اسلام واجد نظریه عملیاتی در حل مسائل حکمرانی است
کد خبر: 3986578
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
رهبر شیعیان ایتالیا:

اسلام واجد نظریه عملیاتی در حل مسائل حکمرانی است

شیخ عباس دی پالما در همایش تخصصی و علمی حکمرانی علوی، اسلام را واجد نظریه عملیاتی در حل مسائل حکمرانی دانست و به شرح برخی از مستندات این ادعا پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی غدیر، همایش تخصصی و علمی حکمرانی علوی صبح امروز با سخنان شیخ عباس دی پالما به صورت وبینار برگزار شد.

در این همایش تخصصی، محمد‌حسین رجبی دوانی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، محسن اسماعیلی و حسین ظریف‌منش، استاد دانشگاه امام حسین(ع) به ارائه سخنرانی پرداختند.

شیخ عباس دی پالما، رهبر شیعیان کشور ایتالیا طی سخنانی در مورد معنویت در حکومت با تأکید بر نماز، اظهار کرد: برگزاری چنین وبیناری در ایام جشن غدیر جهت تبادل نظرات بین مسائل اقصی نقاط جهان بسیار خوب است.

وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) کمتر از ۵ سال حکمرانی کردند، ولی نمونه‌ای از کاربردی نمودن نظریه حکومتی در اسلام را ارائه کردند. اکنون بیش از ۴۰ سال از انقلاب ایران می‌گذرد که نمونه‌ای از حکمرانی علوی را ارائه داده است و البته برای چالش‌های نوین هم دارای برنامه است و این را حضرت امام خمینی(ره) می‌دانستند.

دی‌پالما گفت: امام خمینی‌(ره) جایگزینی در دنیای مدرن برای حکومت ارایه کرده است. سند آن تأکید بر توحیدی بودن حکومت در ایران است، در حالی که در ایتالیا با تأکید بر کار شروع می‌شود و این یعنی اسلام فقط نظریه نیست، بلکه برای دنیا و اجرا هم راه حل دارد و این تفاوت اسلام با سایر مذاهب هم هست.

رهبر شیعیان ایتالیا ادامه داد: حضرت پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) با تشکیل حکومت نشان دادند که دنبال سعادت کلیت جامعه هستند. فقط دنبال سعادت فردی نیستند. مثلاً همواره در قرآن زکات با نماز آمده است.

وی در ادامه به بررسی معنویت در حکومت با توجه به فرازهایی از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: نامه با خطاب حضرت امیر به اینکه عبد‌الله هستند، شروع می‌شود؛ یعنی به عنوان بنده خدا من خادم بندگان خدا هستم، نه مردم خادم من! هرچند امیرالمومنین(ع) هم هستم.

وی دومین موضوع این فراز از نهج‌البلاغه را مسئله ورود خداوند در حکمرانی تفاوت اصلی اسلام با حکومت‌های غربی دانست و گفت: فراز بعدی این است که حکمران اسلامی تقوای الهی و پرهیزکاری را مدنظر داشته و باید رعایت کند. یعنی ترجیح خواست و اراده الهی بر خود و این عدم توجه به خداوند در حکمرانی غربی ریشه اصلی بحران‌های بزرگ است که اطاعت از خداوند را محدود به کلیسا و مسجد کرده‌اند.

دی پالما در ادامه بیان کرد: حکمران در حکومت علوی نباید غرور داشته و تکبر بورزد، چرا که با توجه به خداوند که بزرگ و بزرگتر است باید حکومت کند.  در کنار دستورالعمل‌های عمومی، حضرت به دستورالعمل‌های جزئی هم توجه دارد و حکمران، نماز را نباید فراموش کند، چون ستون دین است. روزانه و ۵ بار با وجود مشکلات و سختی‌های زیاد باید آن را بجا آورد، چون آرام می‌گیرد.

وی ادامه داد: حضرت علاوه بر جنبه فردی نماز، توصیه به نماز جماعت نیز می‌کنند. چون ابزار آشنایی و اطلاع حکمران از مشکلات مردم و ارتباط با آنهاست. حتی در چگونگی بجا آوردن آن نیز توصیه دارند. نماز فرادا را کامل بجا آور و در نماز جماعت رعایت حال مامومین را باید بکنی.

رهبر شیعیان ایتالیا در جمع‌بندی مطالب خود گفت: اضطراب و سختی کار روزانه را نسیم نماز می‌تواند حل کند. توجه به معنویّت صوفی‌گری نیست و زندگی خدایی و سیاست پایه‌های هم هستند و دست در دست هم دارند و ارتباط با خدا و الهی بودن، ترک دنیا نیست. یقیناً بدون تزکیه نفس، سیاست مضّر و خطرناک است و نهایتاً اینکه عزت با خداوند است و بس.

انتهای پیام
captcha