17 مرداد؛ فرصتی برای تجلیل از واژه «خبرنگار»
کد خبر: 3989204
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴

17 مرداد؛ فرصتی برای تجلیل از واژه «خبرنگار»

روز خبرنگار بهانه‌ای برای رفع دغدغه‌های خبرنگاران، تا این روز را برای خود قلم بزنند، روزی که شاید بهتر بود به تبریک مسئولان بسنده نمی‌کرد، بلکه اندازه‌ای حتی ناچیز خبرنگاران دیده و خواسته‌ها شنیده می‌شد.

رضازاده// 17 مرداد؛ فرصتی برای تجلیل از واژه به گزارش ایکنا از اردبیل، 17 مردادماه، روز خبرنگار همان روزی که با شهادت محمود صارمی قدرت عشق و ایثار در قلم‌زنی را به دنیا ثابت کرد و به عنوان یک روز در تقویم ملی به ثبت رسید و به بهانه‌ای برای پاسداشت حرمت قلم و قلم‌زن تبدیل شد.

شاید روزی که بهانه‌ای برای رفع مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران نام گرفت تا این روز را برای خود قلم بزنند، روزی که شاید بهتر بود با بسنده کردن به تبریک مسئولان و مدیران ادارات روز خبرنگار نمی‌شد، بلکه اندازه‌ای حتی ناچیز خبرنگاران دیده می‌شدند و خواسته‌ها و گفته‌های این قشر هم از تریبون مسئولان شنیده می‌شد.

هر چند طبق روال همیشه خبرنگاران خواسته و مطالبه آنچنانی از مسئولان ندارند اما متأسفانه اهمیت به این خواسته‌های اندک نیز مورد توجه واقع نمی‌شود و هر سال همانند سال‌های گذشته برگزاری نشست‌های خبری به مناسبت روز خبرنگار فقط فرصتی از سوی مسئولان برای ارائه عملکرد خودشان است و وعده‌هایی هم که داده می‌شود لای کاغذها گم می‌شوند.

روند روتینی که در طی سال‌های گذشته در استان اردبیل در حال تکرار است، همین قصه تکراری و غم‌انگیز است که خشک و تر را با هم می‌سوزاند و همچنان هم این قصه طولانی سر دراز خواهد داشت.

این روزها سخت و آسان گذشت، یک سال پرپیچ و خم با کرونا برای خبرنگاران، به دور از هیچ چشم‌داشتی، خبرنگارانی که از نخستین روز شیوع کرونا در استان برای تهیه اخبار و گزارش از هیچ تلاشی دریغ نکردند، خبرنگارانی که حتی زمان ورود برخی مسئولین کشوری مورد استقبال قرار نگرفتند و طرد شدند، خبرنگارانی که با دهان روزه و در زیر آفتاب قلم زدند، حدأقل شایسته حمایت و قدردانی به بهانه روز خبرنگار بودند تا شاید باری از دوششان برداشته می‌شد، نه به اندازه‌ای که مسئولان در نظر داشتند.

خبرنگاران با اطلاع‌رسانی دقیق در پیشرفت جامعه کوشا باشند

در این‌باره علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس، ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: انتظار ما از خبرنگاران این است که با مد نظر قرار دادن رضایت پروردگار، درس‌گیری از سیره تابناک و شعار پرافتخار «هیهات منا الذله» امام حسین(ع)، کارا و کاونده در راستای ایفای بهین و به شکوه مسئولیت خود، یعنی اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح به مردم و مشارکت در بسترسازی برای پیشرفت جامعه، همواره کوشا باشند.

وی بیان کرد: خبرنگاران قلم زنان عرصه شناخت و اعتمادآفرینان حق و حقیقت که شجاعتمندانه وایثارگرانه درپیگیری اخبار و گزارش‌یابی و تدوین وا نتشار و تسهیل جریان اطلاعات در کالبد و تار و پود افکار عمومی بی‌وقفه سعی و تلاش می‌کنند.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: خبر و خبرنگار و مردم و مسئولان قالب چهارچوبی است که به عنوان زیرساختهای توسعه و پیشرفت جامعه بشری است که اهمیت و جایگاه خبرنگار با وجود اهمیت سه بخش دیگر نقش محوری را دارد.

نیکزاد ادامه داد: نامگذاری 17 مرداد در کشور به عنوان خبرنگار روزنامه که مصادف با شهادت، شهیدمحمود صارمی است، مفهومی با ارزش به اصحاب قلم، اندیشه و رسانه بارگیری روزنامه نگاران بخشیده است و روز خبرنگار، بهانه‌ای است تا از زحمات این قشر جستجوگر که صدای رسای مردم هستند، تقدیر و قدردانی شود.

کم‌تر حوزه‌ای هم‌تراز با حوزه رسانه است

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل ، نیر، نمین و سرعین در مجلس اظهار کرد: عصر حاضر عصر ارتباطات لقب گرفته و کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که اهمیتی هم‌تراز با حوزه رسانه داشته باشد، چرا که یکی از عوامل موثر در زاویه دید اغلب شهروندان در خصوص وقایع و رویدادهای پیرامون، نهاد تاثیرگذار رسانه است.

وی بیان کرد: در این میان خبرنگاران به عنوان تلاشگران بی‌ادعای عرصه اطلاع‌رسانی، در سرما و گرما، شب و روز و وقت و بی‌وقت هر آنچه در توان دارند به کار می‌بندند تا صدای مردم و همیار مسئولین باشند.

بدری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار بیان کرد: از اینکه به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا امکان حضور در دفاتر فعالین عرصه رسانه استان و برگزاری نشست خبری مطابق سال‌های گذشته را نیافتم صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.

نیازهای صنفی و انتظارات قانونی خبرنگاران فراهم شود

اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل نیز اظهار کرد: هفدهم مرداد که به مناسبت شهادت خبرنگار فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی، زنده یاد محمود صارمی، در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز خبرنگار، نام گرفته، یادآور وظیفه بزرگ خبرنگاران در آگاهی بخشی به مردم و مشارکت سازنده این قشر در اقناع منطقی افکار عمومی است.

وی بیان کرد: امروز، اهمیت ویژه اطلاع رسانی هر چه ارزشی تر کردن و ارتقاء جایگاه خبرنگاری را بسیار ضروری کرده و در همین راستا از فعالان حوزه خبر در استان انتظار می‌رود همچنان با مدنظر قرار دادن رضایت الهی و رعایت کامل اخلاق حرفه‌ای در مسیر تقویت وحدت و صمیمیت زمینه‌سازی برای تحقق به این شعار سال و نهایتاً توسعه پایدار استان بکوشند.

استاندار اردبیل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید خصوصاً شهید صارمی و ادای احترام به ارواح پاک آنان،گفت: از درگاه خداوند منان برای همه این عزیزان توفیقات روز افزون در ایفای درست مسئولیت و خدمتگزاری مسئلت می‌کنم.

بهنامجو تصریح کرد: از مدیران و مسئولان اجرایی مربوط می خواهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که زمینه برای تامین نیازهای صنفی و انتظارات قانونی این قشر مهم در استان فراهم شود.

همانند تمامی روزهای سال که مسئولان و مردم از خبرنگاران در آگاه‌سازی و شفاف‌سازی انتظار بحقی دارند، در این روز نیز حل مشکلات قشر خبرنگاران و اصحاب رسانه انتظار خبرنگاران از مسئولان است؛ باشد تا روزی که خبرنگاران به خواسته‌های بحق خود برسند.

نقش عظیم اصحاب رسانه در ثبت ازخودگذشتگی‌های مدافعان سلامت

جواد انصاری، رئیس شورای شهر اردبیل نیز با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت روز شهادت شهید صارمی اظهار کرد: برای قلم و نوشتن ارزشی والاتر از آن نیست که پروردگار متعال به آن قسم خورده است. خبرنگاری قدمتی دارد به عمرآفرینش؛ هرمکانی که خطی و رسمی برای برقراری با مخاطب در دل خود دارد، سندی بر حضور اندیشه آدمیست از دیرباز و پیشینه ضرورت تحلیل پیرامون اوضاع و انتقال اطلاعات را نمایان می‌کند. وی بیان کرد: در روزگاری که طوفان سهمگین حوادث، کام جهانیان را تلخ کرده است، مجاهدان عرصه خبر و هنر می‌کوشند تا شعله ایمان و امید به آینده درخشان رو به خاموشی نگذارد.

انصاری تصریح کرد: روایت تلاش ایثارگرانه و خستگی‌ناپذیر مدافعان سلامت در این روزهای پرخطر، رسالتی عظیم است که به دستان هنرمند، چشمان بیدار و قلم‌های شورآفرین خبرنگاران و اصحاب رسانه جامه عمل می‌پوشاند و این ایثارها و ازخودگذشتگی‌ها را در دفتر تاریخ این مرز پرگهر ثبت می‌کند.

انتهای پیام
captcha