ترجمه آذری دیدگاه رهبر انقلاب درباره حقوق بشر منتشر شد
کد خبر: 3984094
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

ترجمه آذری دیدگاه رهبر انقلاب درباره حقوق بشر منتشر شد

به همت وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان کتاب دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) درباره مسائل حقوق بشری به زبان آذری ترجمه و منتشر شد.

به گزارش ایکنا، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان گفت: حفـظ حقـوق بشـر و کرامت انسـانی از مباحـث اساسـی و مـورد تأمـل در هـر جامعه‌ای اسـت و دولتمردان کشـورهای مختلف هر یـک بـه گونه‌ای سعی دارند حتی در ظاهـر دم از آن بزنند. مقـام معظـم رهبـری (مدظله العالــی)  در بیانـات مختلف خـود و در مراسـم گوناگـون دیـدگاه خـود را نسبت بـه این امر مهم آشکار ساخته و به گوش جهانیان رسانده‌اند.
وی افزود: در ایــن کتاب بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالــی)  دربـاره حقوق بشـر و برخـی از مـوارد نقض آن توسط بزرگترین مدعی دروغین حقوق بشـر یعنی آمریکا بـه رشته تحریر درآمده است. 
بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایـن کتاب دیدگاه مقـام معظم رهبری را دربــاره حقــوق بشــر مورد بررسی قرار داده و با توجـه بـه سخنان ایشـان، نظرات وی را درباره مسائل مختلفی که بـه نوعی بـا حقـوق بشـر و نقـض آن مرتبط هسـتند، جویـا شـده است.
حضــرت آیــت‌الله خامنــه‌ای‌(مدظله العالــی) معتقدنـد کشــور آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر اسـت و نباید ادعای حقوق بشر داشــته باشــد. در این‌بــاره ایشــان می فرماینــد: آمریکایی‌هــا حــق ندارنــد نــام حقـوق بشـر را بـر زبـان جـاری کننـد. کسـانی کـه لکـه ننــگ کارهایــی از قبیــل زنــدان گوانتانامــو و ابوغریــب و بمبــاران مناطــق مســکونی در عــراق و افغانســتان و جاهــای دیگــر روی پیشــانی آنهاســت، مظهــر نقــض حقــوق بشــر، خــود آنهــا هســتند؛ این‌هــا وقاحــت دارنــد کــه بــاز هــم از حقــوق بشــر حــرف می‌زننــد. کشــورها را متهم می‌کننــد بــه حمایــت از تروریســم! تروریســت‎ها زیــر بــال خــود آمریکایی هــا رشــد کرده‌انــد.
در بخشی دیگر از کتاب بــه تفــاوت حقــوق بشــر در گفتمــان اسـلام و غــرب از نظر معظم له؛ حقـوق بشـر در سـایه ی اسـلام و حکومـت اسـلامی تأمیــن می شــود؛ اســلام اســت کــه می‌گویــد: «ان  الحکم الا لله امر الا تعبــدوا الا ایاه»، این حکم، هر حاکمیت ظالمانـه ای را نفـی می‌کنـد و همچنین این مطلب که هیـچ کـس حـق نــدارد بــر مــردم حاکمیــت داشــته باشــد؛ مگــر آنکــه دارای معیارهــای پذیرفتــه شــده باشــد و مــردم او را پذیرفتــه باشــند، آمده است. در ادامه کتاب مباحثی همچون مــوارد نقــض حقــوق زنــان در غرب، حقــوق اقلیت‌هــا و مســئله فلســطین از دیــدگاه مقــام معظــم رهبــری بیــان شده است.
این کتاب براساس تحقیقات اکرم فضلی خانی، از محققین و فعالان حقوق بشر و امور زنان تهیه و تنظیم شده و مرجع خوبی برای محققان، اساتید و دانشجویان و علاقه‌مندان به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره حقوق بشر در گفتمان اسلام و غرب است.
ربیعی افزود: ترجمه این کتاب به زبان آذربایجانی می‌تواند در نشان‌دادن برخـی مـوارد نقـض حقوق بشر به وسیله بزرگتریـن مدعـی دروغیـن حقـوق بشـر یعنـی آمریـکا برای ملت این منطقه مؤثر باشد.
این کتاب به همت وابستگی فرهنگی کشومان در نخجوان ترجمه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای آتی به آدرس https://nakhchivan.icro.ir سایت نمایندگی فرهنگی نخجوان مراجعه و فایل الکترونیکی این کتاب را دریافت کنند.
انتهای پیام
captcha