال نگاه کنیم و بنویسیم.

حسینی‌فر ادامه داد: نویسندگان نامداری در زمینه ادبیات کودک در کشور داریم که آثار بین‌المللی دارند، مانند فرهاد حسن‌زاده که جایزه‌های بین‌المللی را از آن خود کردند و استاد احمد اکبرپور که ایشان هم جایزه یونیسف داشتند.

وی با بیان اینکه نویسندگان بسیار خوبی داریم که در حوزه شعر و داستان کودک قلم می‌زنند مثل زهره پری رخ که آثار ارزنده‌ای به جای گذاشتند، افزود: اخیرا سازمان‌ها و نهادهایی هم در زمینه ادبیات کودک وارد کار شدند که بسیار قوی کار می‌کنند مانند شورای کتاب کودک که سال‌هاست در راستای معرفی آثار شاخص کودک و تولید آثار شاخصی در زمینه ادبیات کودک فعالیت می‌کند.

این مشاور کودک بیان کرد: از بزرگان این حوزه، توران میرهادی هستند که بنیانگذار شورای کتاب کودک و بنیانگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بودند و ۶۰ سال در این حوزه فعالیت کردند و آبان‌ماه ۹۵ از دنیا رفتند.

حسینی‌فر ادامه داد: به‌عنوان یک فعال حوزه ادبیات کودک فکر می‌کنم که لازم است در زمینه بازنویسی متون کهن و بازنویسی داستان‌های مذهبی برای کودکان بی‌شمار کار شود.

وی بیان کرد: در زمینه متون کهن و قصص قرآنی کارهای خوب وجود دارد، اما در حدی که باید باشد نیست‌؛ لازم است که در این زمینه هم نویسندگان خلاق حوزه کودک وقت و انرژی بیشتری بگذارند تا بتوانیم کارهای قوی‌تری را شاهد باشیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با بیان اینکه مجموعه‌هایی مانند «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در این زمینه سنگ تمام گذاشتند، افزود: این مجموعه هشت جلد است و مؤلف آن، مهدی آذری‌یزدی هستند.

حسینی‌فر ادامه داد: یک جلد آن شامل قصه‌های قرآنی می‌شود و جلدهای دیگر شامل متون دیگر ادبیات فارسی مانند کلیله و دمنه و قابوس‌نامه و گلستان سعدی، قصه‌های ۱۴ معصوم را دارد که جزء گنجینه‌های ارزشمند برای کودکان ایران است.

کتاب‌های دم دستی و با چاپ آسان، ذائقه کودک را تغییر می‌دهد

وی تصریح کرد: از جمله ضعف‌هایی که در ادبیات کودک وجود دارد، چاپ آسان کتاب است؛ اینکه هر شخصی با اندک تخصصی می‌تواند تعداد زیادی کتاب کودک تولید و منتشر کند.

این مشاور کودک بیان کرد: آثار فاخر در این بین، مخاطب خاص خود را جذب می‌کنند؛ مخاطبان معمولا خاص بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند، اما برای مخاطب عام چون کتاب‌های دم دستی با محتوای نه چندان غنی زیاد منتشر می‌شود ذائقه کتابخوانی کودکان ما را به شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

شوراهای تخصصی کتاب فعال شوند

حسینی‌فر اظهار کرد: خانواده‌ها و مربی بدون اینکه تحقیق کنند یا سخت‌گیری انتخاب کتاب داشته باشند شاید از کتاب‌هایی استفاده کنند که غنی نیست و زیاد در سطح جامعه ما وجود دارد و این کار را دشوار می‌کند.

وی بیان کرد: راهکار پیشنهادی این است که برای گرفتن مجوز چاپ حتماً شوراهای تخصصی وجود داشته باشد و به هر کتابی که محتوای غنی ندارد، اجازه چاپ داده نشود تا آثار خوب و فاخر در میان انبوه آثاری که شاید غنای محتوای اثر نداشته باشند گم نشود و نویسنده‌های حوزه کودک تلاش بیشتری برای بالا بردن غنای کاری خود کنند.

این مشاور کودک یادآور شد: نویسندگان شاخص و برجسته خود با وسواس، دقت و سختگیری‌های زیادی اثر تولید می‌کنند، اما این کار باعث می‌شود که سایر نویسندگان روی غنای محتوایی کار کنند و تمرکز بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام
captcha