غدیر همانند قرآن روشن است/ شبهات بعدا ایجاد شدند
کد خبر: 3986089
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
حجت‌الاسلام نجارزادگان:

غدیر همانند قرآن روشن است/ شبهات بعدا ایجاد شدند

استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه ماجرای غدیر پیوست 23 ساله رسالت را دارد، گفت: اصل ماجرای غدیر مانند خود قرآن هیچ شبهه‌ای ندارد و کسانی که عامدانه و سهوا شبهه در مورد آن درست می‌کنند سبب زیر سؤال رفتن آن نمی‌شوند.

ماجرای غدیر همانند قرآن روشن است/ پیوست 23 ساله رسالت در ماجرای غدیر

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین فتح‌الله نجارزادگان، استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران دوم مردادماه در نشست علمی «روش نقد و ارزیابی شبهات غدیر»، گفت: ماجرای غدیر مانند خورشید می‌درخشد و غیرقابل انکار است و اگر شبهه‌ای پیرامون آن نقل شده است برای بعد از آن و در طول تاریخ است هر چند این شبهات هم هرگز نتوانسته است اصل را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه مجموعه آیات مرتبط با ولایت در قرآن، یک مجموعه و پازل هستند، افزود: در مدارک سنی، 22 سند مستقل داریم که 15 سند از صحابه و مابقی از تابعین درباره آیه ولایت بیان شده و آورده‌اند که امام(ع) در رکوع بودند و این آیه؛ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ، نازل شد؛ آیا با وجود چنین نقل‌هایی کسی می‌تواند این شان نزول را منکر شود؟ به تعبیر علامه طباطبایی اگر ما منکر چنین ماجرایی شویم پس باید تمامی شان نزول‌ها را انکار کنیم و هیچ چیزی قابل دفاع نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کدام حادثه غیر از آیه تطهیر هست که اینقدر کثرت طرق داشته باشد، افزود: فرض کنیم همه اسناد روایات مرتبط با این شان نزول، ضعیف باشد ولی وقتی از حد تواتر فراتر رود کثرت طرق، جبران ضعف سند می‌کند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند منکر شود و کسی هم البته منکر نشده است و فقط بر آن حاشیه و ان قلت وارد کرده‌اند.

نجارزادگان با بیان اینکه چنین حادثه‌ای یعنی تصدق انگشتری در حین نماز مستحبی در مسجد مدینه و بدون پیش زمینه قبلی چندبار ممکن است رخ دهد؟ اضافه کرد: اینکه سائلی وارد مسجد شود و امام در نماز باشند و در حین نماز مستحبی انگشتری خود را به سائل بدهند ممکن است با زمینه‌سازی قبلی تکرار شود ولی بدون پیش زمینه واقعا هیچگاه قابلیت رخ دادن ندارد؛ خداوند هم ولایت امام را در حادثه‌ای بیان کرده که قابل بازسازی نیست به همین دلیل هیچ کسی مدعی نشد که تصدق در رکوع شامل او هم می‌شود. 

وی با اشاره به آیه 67 مائده؛ «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» و ابلاغ ولایت امام علی(ع) تصریح کرد: در این آیه خداوند بر پیامبر(ص) فرمود که آنچه را بر تو نازل شده بود به گوش و جان مردم برسان؛ مبلغ کسی نیست که روی منبر آیه بخواند، خواننده آیه را قاری و تالی گویند ولی مبلغ کسی است که مطلب را به جان مردم بنشاند؛ پیامبر(ص) در تراز ولایت خدا و رسول، ولایت علی(ع) را مطرح و این ولایت را در غدیر تفسیر کردند، بنابراین هیچ غباری درباره آن وجود ندارد اگر واقعیت را بخواهیم بپذیریم.

غدیر همانند قرآن شبهه ندارد

نجارزادگان تاکید کرد: اصل ماجرای غدیر مانند خود قرآن هیچ شبهه‌ای ندارد و کسانی که عامدانه و سهوا شبهه در مورد آن درست می‌کنند سبب زیر سؤال رفتن آن نمی‌شوند البته دائما در طول تاریخ از طرف برخی افراد ان قلت و قلت‌هایی تل‌انبار شده تا این حادثه را از ذهن و زندگی مردم دور کنند ولی همان رسالتی را که پیامبر(ص) بر دوش داشت بر عهده مفسران قرآن است که تداوم دهند و ولایت امام را تبلیغ کنند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: امتیاز منحصر به فرد تفسیر اهل بیت(ع) این است که آیات 3، 55، 56 و 67 سوره مائده همچنین آیه 59 سوره نساء چند قطعه یک جورچین با محوریت بحث امامت است که وقتی کنار هم قرار بگیرند جفت می‌شوند و یک موضوع را می‌سازند ولی تفاسیر اهل تسنن، متشتت‌اند؛ البته آنها منکر آیه انما ولیکم الله (55 مائده) و آیه ابلاغ نیستند ولی سعی می‌کنند آن را با مصادیق و مفاهیم متفاوت به حاشیه ببرند؛ مثلا فردی از آنها 12 مصداق در مورد آیه ابلاغ بیان کرده است ولی در شیعه، ولایت در آیه 55 همان است که در آیات دیگر هم بیان شده و اختلافی در نظرات وجود ندارد. 

اعلان رسمی امامت در روز غدیر

نجارزادگان تصریح کرد: در روایتی کلیدی و راهبردی که کلینی از زراره و محمدبن مسلم از امام باقر(ع) نقل کرده آمده است: خداوند به پیامبر(ص) درباره ولایت در آیات 55 و 56 مائده دستور داد ولایت را همانطور که نماز و ورزه و سایر واجبات را تفسیر کرده تفسیر کند ولی پیامبر(ص) خوف این را داشتند که عده‌ای مرتد شده و حضرت را تکذیب کنند و بگویند داد و ستد سیاسی بین رسول خدا و علی(ع) است؛ حضرت از تردید امت می‌ترسیدند، لذا از خدا استفتاء کردند و خدا وحی فرمود که یا ایها الرسول بلغ ...؛ تو تبلیغ کن و ما اجازه تحریف در آن را نمی‌دهیم و پیامبر(ص) در روز غدیر خم به صورت رسمی رسانه‌ای و اعلان عمومی کرد.

غدیر سرنوشت بشریت است

نجارزادگان افزود: پیامبر دستور دادند هر کسی شاهد غدیر و حاضر است به غایبان اطلاع دهد زیرا غدیر صرفا حادثه و رخداد تاریخی صرف نیست بلکه سرنوشت بشریت است و افتخار شیعه این است که براساس آیه؛ «وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» حزب‌الله و غالب است و اولین چیرگی ما چیرگی در منطق و استدلال است؛ ممکن نیست شیعه با سواد درباره غدیر احتجاج کند و در آن موفق نباشد؛ از ملاجلیل قزوینی تا الغدیر علامه امینی در قرن اخیر منطق شیعه غالب بوده است.

وی افزود: اولین حرف شیعه این است که ما درباره این مجموعه آیات سخن واحدی داریم و آنها جورچین واحد هستند و اگر شما اهل تسنن با ما اختلاف نظر دارید آن را تفسیر کنید و توضیح دهید چرا اینقدر نظرات و روایات شما متشتت است؟ اگر به حقیقتی دعوت می‌کنید اول باید پای خودتان روی آن حقیقت محکم باشد. بنابراین خداوند چنین مدیریت کرده که ولایت، بی غبار بماند و اگر شبهه‌ای هست بعدا ایجاد شده است ولی این شبهات نمی‌تواند ماجرا را ساقط کند و اگر کسی اهل تحقیق باشد با یک دستمال این غبار را پاک می‌کند.

نجارزادگان در پاسخ به این سؤال که ضرورت رسول و بعثت انبیاء دلیل عقلی دارد یا نقلی؟ گفت: هر دو و هر دو هم به موازات هم هستند؛ عقل می‌گوید بشر بدون راهنمای  الهی راه به جایی نمی‌برد و انبیاء باید باشند تا عقل را کامل کنند و آنچه را عقل نمی‌داند، تکمیل کنند و به او بدهند. به این دلیل خدا از طریق وحی هم، ضرورت نبی را ابلاغ فرمود؛ در مورد ولایت هم همین مسئله وجود دارد؛ هدایت خدا برای بشر با خاتمیت تمام نمی‌شود و اگر گفته شود که هدایت به دست علمای امت است درست نیست زیرا علما در فضای اختلاف شدید هستند و گاهی همدیگر را تکفیر می‌کنند.

غدیر و پیوست 23 ساله رسالت

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بشر با کتاب تنها راه به جایی نمی‌برد و همه حتی داعش تکفیری هم می‌گوید من با قرآن فتوا می‌دهم پس باید ثقل قرآن، یعنی عترت هم باشد و عقل و نقل هم مؤید این مسئله است و از جمله مؤیدات نقلی آیاتی است که شرح شد.

وی افزود: غدیر پیوست 23 ساله رسالت پیامبر(ص) را دارد و اگر بخواهیم شبهات را جواب دهیم باید آن را حادثه‌ای از قطعات پازل ببینیم و بریده تحلیل نکنیم و مهمترین پیوند غدیر با آیات 55 و 56 مائده و آیه اکمال و اولی الامر است. البته ما در پاسخ به شبهات غدیر باید ببینیم که مخاطب جاهل قاصر است یا مقصر زیرا هر کدام روش متفاوتی در پاسخ دارند.

وی گفت: مثلا برخی می‌گویند ماجرای غدیر با تقسیم غنائم یمن مرتبط است در حالی که قطعا این مسئله غلط است زیرا حضور امام علی(ع) در یمن برای زمانی خیلی قبل‌تر است و یک نفر از صحابه نگفته‌اند که ما از امام(ع) در بحث تقسیم غنائم دلخور بودیم و پیامبر(ص) برای رفع اختلاف فرمودند که «من کنت مولاه فعلی مولاه» و این مسئله به همراه شبهات دیگر بعد از غدیر درست شد. 

انتهای پیام
captcha